Gå til innhold

Pilot'er her eller?


Bjørn Erik Hansen

Anbefalte innlegg

Steilinger er kult.

 

Trente steilinger selv i KLD for noen dager siden, fant ut det var greit og friske litt opp i "gamle kunster" før jeg skal gjøre dette under hette når jeg nå flyr opp til mørkebevis.

 

Nå er en TB10 nærmest umulig å få steilet i vanlig rett flyging, både forsøk med å uten flaps endte ikke i steilinger i det hele tatt så jeg fant ut at her måtte det sterkere lut til. Jeg satte cruise power (25" og 2500 rpm), etablerte 110 kt og dro i stikka sakte inntil flyet stod med ca 60° nose up attitude. Så fartsmåleren nærme seg grønt og så begynte hele flyet å vibrere ganske kraftig (er helflytende elevator på TB maskinene og ikke vanlig høyderor som på f.eks. cessna). Like etter at nåla hadde gått under grønt på fartsmåleren datt hele flyet ganske brått og med høyre vinge først, hihi KULT. Tok en 5-10 slike før jeg fant det best å sette kursen tilbake.

 

Fikk dog et tips av sønnen til flyeieren som jeg tenkte å prøve engang (han hadde gjort det selv), idet steilingen inntreffer (i ca 60 grader nose up attitude, er eneste måten å få en tb til å steile på) så skyver man stikka bestemt frem igjen, gir visst en kilen følelse i magen sier han "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er vel litt "pilot" jeg også.

Flyr uten motor, har fløyet litt i dag, litt i går.

Er på vei til sertifikatet.

Jeg har ikke tenkt på flyging som en yrke, det vil jeg ikke satse på, men på hobbybasis så er det veldig artigt som en liten avslapping fra Notodden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i gang med PPL-A, og flyr for tiden så ofte jeg har tid og råd. Stedet er Rygge Flystasjon, som endelig er «åpen» for sivile etter 11 september -01, og maskinen er en Piper Cherocee 140E. I en alder av snart femti år kan en lure på hvorfor en ikke begynte før, men bedre seint enn aldri. Medlemskapet i Borg Flyklubb var ett lykketreff, og støtten og oppmuntringen fra de andre medlemmene er en inspirasjon til å fullføre dette.

 

Nå sitter jeg med en PC på 1,7 Ghz, 512 RDRAM, 40 Gb hardisk med to partisjoner, XP og ME, TwinView GeForce Skjermkort pakket inn i et ChiefTec maxitårn, og lurer på hvor mange flytimer jeg ville fått for den. Mine erfaringer fra desktopen har hjulpet meg på mange måter i flygingen i virkeligheten, men lurer på om andre har noe erfaringer med dette. Desktopen kommer liksom litt i bakleksa?

 

Fortsatt god helg

 

Mvh

 

bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Bjørn Granvang:

Er i gang med PPL-A, og flyr for tiden så ofte jeg har tid og råd. Stedet er Rygge Flystasjon, som endelig er «åpen» for sivile etter 11 september -01, og maskinen er en Piper Cherocee 140E. I en alder av snart femti år kan en lure på hvorfor en ikke begynte før, men bedre seint enn aldri. Medlemskapet i Borg Flyklubb var ett lykketreff, og støtten og oppmuntringen fra de andre medlemmene er en inspirasjon til å fullføre dette.

 

Mvh

 

bjørn

Du var ikke tilfeldigvis på TV Østfold for en stund siden?

Var en reportasje om en på din alder som fløy opp til PPL i Borg Flyklubbs Cherokee fra Rakkestad flyplass...mulig denne reportasjen var litt gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er "pilot" av yrke og interesse, i fin kombinasjon. Innom disse sidene en gang i blant siden det fra tid til annen er interessante diskusjoner. Fløyet siden 1986, omtrent litt mer sivilt enn militært. Har FS2002 på en rask PC, selv synes jeg det er morosomt å lære nedlasting, se/"prøve" de forskjellige flyene folk har laget, eller "sjekke ut" flyplasser/områder rundt flyplasser som er spesielt interessante. Erfaringsspekter fra F-16 (+pax i F-15/F-14E/Mirage 2000) i den raske enden, MD90 i den tyngste enden, Cessna 150 og paraglider i den minste enden og TU-7 i den sakteste enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

QUOTE]Du var ikke tilfeldigvis på TV Østfold for en stund siden?

Var en reportasje om en på din alder som fløy opp til PPL i Borg Flyklubbs Cherokee fra Rakkestad flyplass...mulig denne reportasjen var litt gammel.[/QB]

 

Hei Fredrik

 

Nei, jeg det var nok ikke meg, nei. Men det var betryggende å høre at jeg ikke er den eneste "gamlingen" som sikter etter sertifikatet. Jeg har kun logget en tur med base Rakkestad, og all flyging etter det har vært fra Rygge.

 

Mvh

 

bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har Seilflylappen, PPL-A og skal snart til Sheppard for utdanning til jagerflyger i luftforsvaret. Men noe av det tøffeste jeg har gjort, gjorde jeg her om dagen...

Leide en time i Braathens 737-800 sim til den nette pris av 5000,- kr.. Jeg måtte jo, etter hundredevis av timer med DF743 767PIC PS1.3(747) osv., teste om det hadde noe for seg.. og det hadde det.. Satt meg inn i cockpit, programmerte FMC, startet opp, fløy ILS, landingsrunder og en ILS ned til minima (880' på 19R ENGM)!! Njema prablema! Sinnsykt moro, og lærerikt! En utrolig følelse å fly en simulator til 100 millioner kr.... Det jeg merket(som også var litt forventet) var at Aerowinx Precision Sim 1.3 er DESIDERT OVER ALLE ANDRE FJOTTFORSØK best på å gjengi systemene på Boeings fly. Ja, det blir litt feil å si fordi PS1.3 bare er 747, men FMC, EFIS og EICAS er stort sett likt og gjengis klart best i denne simmen. Deretter kommer 767PIC, så til slutt DF734. Liker ikke DF734 fordi FMS systemet ikke alltid er helt på topp(kanskje det bare er en bug jeg har?!?), f.eks. når jeg endrer ruten kommer masse rare streker opp i navdisplayet(streker som ikke hører hjemme..), en annen ting er at jeg mener å huske at man må legge inn cruising alt i fot (eks 31000), i virkeligheten holder det å skrive FL310. Det er småting, men jeg irriterer meg nå over det. Og så mangler det trend vector på navdisplayet. Nok om det! Håper det kommer ut et skikkelig bra 737-800/900 panel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...