Gå til innhold

Ny bommert av SAS


Helge Bø

Anbefalte innlegg

SAS, som visstnok overlever på Braathens om dagen, presterte å fjerne alle avganger med MD80 og 737 på ruten SVG-CPH. Nå er det kun Dash8-400 som betjener ruten. Og dette var ikke særlig populært nei, selv om flytiden bare øker med 10 minutter så er mange mer skeptiske til propellfly, de er også trangere og støyer mer.

 

Eneste positive er at de har skiftet fra 737 til MD80 på ruten SVG-LHR, etter passasjerenes ønske.

 

Men hvorfor kommer stadig SAS med en masse som kundene overhodet ikke liker? Ikke rart at selskapet taper penger!

 

Braathens derimot går så det suser, de hadde bedre inntjening i siste kvartal enn noen gang i selskapets historie "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Sveinung Helgeland:

Bare lurer på en ting, hvor har du det fra at en DHC-8-400Q (Q= quiet) støyer mer en en MD ?

det finner jeg overhode ikke logisk
"[blink]"

MD maskinane har to jet-motorar på hekken. Dette førar til meget lite støy i kabinen. Dash 8-Q400 har to turbopropmotorar ca midtvegs på skroget. Dette vil nok føre til litt meir bråk i flyet enn med motorane langt bak på hekken?....eller er eg like langt på jordet som da me skulle gi kartreferanser til AMK? "[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Torstein, det blir ikke nødvendig å ringe AMK, du har nok poenget der ja.

 

En MD er jo såpass støysvak innvendig at pilotene ikke bruker headset. Det er nok ikke tilfellet i en DHC8-Q400.

 

Men hvis man sitter helt bakerst i en MD, med en motor som nabo, så blir det jo litt sjau ja...enig i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Torstein Sønstabø:

quote:

Opprinnelig postet av Sveinung Helgeland:

Bare lurer på en ting, hvor har du det fra at en DHC-8-400Q (Q= quiet) støyer mer en en MD ?

det finner jeg overhode ikke logisk
"[blink]"

MD maskinane har to jet-motorar på hekken. Dette førar til meget lite støy i kabinen. Dash 8-Q400 har to turbopropmotorar ca midtvegs på skroget. Dette vil nok føre til litt meir bråk i flyet enn med motorane langt bak på hekken?....eller er eg like langt på jordet som da me skulle gi kartreferanser til AMK?
"[stort
Neida du er slettes ikke på jordet, i prinsippet har du jo rett at motorerer bak lager mindre støy i kabinen. Men nå er DHC8-400 såpass stillegående (og MDèn såpass støyende) at jeg tror nokk MDèn fremdeles lager mer støy både utenfor og inne i kabinen "[smil]"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr. Bø strikes again... "[Rullende

 

Har du noe form for filter som henter ut kritiken media skriver/snakker/mumler om SAS..? Det er jo blitt en vane fra deg Helge, og kun skrive innlegg som du vet omhandler SAS - alle her på forumet vet at du hater SAS og alt det måtte innebære...

 

Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg har endel folk med meg når jeg sier: Vi er lei denne hersingen med SAS!

 

Kunne ikke drite mer i om de bruker DHC8-400Q på Stavanger ruten, who cares.. folk kommer seg fra A --> B - jeg trodde det var det viktigste i luftfarten..

 

Get real!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja; det klages og klages på SAS. SAS gjør ditt, og SAS gjør datt...

Hvis man i steden begynner å fly med f.eks Norwegian og andre flyselskaper som IKKE eies SAS, så vil disse etterhvert bygge seg opp til å bli helt på høyde med SAS, og da er vel mange av problemene løst...?!!?

Problemet er vel det at SAS er såpass store nå, og har flest destinasjoner, så folk er avhengige av SAS for å komme seg dit de skal...

Min far som flyr MEGET mye i forretningssammenheng har nå gått over til å fly Norwegian innenriks, og skal begynne å få hele firmaet til å bruke f.eks Sterling til København (fra Oslo); hvis flere hadde gjort det samme, DA hadde man etterhvert ikke lenger trengt å bry seg om SAS og hva de gjør...

 

[ 18.11.2002, 09:07: Endret av: Joachim Myklebust ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DHC8-Q400 har aktivt støydempingssystem. Dette medfører at vibrasjoner fra motor/propell blir dempet, og dette gir en stillere kabin.

Du hører riktignok propellen, og lyden er annerledes enn i et jetfly, men mer støyende enn MD80? Nei, har hatt vindusplass i Q400, like ved propellen, og reagerte ikkje på støyen, reagerte heller på at det var så stille med tanke på at man sitter kloss opp i propellen og motor.

 

I tillegg koster det jo mindre å operere en Q400 enn en MD80 på strekningen, og med mindre flere passasjerer ønsker å reise enn det er plass til i en Q400, blir det nok disse flyene som fortsetter en stund til... Blir det mange nok passasjerer oppgraderes kanskje noen av de mest populære rutene til 737.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støy i DHC8-Q400 da bør dere ta dere en tur med ATR 42 tror det var 400 til Florø, da snakker vi seriøst om støy.

 

Ikke la SAS være den store stygge ulven hele tiden.....de gjør da noe fint oxo. f.eks. la deg være sosialdemokrat med å ta høye priser slik at de kan subsidiere billigruter,kjøper opp konkurrentene for å "rasjonalisere" forener norden til et fly rike.....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

 

Braathens derimot går så det suser, de hadde bedre inntjening i siste kvartal enn noen gang i selskapets historie
"[smil]"
[/QB]

Har du tenkt på hvorfor Braathens går så bra, kan det ha noe med SAS å gjøre kansje, pussig at de "plutselig" går så bra etter de ble "kjøpt" av SAS. Uten SAS hadde Braathens vært historie i luftfarten og det hadde vært trist.

Prøv å gjøre deg noen tanker om akkurat denne delen av innlegget ditt så finner du vel svaret hvorfor Braathens går godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Thomas Lorentzen:

Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg har endel folk med meg når jeg sier: Vi er lei denne hersingen med SAS!

Dette har ingenting med hersing å gjøre. Men jeg tar opp saker om dette flyselskapet som er naturlig å påpeke i et forum som dette. Eller er det kanskje ikke tillatt å diskutere SAS her? Desverre så har det meste vært negativt, men det kan jo SAS takke seg selv for da...

 

quote:

Kunne ikke drite mer i om de bruker DHC8-400Q på Stavanger ruten, who cares.. folk kommer seg fra A --> B - jeg trodde det var det viktigste i luftfarten..

Jeg foreslår at du også driter i hva jeg tar opp i dette forumet, så lenge det er relatert og sømmelig...det angår deg faktisk ikke, ta heller en gjennomgang av dine egne håpløse innlegg.

 

Det viktigste i kommersiell luftfart er at kunden er fornøyd, som i all business. Men nå har SAS riktignok innrømmet at dette var en tabbe, etter sterke reaksjoner fra kundene, og vil allerede som vi ser gjeninnføre jetmaskiner på ruten...og t.o.m en A321 som et plaster på såret.

 

Men hele poenget med dette innlegget mitt er at SAS ikke klarer å tjene penger, og jeg mener at for å få gjort noe dette så må selskapet først og fremst unngå slike gjentatte feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jan Arne Sjøholt:

Har du tenkt på hvorfor Braathens går så bra, kan det ha noe med SAS å gjøre kansje, pussig at de "plutselig" går så bra etter de ble "kjøpt" av SAS. Uten SAS hadde Braathens vært historie i luftfarten og det hadde vært trist.

Prøv å gjøre deg noen tanker om akkurat denne delen av innlegget ditt så finner du vel svaret hvorfor Braathens går godt.

Har nå aldri bedt om noe svar på dette jeg. Det vet jeg jo, og det er takket være SAS.

 

Så tusen takk til SAS som reddet Braathens og omgjort selskapet til ei melkeku for hele SAS-gruppen!

 

Er dere fornøyd nå? "[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Dette har ingenting med hersing å gjøre. Men jeg tar opp saker om dette flyselskapet som er naturlig å påpeke i et forum som dette. Eller er det kanskje ikke tillatt å diskutere SAS her? Desverre så har det meste vært negativt, men det kan jo SAS takke seg selv for da...

Vel, ta å scan igjenom LFV sine sider eller SAS hjemmeside for nyheter der, så finner du sikkert like mye (eller mer) positive nyheter.

Post det istedetfor ! "[stikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du skal plassere skylapper på alle her, og alt som er på trynet med SAS skal bare feies under teppet? Det er jo viktigere å belyse alt det som ikke er så bra i dette flyselskapet, det gjelder også i media.

 

Men nå er jo SAS i gang med en stor omstillingsprosess, og Jørgen Lindegaard har sagt at han går av dersom han ikke lykkes med dette...å få økonomien i selskapet på fote igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postet av H.Bø:

quote:

Så du skal plassere skylapper på alle her, og alt som er på trynet med SAS skal bare feies under teppet?


Det er vel ingen fare for at negative sider ved SAS blir feid under teppet så lenge du er på forumet Helge....?

quote:

Det er jo viktigere å belyse alt det som ikke er så bra i dette flyselskapet, det gjelder også i media.


Er det virkelig det? Er det slik du mener at SAS,og SAS ansatte, skal motiveres til å skape et bedre produkt?Ved hele tiden å bli minnet om at man ikke er verdt en dritt? Det skal bare fokuseres på negative sider?

Er det virkelig ditt bidrag til å få fart på en bedrift som sliter i motgang? det er i såfall en ny interessant pedagogikk.....

Når sa Mr.Bø sist noe POSITIVT om SAS? Hvis ingen kan komme på noe kan det jo være at hans innlegg ikke er ment som et bidrag til å skape et bedre SAS,men rett og slett bare er surmaga oppgulp.Men det er det vel ikke Helge.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Jeg foreslår at du også driter i hva jeg tar opp i dette forumet, så lenge det er relatert og sømmelig...det angår deg faktisk ikke, ta heller en gjennomgang av dine egne håpløse innlegg.

 


Hehe, greit det - uansett så har jeg siden du viste deg her på forumet "gitt blanke" i hva du har skrevet, det er jo så lite konstruktivt at det halve kunne vært nok.

 

Men forresten.. mine innlegg her på forumet skjer i 99% av tilfellene på Screenshots forumet så.. vet ikke hva du finner håpløst der, men jeg gjør som du sier jeg..

 

Driter i det

 

quote:

ta heller en gjennomgang av dine egne håpløse innlegg.


Hmm, så du mener å si at du også har endel håpløse innlegg, jaja, godt du er ærlig.

 

[ 20.11.2002, 16:36: Endret av: Thomas Lorentzen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Vidar Øverli:

Det er vel ingen fare for at negative sider ved SAS blir feid under teppet så lenge du er på forumet Helge....?

Nei...ingen fare.

 

quote:

Er det slik du mener at SAS,og SAS ansatte, skal motiveres til å skape et bedre produkt?

Er det virkelig ditt bidrag til å få fart på en bedrift som sliter i motgang?

Men hvorfor sliter SAS i motgang da? Vel, det er jo årsakene til dette jeg har tatt opp her...ikke noe annet. Og det blir jo naturlig å diskutere dette i et flyforum, men selvsagt ikke særlig morsomt lesestoff for dere SAS-lovers.

 

Du sier jo selv at SAS må skape et bedre produkt for å gjenreise tillitt hos kundene, det er jeg helt enig i...min målsetning også. Det er engang slik at når man i offentlighet retter søkelyset mot kritikkverdige forhold i en sak så vil det ofte ha en positiv effekt. Skandinavia trenger et stort flyselskap, jeg ønsker absolutt ikke at SAS går nedenom og hjem. Men man bør begynne med å skifte ut hele ledelsen. Den danske konsernsjefen er komplett udugelig etter min mening.

 

quote:

Når sa Mr.Bø sist noe POSITIVT om SAS?

Da må det først komme noe positivt av betydning å skrive om...

 

Thomas!

Ikke prøv deg på noe krangling her, slår deg rett ned i sokka dine likevel... "[stort"[stikk

 

[ 20.11.2002, 18:16: Endret av: Helge Bø ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...