Gå til innhold

SAS vs. NAS


Geir G

Anbefalte innlegg

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

quote:

Opprinnelig postet av Jørgen Bertheussen:

Her har vi tydeligvis et medlem uten forståelse (ikke ta dette ille opp...); Norwegian er bare "kallenavnet" for NAS. NAS har jo da eksistert noen år, og hjemmesiden har alltid vært

 

Og da vil jeg si min mening: NAS er det selskapet jeg ville valgt med tanke på pris. Hvis jeg skulle fly ENTC-ENGM f.eks., ville jeg like godt kjøpt et smørbrød og kanskje en juice. På Tromsø Lufthavn er dette ganske billig, så det kommer kanskje totalt på 30,-. Kanskje en avis i tillegg?

 

Vel, NAS er best, men SAS er alldeles ikke en pest fordi!

Regner det er jeg som ikke har forståelse...

 

Men hvis du leser avisene, ser på dekoren på flyene (iallfall 737ene) så står det Norwegian og ikke NAS, på Fokker 50 ene står det Norwegian Air Shuttle...

 

På scanair.net finner man følgende om IATA-, IACO-kode samt callsign: IATA: DY ICAO: NAX Callsign: NOR SHUTTLE

og som man ser er callsign NOR SHUTTLE og ikke Norwegian som noen påstår...

 

Følgende sitat hentes fra testen av Norwegian:

quote:

. Lavpriskonseptet Norwegian (eller heter det Norwegian.no?), som har sprunget ut av wet-leaseselskapet Norwegian Air Shuttle

Scanair.net's side om NAS/Norwegian finner du her

 

Så jeg veit ikke hvem som ikke har forståelse eller om det er noen som ikke har kunnskaper om det de snakker om (ikke ta det ille opp...)? "[smil]"

 

Smørbrødene på Langnes (navnet på flyplassen i Tromsø) ekke billig... iallfall ikke på den kafeen der.. så du må nok ut med mere enn 30kr da, kanskje nærmere 100kr "[smil]" Ta med mat hjemmefra du... for skal du fly med NAS må du vente til 01/04-2003 da dem begynner å fly Tromsø - Lakselv, Tromsø - Andenes.. skal du fly med Norwegian har du muligheten NÅ "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jørgen Bertheussen:

Her har vi tydeligvis et medlem uten forståelse

Eh, hva er det for en latterlig bedreviter-tone da??

 

Norwegian er ikke et kallenavn på Norwegian Air Shuttle, men det er navnet på nysatsingen dems som lavprisselskap.

 

Under merkenavnet Norwegian ble virksomheten utvidet fra høsten 2002 - selskapet operere må i tillegg seks innenriksfly av typen Boeing 737-300 på fire strekninger i Norge. (Fra www.norwegian.no, ja også skrivefeilene...)

 

Om det viser seg at Norwegian går bra er det vel heller tvilsomt at de kommer til å kalle Fokker 50-flåten/resten av selskapet for Norwegian Air Shuttle langt inn i framtiden.

 

Det er vel heller sånn at NAS (evt. Nasse Nøff) er kallenavnet på Norwegian Air Shuttle...

 

[ 05.09.2002, 19:41: Endret av: Anders Presterud ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jørgen Bertheussen:

Hvis du leser litt mer nøye på siden, ser du at den inneholder
både
rutetabell for B733 og F50. Uansett sa jeg at han ikke skulle ta det ille opp, og ikke at jeg er så mye "bedrevitende" enn noen andre. Dessuten er NAS forkortelse av Norwegian Air Shuttle

 

Og les nøye nå:

 

quote:

(Fra NAS' hjemmeside)
Våre fly

Norwegian
opererer fra høsten 2002 med seks fly av typen Boeing 737-300.
I tillegg har selskapet seks propellfly av typen Fokker 50
som hovedsaklig benyttes i oppdrag for Braathens på Vestlandet, i tillegg til å trafikkere vår egen rute mellom Stavanger og Newcastle.


Slå denne du!

Og hvis DU leser det du har skrevet nå så ser du at det står NORWEGIAN og ikke NAS... Altså heter dem Norwegian, iallfall det dem kaller seg... får vel tipse dem om at du mener at dem egentlig heter NAS da...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Øyvind Hansen:

Hvor mange av dere som hevder at NAS er best har egentlig prøvd dem?

Har ikke prøvd Norwegian, men har aldri hatt noen stor begeistring for SAS....og nå som Braathens er en del av den gruppen, kan jeg heller ikke bruke dem.

 

Norwegian innenlands og British Airways utenlands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Geir Gundersen:

Norwegian innenlands og British Airways utenlands.

British Airways, da må du vel kanskje innom(grøss!) Heathrow, en av de hesligste flyplassene i Europa, for å bytte fly. Hvis du reiser med SAS kan du bytte fly på Kastrup, kåret til verdens beste flyplass i fjor av IATA. Dessuten hører jeg fra informerte kilder at BA serverer gjennomkokte grønnsaker selv på første klasse(som jo er et hakk bedre enn business). Men de setene som kan legges helt ned er jo ganske kule da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tore Sætre:

quote:

Opprinnelig postet av Morten Nelson:

NAS er best. Håper ikke de også blir like oppblåste som resten av de som er ALT for opptatt av å tjene penger.

Det er en tynn linjen mellom "å tjene penger" og på "å ikke tape penger". Fortsatt er det vel sånn at de fleste som jobber her i landet ikke liker å jobbe gratis. Ihvertfall ikke så lenge det er regninger som skal betales og mat ikke er gratis. Er det så rart at SAS prøver å snu underskudd til overskudd?

Jeg tenke noe litt mer i retning Telenor...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jørgen Bertheussen:

quote:

Opprinnelig postet av Lars Chr. Hansen:

quote:

Opprinnelig postet av Jørgen Bertheussen:

Hvis du leser litt mer nøye på siden, ser du at den inneholder
både
rutetabell for B733 og F50. Uansett sa jeg at han ikke skulle ta det ille opp, og ikke at jeg er så mye "bedrevitende" enn noen andre. Dessuten er NAS forkortelse av Norwegian Air Shuttle

 

Og les nøye nå:

 

quote:

(Fra NAS' hjemmeside)
Våre fly

Norwegian
opererer fra høsten 2002 med seks fly av typen Boeing 737-300.
I tillegg har selskapet seks propellfly av typen Fokker 50
som hovedsaklig benyttes i oppdrag for Braathens på Vestlandet, i tillegg til å trafikkere vår egen rute mellom Stavanger og Newcastle.


Slå denne du!

Og hvis DU leser det du har skrevet nå så ser du at det står NORWEGIAN og ikke NAS... Altså heter dem Norwegian, iallfall det dem kaller seg... får vel tipse dem om at du mener at dem egentlig heter NAS da...

Men hvis du leser NØYE, ser du at Norwegian oppererer både 733 og F50. Har du sett at det står "Norwegian Air Shuttle" på de F50'ene?

Joda... det har jeg sett.. har ikke påstått noe annet heller.. MEN mitt poeng er at det er NORWEGIAN som fly 737 fra Tromsø, og ikke NAS... og de omtaler seg selv som NORWEGIAN ikke NAS, selvom du hardnakket påstår at dem heter NAS (Norwegian Air Shuttle)... Har forøvrig en påhengsmotor hvis du blir lei av å ro, slik at du kan komme frem til poenget ditt litt kjappere... "[stikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jørgen Bertheussen:

Men hvis du leser NØYE, ser du at Norwegian oppererer både 733 og F50. Har du sett at det står "Norwegian Air Shuttle" på de F50'ene?

Kommer mye svada fra deg gitt. Har du problemer med å godta at selskpaet offisielt heter Norwegian Air Shuttle, at deres nysatsing markedsføres som Norwegian (noe som kanskje hele selskapet kommer til å bli omdøpt til etterhvert)?? At det står Norwegian Air Shuttle på Fokker 50-flyene er fakta ja, det har faktisk gjort så i over 9 år! Norwegian-navnet er helt nytt, det ble som nevnt over lansert i forbindelse med innføringen av 737 i flåten. At hjemmesiden har hatt adressen www.norwegian.no i lang tid er sannsynligvis fordi www.norwegianairshuttle.no er litt langt og tungvint, eller så er det fordi de har hatt planer om Norwegian-selskapet i mange år...

 

LCH, vi er enig sant? "[smil]"

 

[ 06.09.2002, 09:42: Endret av: Anders Presterud ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jørgen Bertheussen:

Vel, JEG prøver bare å si at Norwegian egentlig er NAS. Norwegian er ikke et eget firma for seg selv.

 

Men NÅ er jeg mektig lei denne krangelen!

Norwegian er en avdeling av NAS kan man si... har aldri på stått at dem er ett eget firma da... sa bare at det var Norwegian som fløy og ikke NAS "[smil]" Akkurat som Volvo er eid av Ford, men det er ikke Ford..

 

Men hva vet jeg... er jo bare ett medlem uten forståelse jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Lars K. Rønes:

Jeg HATER SAS!! ALT er bedre enn SAS! Når Braathens gikk tapt for SAS var det en MEGET trist dag.... Men nå er NAS på banen så vidt og de er selvfølgelig bedre enn SAS! Skulle jeg flydd en fem timers tur ville jeg valgt en luftballong fremfor SAS! (Litt på kanten, men budskapet er der..
"[blink]"
)

 

Da er vi fire som er imot SAS?

 

Lars

Trodde ikke at noen har så stor hat mot SAS jeg "[smil]"

 

Men jeg foretrekker begge jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jørgen Bertheussen:

Nå får du gi deg, Lars! Nå begynner du med å ha "ett medlem uten forståelse" i signaturen din også! Jeg SA at du ikke skulle ta det ille opp, men begynner likevel å poste det over alt. Jeg vil helst ha dette innlegget slettet!

Hva jeg har i min signatur er vel opp til meg å bestemme? eller er det kommet noe nytt jeg ikke har fått med meg?

 

[ 07.09.2002, 11:03: Endret av: Lars Chr. Hansen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey guys...no fighting "[blink]"

 

Men jeg fatter ikke hvorfor noen driver å gaper om Norwegian eller NAS her. Det er jo nøyaktig samme selskap, samme admin både for B733 og F50. Iflg Norwegian selv så valgte de å endre navnet fordi NAS ligner for mye på SAS, verre er det ikke. F50'ene blir malt om og får det nye navnet når kontrakten med BU går ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det kommer til sykket kan det godt betale sig at rejse med NAS når man ikke skal uden for norge Det drejer sig måske om 1-1.5 time man skal flyve... "[blink]"

Du skal vel absolut ikke spise hvis du at køre en tur på en time vel...

Det er dog en ganske anden sag hvis man skal flyve til en charterdestination i Europa hvor flyve tiden er på 3-4 timer...

 

så spar maden væk på indenrigsflyvningerne SAS... Det er SQ ikke gourmet mad man får når man er ude at flyve.Istedet kan i give os billigere biletter....

 

Så NAS til indenrigs... Og SAS til Udenrigs... Get it?

 

Det er da min mening "[stort

 

Jacob Thomsen

 

[ 07.09.2002, 14:42: Endret av: Jacob O Thomsen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Øyvind Hansen:


British Airways, da må du vel kanskje innom(grøss!) Heathrow, en av de hesligste flyplassene i Europa, for å bytte fly. Hvis du reiser med SAS kan du bytte fly på Kastrup, kåret til verdens beste flyplass i fjor av IATA. Dessuten hører jeg fra informerte kilder at BA serverer gjennomkokte grønnsaker selv på første klasse(som jo er et hakk bedre enn business). Men de setene som kan legges helt ned er jo ganske kule da.[/QB]

 

Var innom Heathrow i sommer....helt greit der.

Veinettet i og rundt Heathrow er jo et eneste stort kaos, men så lenge det ikke er jeg som skal kjøre der, så bryr jeg meg ikke om det.

Dessuten har SAS så få flyvninger til USA, og skal man innom Kastrup blir det jo omvei. Jeg vil helst sitte kortest mulig i flyet.

 

Når det gjelder flymat så er det et minus med alle fly likevel. Jeg har faktisk flydd med SAS før....husker ikke hva de serverte, men hadde det vært en positiv opplevelse, så hadde jeg nok husket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Lars Chr. Hansen:

Til dere som skal fly med Norwegian, tenk på følgende..

Skal dere f.eks (merk: F.EKS, altså ett eksempel) skal fra Tromsø til Stavanger.. så må dere først sjekke inn bagasjen i Tromsø til Oslo, hente ut bagasjen der for så å sjekke den inn i Oslo videre til Stavanger...

Ja du har faktisk et poeng der, for jeg sjekka den turen på sas.no der jeg valgte reisedato en måned frem i tid, riktignok med opphold over en helg. Prisen ble 2.123kr hos SAS, og 2.160kr hos Norwegian.

 

SAS er jo slett ikke verst likevel, i tillegg får man jo service og mat der...og man har flere avganger å velge mellom "[smil]"

 

Trodde Norwegian lå godt under jeg...dette var overraskende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHAHA...dette er det værste jeg har hørt...reise med sas pga aviser og mat....her er et tips: kjøp deg en avis på kjiosken og ta en burger i hånda fra en eller anne sjappe, man kan alltids smøre med seg noen brødskiver hvis man ikke greier seg uten mat i 1 time...selv elsker jeg å spise flymat på fly....men det er absolut ikke vært pengene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her var altså SAS faktisk billigere, og det at man i tillegg fikk mer for pengene var en ekstra bonus, ikke hovedpoenget. Digger flymat selv. Ikke pga smaken, men pga den uhyre funksjonelle og kompakte innpakningen, med minipakninger av alt mulig. Skulle faktisk ønske at de solgte noe tilsvarende nede på bakken, hadde vært greit til lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, SAS er tross alt luftas svar på Telenor (grådig og dominerende), og at ikke Braathens er selvstendig lenger er serdeles trist, og Widerøe også er en del av SAS (tror jeg), så står kun NAS igjen av disse alternativene, så jeg stemmer NAS.

 

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

NAS er best! SAS er pest!
"[stort

 

Ikke så mye hensikt i å spørre om slikt i et forum fylt med SAS-elskere
"[Rullende

 

Unntatt ett medlem da...

Vel Helge, da er vi to medlemmer som "hater" SAS.

Forresten var det et godt uttrykk du kom med -> "NAS er best! SAS er pest!"

 

-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Vidar Øverli:

Helge Skrev:

quote:

SAS er jo slett ikke verst likevel, i tillegg får man jo service og mat der...og man har flere avganger å velge mellom

???? Hva i all verden går det av deg Helge?

"[Forvirret]"

Har du tenkt å ødelegge hele moroa på forumet?
"[blink]"
Tror det har klikka for ham "[stort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Vidar Øverli:

Hva i all verden går det av deg Helge?
"[Forvirret]"

Har du tenkt å ødelegge hele moroa på forumet?
"[blink]"

Det var kun billettprisene jeg siktet til, ble positivt overrasket av at SAS slår Norwegian på pris og at man faktisk får kjøpt reisen til den prisen. Jeg tror at SAS har noe mer service enn DY...man får litt mer for pengene.

 

Så du og Jörgen har nok ikke klart å frelse meg enda "[blink]"

 

Er det to bedrifter jeg elsker å hate så er det SAS og Telenor. Men det ser faktisk ut for at SAS begynner å gjøre tingene riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...