Gå til innhold

Search and rescue!


Anbefalte innlegg

Til daglig huser stasjonen på Sitka 4 stk. HH-60 Jayhawk helikoptre. For tiden er det samtrening med det Canadiske luftforsvaret i anledning overvåking av kystlinjen, det er derfor stasjonert en P-3C Orion der i tillegg til U.S Coast Guard sine helikoptre. I dag fikk mannskapet i Sitka utføre ett skarpt oppdrag for å redde liv!

 

sarmap.jpg

 

Klokken 11:54 i dag gikk alarmen på U.S Coast Guard sin alarmsentral i Sitka, AK. Ett småfly på vei fra Juneau til Kake hadde mottatt nødsignaler fra en ELT når de var på vei sørover langs Chatham Stait. Flyet som meldte om signalene var VFR on top i det aktuelle tidsrommet, noe som utvider søksområdet da muligheten for å motta signaler fra lange avstander øker med høyden. Ett Jayhawk helikopter samt en P-3C Orion ble umiddelbart scramblet fra Sitka. Helikopteret fløy østover for å søke visuelt, mens P-3C Orion maskinen har litt mer avansert utstyr for å peile slike signaler. Hele området var definert som marginal VFR med sikt på rundt 4SM (6km) og lavt skydekke med lette regnbyger. Ingen av flyplassene rundt det aktuelle området hadde mottatt noen nødmeldinger fra fartøy i nød, det var heller ikke filet noen flightplan til FSS som tilsa at det skulle være fly i dette området på VFR flightplan. Ovenfor ser dere det aktuelle søksområdet.

 

sar1.jpg

 

sar2.jpg

 

 

Orion maskinen gjorde ett forsøk på å gå lavt under skyene for å peile signalene, men på grunn av svært krevende terreng ble det besluttet at en low level search ville være svært tidkrevende. Det ble derfor besluttet at man skulle gå på toppen av skylaget for så å søke området ved hjelp av signalene som ble sendt ut fra ELT’en.

 

sar3.jpg

 

sar4.jpg

 

 

Etter ca. 20 minutter med systematisk søk etter signalet ble det omsider plukket opp av mottakerne om bord på Orion maskinen. Det tok ikke lange stunden før stedet ble identifisert. På grunn av høye fjell i området fløy man østover til fjorden for å komme seg ned under skyene uten å være i fare for å treffe terreng på vei ned. Noen minutter senere ble flyvraket observert i enden av en slette i lavlandet. Etter noen sirklinger over stedet ble det konkludert med at det var overlevende da det var satt opp ett telt ved siden av flyvraket. Ombord har Orion maskinen en ”redningstorpedo” som inneholder det viktigste for å kunne overleve ute i felten i ett døgn. En av torpedoene ble sluppet like ved flyvraket, på bildet under kan dere se de to gule torpedoene hvor utstyret ligge lagret. Naturlig nok er sprengstoffet byttet ut med en fallskjerm.

 

sar5.jpg

 

GPS posisjonen på stedet ble laget og koordinatene oversendt til redningssentralen i Sitka. Kort tid etterpå ble det scramblet en Jayhawk fra ett kystvaktskip like i nærheten. Ved hjelp av datalink og god lokalkunnskap var det ikke noe problem for redningsmannskapene å finne fram til flyvraket på tross av det dårlige været.

 

sar6.jpg

 

sar7.jpg

 

Ved ankomst ble det observert en mann, en kvinne og ett barn like ved flyvraket. Etter å ha landet ble det konkludert med at det stod bra til med samtlige av de som hadde vært ombord i flyet. Det viste seg at de hadde møtt dårlig vær, noe som gjorde at piloten hadde mistet oversikten hvor de befant seg i forhold til fjellene rundt. De hadde derfor valgt å gjøre en ”føre var” landing på en slette. Denne sletten vise seg å være noe ujevn enn først antatt, noe som medførte at hovedhjulene på flymaskinen fikk store skader. Sammenstøtet med bakken hadde også utløst ELT’en, noe som var vel og bra da dette er ett område uten mobildekning. Personene ble evakuert fra stedet og fraktet til sykehuset i Sitka for medisinsk sjekk. Flymaskinen ble fraktet til Juneau med helikopter noen dager senere.

 

sar8.jpg

 

sar9.jpg

 

sar10.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Imponerende når man legger så mye arbeid i reportasjene. Resultatet ble også deretter, knakende gode bilder og meget flott presentasjon!!

 

Mange har et litt hysterisk forhold til editerte screenshots, men så lenge man skiller tydelig mellom fiksjon og fakta synes jeg det beriker forumet, noe denne bildeserien er et godt eksempel på. Veldig bra Ivar :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for kommentarer folkens! Det setter jeg stor pris på etter å ha lagt litt tid og arbeid inn i denne bildeserien. Flere kommentarer er hjertlig velkommen! ;)

 

Mange har et litt hysterisk forhold til editerte screenshots, men så lenge man skiller tydelig mellom fiksjon og fakta synes jeg det beriker forumet, noe denne bildeserien er et godt eksempel på.

 

Selv er jeg ikke en kjempefan av overredigerte bilder, men av og til føler jeg at man blir nødt til å gjøre det beste ut av FS2004 med sine begrensninger når det kommer til lysforhold og generell grafikk. Har heller ikke gjort spessielt mye med bildene, litt blur, fargearbeid og skarphet er alt som er blitt gjort. :)

 

Jeg skulle gerne vide, hvilken Orion-model det er?

 

Orionmaskinen finner du her: http://www.flightinfo.jp/FS_KBT/d_y_a.htm

Finnes til både FS9 og FSX, ett utrlog bra freewareprodukt med VC og animerte funksjoner.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takker Andreas! Noen ekstra kommentarer må jeg vel få, fikk lyst til å kommentere på hvor flott mine egne screenshots var nå som jeg så posten igjen. :grin:

 

Aurora, er ikke det sivilversjonen? Har de med andre ord satt på en CP-140 + sivilnavnet på maskinen framfor å kalle den P-3 Orion? Og hvorfor, annet utstyr, annen årsmodell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sivile" versjonen heter L-188 Electra. Orion er ikke basert på Electra på samme måte som f.eks. P-8A er basert på 737. De har hatt Electra i tankene da de tegnet Orion, men skroget (kortere foran vingen), innhold (teknisk) og cockpit er ikke helt det samme. De (Canadierne) kaller det noe annet fordi de er spesielle. Det er ikke mye forskjellig egentlig, kanskje noe ombord er forskjellig? De har jo C foran i alle flyene siden fordi de skal være spesielle :-) (CF-18 f.eks.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...