Gå til innhold

Ekstra luft i sommervarmen?


Ilan Sharoni

Anbefalte innlegg

På søndag kjørte jeg min sønn til Sola flyplassen. Han skule ta flyet til Oslo kl.11.00. Vi var på flyplassen fra kvart på ti og satt ved siden av gate’n slik at vi så mesteparten av venstre siden av flyet. Flyet sto der da vi kom, en eller annen MD (jeg beklager at jeg kan ikke skille mellom etterkommene til DC-9). Rett under motoren hadde flyet en åpen luke, altså et rundt hull på ca 30cm. Jeg var litt bekymret, men en time og et kvarter før avgangen forventet jeg at før eller siden noen vil inspisere flyet. Så kom bagasjen. Så kom flyvertinnene. Til slutt kom også flygerne, men ingen gikk rundt flyet for å se om det mangler en vinge eller noe. Kvart på elleve måtte vi forlatte terminalen med sønnen inn i flyet. Luken var fremdeles åpen og jeg var mildt hysterisk. Madamen sa likevel at pilotene har sikkert en varsellampe som vil fortelle dem at noe er galt. Vi kjørte ut fra terminalen og parkerte ved siden av rullbanen (ved kargoterminalen) for å se flyet letter. Til min stor forskrekkelse var luken like åpen da flyet taxi forbi oss. Nådestøtet til mine vraket nerver kom i form av en gul bil med blinkende lys som fikk bakk flyet langs både texiveien og rullebanen men klarte ikke å nå flyet.

 

Flyet klarte turen tilsynelatende uten problemer, og jeg har fått pusten tilbake (om ikke litt hjerneskadet etter å ha ventet i snart 3 timer for å høre sønnen på telefonen).

Kan noe fortelle meg hva er en rund luke i flykroppen rett under framsiden av venstre motoren og hvorfor var den åpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Se på bildene av MD-80:

 

Avgang - Her er luken åpen:

http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=26423

Dette flyet har nettopp landet - Her er luken åpen:

http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=24605

Landing - Her er luken åpen:

http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=23113

Avgang - her er luken åpen:

http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=23070

 

Som du ser, på disse bildene av MD-80 i avgangs- og landingssituasjoner hvor luken er synlig, er det åpen. Jeg håper derfor du forstår at dette er normalt. Forklaring på hva denne luken gjør, og hvor høyt oppe i flyvningen den står åpen kan jeg ikke svare på. Kanskje noen andre, det hadde vært interessant og visst. "[smil]"

Stol på flygere, flyselskap og teknikere, de kan jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilotene går også rundt hos sas av og til. Men det er en regel i SAS som sier at det skal være tekniker til stede ved motagelse/avsending av fly såfremst det lar seg gjøre. Det faller da naturlig at tekniker tar walk-around. Det var ihvertfall slik når jeg jobbet i SAS fram til i fjor. Dette gjelder ikke F-50...Nå er jeg i Widerøe og der er det en av pilotene som tar seg en tur rundt. "[blink]" Braathens har vel heller ikke noen teknikere som går rundt flyet, dette tar vel pilotene seg selv av såvidt meg bekjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Hva? Er det bagasjestuere som sjekker flyet?...typisk SAS
"[Rullende

Nej det er naturligvis manden i fueltrucken der gør det, og hvis han ikke er til stede så er det marshall'en der gør det. Det er også disse folk der foretager alle større eftersyn.

For mekanikere ingår i hvertfald ikke i termen "Ground-crew" og er slet ikke oplagte at tænke på i denne forbindelse... "[Rullende

 

Hr. Bø - Altså... "[Rullende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"[smil]"

Pilotene til SAS gjør noen fåtall PFI'er(walkaround),i SAS sitt rutenett.

Bl.a. London,og noen andre utenlandske destinasjoner.

 

I SAS er det hovedsaklig TEKNIKER eller MEKANIKER som tar walkaround (PFC-Pre Fligth Check).

 

Merk at når pilot tar walkaround heter det PFI.Pre-Fligth Inspection.

Når mekaniker eller tekniker gjør det,kalles det PFC-Pre Flight Check.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...