Gå til innhold

Og vi hoerer paa journalister.. Hvorfor?


Helge Jordal

Anbefalte innlegg

Til dere som fremdeles ikke ser noe galt i aa sette sin lit til hva som blir raportert i mediene (Naar det gjelder flyging), les denne Dagbladet Artikkelen.

 

Sjekk spesielt:

quote:

Hyperjetmotorer kalles også scramjet, en forkortelse for supersonic combustion ramjet, og skiller seg fra vanlige jetmotor er ved at den henter oksygen rett fra atmosfæren. Fly med slike motorer trenger altså ikke egne oksygentanker.

Ser ut til at vi maa se bedre etter neste gang vi er ute aa flyr med SAS; De er **** saa snikne med aa fylle de hemmelige oksygentankene..

 

Mvh,

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette var jo merkelige greier. Vanlige journalister som ikke er spesialister på fly og luftfart har ikke mye peiling...det er greit nok. Men poenget er at da skaffer de ganske enkelt korrekt info fra nødvendig ekspertise. Her ser det jo ut for at noen har prøvd seg på egen hånd...uten å være sikker i sin sak, og misforstått en smule ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Vanlige journalister som ikke er spesialister på fly og luftfart har ikke mye peiling...


Det virker ikke alltid som om "spesialistene" dine heller har særlig peiling.

 

 

 

quote:

Men poenget er at da skaffer de ganske enkelt korrekt info fra nødvendig ekspertise.

Yeah, right...

 

Hilsen Torbjørn

 

[ 01-08-2002, 20:47: Endret av: Torbjørn Fjeld ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...fortsatt morsomt å drive ubegrunnet hets mot journalister og media hva?

 

Vel der røk VG som hovedsponsor for FlightSim.no, takket være Torbjørn Fjeld...

 

Med mindre han beklager seg på det sterkeste "[blink]"

 

[ 01-08-2002, 21:23: Endret av: Helge Bø ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Hmm...fortsatt morsomt å drive ubegrunnet hets mot journalister og media hva?

Hetsen mot journalistene er langt ifra ubegrunnet. Vi snakker her om folk som har som jobb å opplyse folk, og med så mye misvisende informasjon basert på manglende interesse for å sjekke fakta, slurv, og generell uvitenhet, så ber de ikke bare om det, de trygler om det...

 

Jeg synes faktisk at det er skammelig at journalister og reportere får holde på slik. Hadde et forlag satt like mye feil i en bok så hadde de aldri solgt flere bøker.

 

quote:

Vel der røk VG som hovedsponsor for FlightSim.no, takket være Torbjørn Fjeld...

 

Med mindre han beklager seg på det sterkeste
"[blink]"

Hvis en sponsing fra VG skal baseres på at man ikke får rette kritikk mot deres "kvakksalveri" (og ikke minst mangel på evne til å sortere enkelte tullinger ut av lønningslista si), så synes jeg faktisk ikke VG er en verdig sponsor i det hele tatt.

 

Var det 6 år du var sa du? Jeg har to brødre på åtte år, og de sluttet med sånne trusler for lenge siden... "[stort

 

[ 02-08-2002, 00:24: Endret av: Kenneth G. Sørensen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth, det er nok du som ikke har peiling på journalistikk for fem flate øre...og det var jo ikke uventet. Sannsynligvis best at Hr.Sørensen fortsetter å stue bagasje...

 

Journalister i dagspressen har ikke noe behov for inngående kjennskap til dette. Det meste kan skrives om fly og luftfart, ulykker o.l uten at det blir feil i nyhetsmeldingen. Og om nødvendig så har de selvsagt ekspertise til rådighet. Blir artiklene for kompliserte så blar leserne forbi, og 99,9% av leserne til VG er ikke flygale slik du er.

 

Så er dere på jakt etter teknisk info om flytyper osv så er nok ikke VG det rette stedet å lete...jeg er redd dere har misforstått en smule "[Rullende

 

Og er det noen som har behov for å fjerne suppehuer og korridorslaver fra lønningslistene så må det være SAS-gruppen...deriblant Widerøe "[stort

 

Ja jeg hadde faktisk tenkt å ta en prat med sponsoravd. i VG, en nettside med så mange treff som denne er sikkert ikke uinteressant for dem. Men siden avisen er så upopulær her så får vi droppe det...nei forresten, hvorfor skal noen håpløse innlegg fra debattanter med mangel på bedre vitende ødelegge for FlightSim.no? Jeg skal nå høre med dem likevel jeg.

 

[ 02-08-2002, 15:16: Endret av: Helge Bø ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Journalister i dagspressen har ikke noe behov for inngående kjennskap til dette. Det meste kan skrives om fly og luftfart, ulykker o.l uten at det blir feil i nyhetsmeldingen.

Ja, ja Helge... Du slår til igjen... "[Rullende

 

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Joakim Brestrup:

quote:

Det virker som om folk krever at en journalist skal være dataingeniør, flyger, lege, jurist, kokk, taxi-sjåfør, osv. før vedkommende skal få lov til å skrive i avisene...

Det ser desverre slik ut ja. Vedrørende VG som er så mye omtalt her på forumet, så blir det nesten som med Se & Hør; ingen kjøper det, men alle leser det.

 

At VG er det mediet på Flightsim.no som oftest blir omtalt (les: skjelt ut) når det kommer til luftfartsrelaterte saker kan tyde på en alvorlig brist i enkelte flyentusiasters evne til å innhente opplysninger om hva som skjer innen luftfarten. Det finnes jo bøttevis med fagtidskrifter som omhandler emnet for den som vil gå litt seriøst i dybden. En avisjournalist kan naturligvis ikke være så inn i granskauen detaljorientert om alt som rører seg i samfunnet vårt!

 

Opprinnelig postet av Helge Bø:

quote:

Journalister i dagspressen har ikke noe behov for inngående kjennskap til dette. Det meste kan skrives om fly og luftfart, ulykker o.l uten at det blir feil i nyhetsmeldingen. Og om nødvendig så har de selvsagt ekspertise til rådighet. Blir artiklene for kompliserte så blar leserne forbi, og 99,9% av leserne til VG er ikke flygale slik du er.

 

Så er dere på jakt etter teknisk info om flytyper osv så er nok ikke VG det rette stedet å lete...jeg er redd dere har misforstått en smule


Mer eller mindre enig, Helge. Det er nok slik det er....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Jeg trodde faktisk at du forstod den Jörgen.


Jo givetvis förstår jag det!

Och om VG har problem med att någon skriver inlägg på FS.no och påpekar fel i deras artiklar så är kanske inte VG rätt sponsor för denna site?

 

Det är ju inte så att FS.no driver hetsjakt på VG, som du och din kära avis jagade efter SAS i fjol... Det är ju heller inte så att någon fabricerar fel i VGs artiklar och skriver om. Felen existerar ju bevisligen..!

 

Till sist så är det ju inte bara VG som får på pälsen här, utan alla aviser som slänger sig med jargong de inte förstår och som det ofta blir fel av.

 

Varför ringer de inte till någon sakkunnig och ber han/henne korrektur läsa artikeln innan publicering? För att de blir ut scoopade av någon annan?

 

Här på FS.no finns så mycket samlad kunskap om flygning att VG med fördel kunde använda dessa forum för att få hjälp och på så vis alltid komma med riktig, kvalitetssäkrad, information till sina läsare.

 

Jag förstår också att en journalist inte kan veta allt...

 

Hade jag varit journalist så hade jag sett till att hålla mig med en stab av informatörer jag kunde ringa och fråga när jag skulle skriva om något jag inte förstod mig på, istället för att sprida felaktig info till massorna.

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Ja jeg hadde faktisk tenkt å ta en prat med sponsoravd. i VG, en nettside med så mange treff som denne er sikkert ikke uinteressant for dem. Men siden avisen er så upopulær her så får vi droppe det...nei forresten, hvorfor skal noen håpløse innlegg fra debattanter med mangel på bedre vitende ødelegge for FlightSim.no? Jeg skal nå høre med dem likevel jeg.

Bra Helge!

Då fortsätter jag min insamling till din flyger utdannelse så du kan få lite kunnskap att lägga bak dina uttalanden!

Jag hade tänkt avbryta insamlingen baserat på ditt pre-editerade inlägg... "[blink]"

 

Seriöst Helge! Att komma med trusler om att inte försöka skaffa sponsor till FS.no bara för att inte alla är eniga med dig, det är lågt! Gott att se du editerade lite.

 

Faktum är att det går att finna oroväckande många sakfel i dagspressens artiklar... Inte bara när det gäller flyg.

Beror det på Journalisterna? Inte vet jag!

Men med tanke på att folk flest får sin verklighet serverad i avisen så är inte bra att de får serverat en felaktig verklighet...

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jörgen Toll:

Seriöst Helge! Att komma med trusler om att inte försöka skaffa sponsor till FS.no bara för att inte alla är eniga med dig, det är lågt! Gott att se du editerade lite.

Jeg trodde faktisk at du forstod den Jörgen.

 

Når det er snakk om 30.000 kroner pr.år så vil gjerne en sponsor ha litt reklame for pengene. Om jeg anbefaler denne nettsiden til VG, og de kommer inn hit og ser en masse negativ omtale av avisen, tror du det blir noen deal da? Det hadde vært bortkastet tid for min del. Jeg må uansett vente til disse trådene ligger på side 5...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jörgen Toll:

Faktum är att det går att finna oroväckande många sakfel i dagspressens artiklar... Inte bara när det gäller flyg.

Beror det på Journalisterna? Inte vet jag!

Men med tanke på att folk flest får sin verklighet serverad i avisen så är inte bra att de får serverat en felaktig verklighet...

/Jörgen[/QB]

"Faktum er..." er din subjektive påstand Jørgen. Og dersom jeg (eller andre) skulle henge ut f.eks. hele flygerstanden på grunn av at enkelte flygere gjør feil, så ville det bli svært urettferdig.

En annen ting: Dersom folk tror de får virkeligheten servert utelukkende fra mediene, så stiller de sannelig små krav til sin virkelighetsoppfatning! Virkeligheten er jo atskillig mer kompleks enn som så. Det er kanskje ikke vanskelig å finne feil i mediene, det er dessuten kanskje mer av det nå, men mediene speiler samfunnet, og ser du deg rundt er det usedvanlig mye overfladiskhet å se. Effektivitetskrav og nedskjæringer fører ikke nødvendigvis til kvalitet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok Jan!

Men hur förklarar du att vi som trots allt kan något om flyg finner fel i de flesta artiklar i dagspressen, som gäller vårt fagområde?

 

Jag säger inte att alla Journalister gör fel, men många gör det. Och det verkar som om de får publicera helt okritiskt.

 

Påstår du att media inte formar folks verklighetsuppfattning?

Jag är av annan åsikt!

 

Har folk läst det i avisen eller sett det på nyheterna så är det sant i deras ögon. Så okritiska är folk flest!

 

Hur många orkar söka sanningen när man kan få den serverad för 13kr? Inte jag! Men jag skräms varje gång jag läser om saker jag vet något om och finner, ibland små, ibland graverande, fel i texten. För om det finns sådana fel i dessa artiklar, hur många fel blir jag då inte serverad i artiklar som rör områden jag inte vet något om?

 

Jag ser samma reaktion hos min flickvän, som doktorerar i mikro biologi, när hon läser om div. "Mördar bakterier" i avisen...

 

Men, jag är alltid beredd att ta en journalist i försvar, för de har en otroligt svår uppgift. Därför efterlyser jag mer ödmjukhet inför uppgiften hos de som så bombastiskt skriver i media om saker de inte förstår men rapporterar ändå...

De tar ju faktiskt fel ibland, och personer och företag kan bli svårt lidande av dåligt rykte som de kanske inte gjort sig förtjänt av, t.ex.

Det händer ju faktiskt!

 

Det händer också att Journalister avslöjar förhållanden som inte tål dagens ljus. För det ska de ha erkännande! Dessa utför en stor demokratisk tjänst!

 

Men hur vet man när journalisten har rätt och när han/hon tar fel? För han/hon har inte alltid rätt, och inte alltid fel.

 

Och tyvärr så skriver inte alla journalister bara kalla fakta i sina artiklar, men ger sin vinkel av dessa fakta. Då kan det fort bli fel, eller hur? Ja, det blir ju det, i alla fall i bland.

 

I samma avis där vi kan se helsidor om Britney Spears som röker eller byter pojkvän, där kan vi också läsa om tunga tekniska saker, förenklade (inte av en fagman, men av en journalist) för att allmänheten ska förstå, men istället förstår fel. För allmänheten går inte och köper ett fagblad, de litar på att journalisten i dagspressen har rätt.

 

Förstår du, Jan, att det kan bli lite irriterande för en fagman att läsa sådant i pressen, och att man tillslut avfärdar allt som står i dagspressen som sensationslystet skvaller som inte nödvändigtvis är förankrat i sanningen?

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Svein Hansen:

M.Steen,jeg lurte bare på hva du mente med den VG artikkelen du henviste til??

Skal svare jeg:

Det ble som du ser et ramaskrik her blant de som tror at VG blir produsert av Flynytt pga en skrivefeil på en flytype i den artikkelen, og feilen er nå rettet av VG. Tipper at det er folk herfra som har bombardert avisen med emails, hvem andre kan det være? "[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jörgen Toll:

Och om VG har problem med att någon skriver inlägg på FS.no och påpekar fel i deras artiklar så är kanske inte VG rätt sponsor för denna site?

Ja, og derfor sa jeg at dette like gjerne kunne droppes. Men da får jeg høre av deg at det er lavt å komme med slike "trusler". Nå må du snart bestemme deg...

Forøvrig tror jeg ikke VG har noe imot saklig kritikk.

 

quote:

Det är ju inte så att FS.no driver hetsjakt på VG, som du och din kära avis jagade efter SAS i fjol... Det är ju heller inte så att någon fabricerar fel i VGs artiklar och skriver om. Felen existerar ju bevisligen..!

Ja SAS ble jaget av media, og det skal vi være glad for. Takket være avisene så har tydeligvis SAS skjerpet seg, og blitt kvitt en masse nødlandinger og andre hendelser som skremte vettet av folk!

 

quote:

Till sist så är det ju inte bara VG som får på pälsen här, utan alla aviser som slänger sig med jargong de inte förstår och som det ofta blir fel av.

Hvilke feil er det dere egentlig skravler om? Jeg ser svært lite feil i avisene vedrørende artikler om flysaker, og de få som dukker opp er totalt bagatellmessige...feil som de fleste lesere ikke engang legger merke til, og som ikke betyr noe som helst for selve informasjonen. Dere gjør dere til latter "[stort

 

quote:

Varför ringer de inte till någon sakkunnig och ber han/henne korrektur läsa artikeln innan publicering? För att de blir ut scoopade av någon annan?

Som jeg har nevnt i andre innlegg om dette så har de selvsagt slike muligheter om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

,Ja SAS ble jaget av media, og det skal vi være glad for. Takket være avisene så har tydeligvis SAS skjerpet seg, og blitt kvitt en masse nødlandinger og andre hendelser som skremte vettet av folk!


Dette er en av de morsomste kommentarene jeg har sett på lenge! "[stort

 

Clamer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Ja, og derfor sa jeg at dette like gjerne kunne droppes. Men da får jeg høre av deg at det er lavt å komme med slike "trusler". Nå må du snart bestemme deg...

Forøvrig tror jeg ikke VG har noe imot
saklig
kritikk.

Man fick verkligen intryck av att du skrev den "truseln" för att få andra att hålla mun!

 

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Ja SAS ble jaget av media, og det skal vi være glad for. Takket være avisene så har tydeligvis SAS skjerpet seg, og blitt kvitt en masse nødlandinger og andre hendelser som skremte vettet av folk!

Som Clamer skriver så är nog detta det mest underhållande du skrivit på länge Helge! "[stort

 

Tror nog snarare att media insett att de fokuserade på "non issues". För det utförs fortfarande "nödlandningar" runt omkring, men långt ifrån alla står att läsa i VG.

 

Vi hade en av våra Fokker 50 som landade med ödelagt noshjul. Full alarm beredskap på ENTC med förberedd nödlandning. Lokal aviserna skrev stort om det, men lands aviserna nämnde det inte ens.

Detta är bara 1 exempel...

 

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Hvilke feil er det dere egentlig skravler om? Jeg ser svært lite feil i avisene vedrørende artikler om flysaker, og de få som dukker opp er totalt bagatellmessige...feil som de fleste lesere ikke engang legger merke til, og som ikke betyr noe som helst for selve informasjonen. Dere gjør dere til latter
"[stort

Undrar vem som gör sig till latter Helge..? "[blink]"

 

Att du inte finner fel i aviserna betyder definitivt inte att där inte finns fel! Du bevisar ju gång på gång din okunnighet om flygning och flygbranchen!

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postet av Helge Bø:

quote:

Ja SAS ble jaget av media, og det skal vi være glad for. Takket være avisene så har tydeligvis SAS skjerpet seg, og blitt kvitt en masse nødlandinger og andre hendelser som skremte vettet av folk!

Nåja.. en god del av disse "nødlandingene" vi hadde en del av i SAS i vinter/vår, var jo snarere sikkerhetslandinger, altså landinger for sikkerhets skyld, ikke fordi det er noe nødsituasjon .

Det er sletts ikke VG eller noe andre medier sitt jag på SAS som er skyld i forbedringen her i SAS. Den crediten velger vi å ta selv!

 

Og en ting; skremt vettet av folk? Hadde ikke bl.a. VG blåst disse sakene opp, men holdt seg til saklige fakta, hadde vell heller ikke folk blitt vettskremt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...tror jeg tråkket på en øm tå her "[blink]"

 

Nei Sveinung, som du sier så er det ikke avisene som har iverksatt forbedringer i selskapet, det skal SAS selv få æren for. Jeg har t.o.m gratulert SAS her i forumet.

 

Men du, i motsetning til en annen aktuell deltaker her, innrømmer ihvertfall at SAS har skjerpet seg. Og jeg tror nok i aller høyeste grad at media har pushet på her for å få ledelsen i SAS til å reagere. De likte nok meget dårlig avisoppslagene, for maken til negativ omtale skal man lete lenge etter...og den var helt berettiget.

 

At VG og riksaviser skriver mindre negativt om SAS nå er nok fordi det ville vært urettferdig å fortsette et slikt jag når vi ser at selskapet faktisk gjør noe med problemet. Det ville være som å slå en som ligger nede...

 

Ja SAS skremte vettet av folk, ikke minst alle pax som var med på disse hendelsene i hytt og pine.

 

SAS-ledelsen har nok fått respekt, og lært en ting: Media har makt! "[stikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jörgen Toll:

Att du inte finner fel i aviserna betyder definitivt inte att där inte finns fel! Du bevisar ju gång på gång din okunnighet om flygning och flygbranchen!

Ja det der kommer du med i omtrent hver eneste innlegg som har med meg å gjøre. Men hvilket grunnlag har du egentlig for å si at jeg ikke har peiling på fly og luftfart? Jeg tror du skal lese andre del i DENNE tråden, en tråd jeg sent vil glemme.

 

Når du har lest den, har du fortsatt samme oppfatning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Når du har lest den, har du fortsatt samme oppfatning?

Ja Helge, det är jag! "[stort

 

Jag menar, läs vad du skrivit man!

Trodde du jag skulle kasta mig långflat på backen och hylla dina fantastiska kunnskaper..?

 

Du har ett sådant behov av erkännande från dina medmänniskor att det nästan är rörande!

 

Men du är fortfarande samma kille som jag tillrättavisat ett flertal gånger i många trådar här på FS.no!

 

Fram till i fjol sommar visste du inte vad en MEL var t.ex. "[smil]"

 

Klart att du vet något... Obildbar är du väl inte? Läsa innantill kan du säkert också!

 

Jag och flera andra som du försöker imponera med dina "kunnskaper" lever av flygning...

 

Ändå har vi alltid fel i dina ögon?

Du vägrar konsekvent att ens höra på vad som sägs.

Vägrar erkänna att någon annan kan ha rätt, och Helge ha fel...

 

Du lever visst av aviser..? Jag har inte följt med på den fronten.

 

Jaja, inte för att det bryr mig!

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Men du, i motsetning til en annen aktuell deltaker her, innrømmer ihvertfall at SAS har skjerpet seg. Og jeg tror nok i aller høyeste grad at media har pushet på her for å få ledelsen i SAS til å reagere. De likte nok
meget
dårlig avisoppslagene, for maken til negativ omtale skal man lete lenge etter...og den var helt berettiget.


Du kan nämna mig vid namn Helge...

 

Det här vet du heller inget om.

 

När skriverierna haglade som värst så fick vi besked från ledelsen att man från deras sida hade all tro på vårt säkerhetsarbete och att vi bara skulle fortsätta som förr.

 

Det har altså inte genomförts någon sorts "säkerhets kampanj" i bolaget som en följd av avisernas påståenden. Istället bjöd man in Journalister på utbildning..!

 

/Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...