Gå til innhold

Informasjon om Andøya


Kjell Arild

Anbefalte innlegg

Jeg har planlagt Andøya som et fremtidig sceneryprosjekt. For å komme videre med dette trenger jeg bl.a. bilder av f.eks terminalen (det er en der, er det ikke?), kontrolltårn, en og annen hangar og noen andre ikke-hemmelige sivile og militære detaljer. Er det noen som har noe liggende, evt har muligheten til å snoke litt? Alt jeg har er kart i form av AIP, og det gir lite info om hvordan det egentig ser ut der. Om det er noen som har litt detaljer å komme med hadde det vært supert "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terminalen ligger mellom flyplassen og sivilbebyggelsen i Andenes. Det må vel bli omkring øst for terskelen til, er det rw 05? Det er lenge siden jeg var på Andøya, og jeg tror terminalen er bygd ut siden den tid. Dessuten ligger det vel tre eller fire hangarer mellom rullebanen og sjøen, omtrent slik det vises på Norske flyplasser (men der er ikke terminalen med). Det er helt sikkert noen andøyværinger her som kan servere flere detaljer om dette.

Ellers er det glimrende at du skal lage nytt scenery derfra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andøya-sceneryet som ble laget til fs98 hadde de riktige hangarene, de som alle likevel kan se (og det som eksisterer nå, er heller ikke så halvgærnt!). Det som er "hemmelig" på "Duck Island" er vel stort sett det som ble omtalt i ei bok som kom ut på 70-tallet (tror den het "Uncle Sams kaniner"), men Grindvoll har jo rett: Det henger fotografering forbudt-skilt rund baut, slik det ofte gjør ved militære installasjoner. Jeg mener likevel det burde være mulig å lage et relativt realistisk scenery uten at noen behøver å bli paranoide.... "[smil]"

Dessuten mangler både fyrtårnet og Andenes sentrum på dagens scenery, og der tror jeg ikke noen risikerer å få tyttebær-politiet på nakken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann "[smil]"

Jeg har ikke tenkt til å diskutere synspunkter fordi fotoforbud er noe som er bestemt pr lov. Synsing og mening om hvor aktuelt det er eller ikke er ingen ting den vanlige mann i gata har noe med uansett om man er for eller imot - det er det ene og alene forsvaret som har noe med å gjøre.

 

Ønsker ikke å diskutere saken mer. Inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med sikkerhetsoffiser ved flystasjonen så lar det sikkert seg ordne med noen bilder. Dermed kan de luke ut detaljer de ikke vil ha med. Uten å starte en diskusjon synes det hele er litt dumt. Satellitter som svever over oss fotograferer detaljer ned til den minste stein. Det er jo innvendige installasjoner og "saker og ting" under bakken som er, og bør være, skjult for innsyn.

 

Men for å unngå bråk anbefaler jeg ingen å rette kameralinsen mot militære installasjoner generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Det som sies her er jo spesielt akutelt i disse tider hvor Norge deltar AKTIVT i "krigen mot terror".

 

--------------------

Andreas Grindvoll

"krig mot terror"??? jaja det kan kalles så mangt.

Dette er noe som er startet av en maktsyk mann i Amerika som helt har mistet gangsynet. Desverre har norske politikere latt seg blende av hans prat og trusler om at "er dere ikke med oss så er dere mot oss". Jeg er mer redd for verdensfreden nå enn tidligere.

 

(dette var ikke noe angrep på Andreas)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Angående det med hvorfor ting er graderte:

Jeg har selv jobbet i Forsvaret til inntil ett år siden, og en ting har jeg lært: Det spiller INGEN rolle for graderingen om et anlegg kan "ses av hvem som helst". Selv om et gradert anlegg er lett synlig med øyet, ønsker man ikke at det skal fremkomme med nøyaktig posisjon. Tilgjengelighet på satellitter ingen rolle for dette.

 

Tenk dere om da, det er ikke bare "fremmede makter" som kan ha interesse av slike anlegg, men det er bare de som har ressurser som satellitter og denslags. Det gjør at den politikken man følger hindrer spredning av informasjon til alle de som IKKE har sin egen satellitt, men som likevel har skumle planer.

 

Dessuten har en satellitt begrenset nøyaktighet når det gjelder kartlegging.

 

Jeg jobbet med kart/GIS, og kan bare si at denne problemstillingen ikke tas lett på i Forsvaret.

 

Så jeg må bare slutte meg til det at det bør vises varsomhet når man lager scenery over militære flystasjoner. Ta gjerne kontakt med sikkerhetsoffiseren (S-2/G-2) og spør. Stasjonen har helt sikkert mange ugraderte bygninger og områder som man kan ha med på sceneryet.

 

Det du IKKE bør gjøre er å rusle bort med kameraet og skisseblokka og begynne å lage dine egne kart over stasjonen. "[smil]"

 

Stig

 

[ 07.10.2002, 12:33: Endret av: Stig Foshaug ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...