Gå til innhold

Hvor store fly går ned på london city airport?


Henrik Simonsen

Anbefalte innlegg

En av hovedbegrensningene ved London City finner dere her:

ILS 09

ILS 27

... innflyvningen krever at flyene kan holde en 5.5 graders glidebane. Husk; normalen er 3 grader, Tromsø har 4 grader.

 

Videre er det bare 1.5km med rullebane tilgjengelig, noe som videre begrenser hva som kan komme ned på EGLC.

 

Husk også at de A318 flyene som British Airways flyr med til London City er spesielt modifisert for oppgaven...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tilbake til topic, hva er minste landingsbane lengde for de forskjellige 737ène da?

Spørsmålet er vel snarere hvor lang bane de trenger for å komme seg i lufta. Stopp-distansen er oftest mye kortere enn det som er nødvendig for avgang.

 

Det skal visstnok ha blitt benyttet 737-500 enkelte ganger til Vagar (EKVG) hvor banen er 1.25km (wiki), men jeg regner i så fall med at det var med store begrensninger på både distanse og nyttelast. En 737-200 skal vistnok kunne ta av på 1.3km gitt lite/ingen nyttelast og drivstoff for kun en kortere flyvning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer åff tåpik,,,BA planla vel å sette igang ei rute med Airbus A321 el, direkte London City - NY med få og forholdsvis romslige seteplasser om jeg ikke husker feil. Dette var en rein bisinis rute som skulle mellomlande i Irland for å refuel før overfarten over "elva".

Nye tider gir nye markeder kan en si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer åff tåpik,,,BA planla vel å sette igang ei rute med Airbus A321 el, direkte London City - NY med få og forholdsvis romslige seteplasser om jeg ikke husker feil. Dette var en rein bisinis rute som skulle mellomlande i Irland for å refuel før overfarten over "elva".

Nye tider gir nye markeder kan en si.

Den ruta går i beste velgående med A318.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, BAW1 mellomlander i Shannon (EINN/SNN, Irland) på vei vestover, mens returen østover (BAW2) går direkte. Dette er på grunn av at vindene over atlanterhavet stort sett blåser østover, samt at maskinen trenger en lengere rullebane i London for å kunne ta med tilstrekkelig med drivstoff for en direkteflyvning.

 

Immigrasjonspapirene til USA ordnes i Shannon mens de fyller drivstoff, og dermed kan de parkere på en innenlands (domestic) terminal ved annkomst til JFK...

 

Og det er som nevnt tidligere med spesialtilpassede A318 maskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...