Gå til innhold

Rullebane på Kjeller


Marius Stedjan

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

I Øst enden (RWY30) er det stopway med en pil inn på RWY. Jeg lurer på hva som er i andre enden av RWY, altså RWY12.-- Går RWY helt ut til vannet?

- Er dette en stoppway?

- Det er en sikkerhetswire i enden, men er det asfalt under denne, eller er dette gress?

 

Hvordan er RWY på Kjeller egentlig bygget opp? Jeg blir ikke helt klok på AIP kartet.

 

Noen som kan hjelpe med info eller bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transponder står av, men den har vi så og si aldri på når vi flyr i nærheten av Kjeller. Grunnen er at flyene på vei inn til ENGM da får kollisjonsvarsel i cockpit. Etter en nestenkollisjon mellom et småfly fra en annen klubb på Kjeller, og et SAS-fly for noen uker siden, så vil det komme nye retningslinjer, og da blir det vel transponderbruk igjen rundt Kjeller for småfly tenker jeg. (Umiddelbart tiltak etter hendelsen er at IFR-trafikk inn til ENGM har fått økt høyden med 500 fot).

 

I tillegg viser høyre fuelmåler at høyre tank er tom, men det er selvfølgelig feil :) Eldre småfly har lite pålitelige fuelmålere, og jeg baserer meg sjelden på at de indikerer korrekt. Det er imidlertid ingen fare, for man skal selv ha beregnet fuelforbruk og ha ovesikt over hvor mye man har brukt og hvor mye som er igjen til enhver tid. Her har man tabeller å gå ut ifra, så en ganske grei sak å beregne.

 

CL

 

[ 13-06-2002, 09:40: Endret av: Christian Langvatn ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og transponder er jo heller intet krav når man flyr i ukontrollert luftrom, klasse G. (F.eks. under Oslo TMA)

 

Riktig som du sier Christian, fuel-gaugene på småfly er stort satt ganske upålitelige. Men en ting bør man kanskje merke seg: de viser stort sett feil, de viser mer enn man har, og mindre enn man faktisk har. Men viser begge to NULL, da bør man passe på, for da viser de ofte riktig.

 

Hilsen Ole Martin "[smil]"

 

edit: trykkleif

 

[ 13-06-2002, 10:59: Endret av: Ole Martin Walberg ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, joda, det var transponderen jeg mente. Rart at ikke store fly kan 'filtrere' ut ett kodesett (VFR for området) på TCAS'en. Radartjenesten er vel intressert uansett vel å vite hvor trafikken er - kontrollert eller ikke? Hva hvis VFR trafikk forviller seg inn i kontrollert luftrom uten å kalle opp, og transponder står av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transponderbruk på Kjeller (, og sikkert andre plasser) har vært diskutert lenge.

Flygerne i flyselskapene har ikke noe i mot transponderbruk - tvert i mot er det lufttrafikktjenesten som "er imot" fordi de får for mye trafikk på skjermene sine.

 

Etter en nestenulykke mellom et SAS-fly og en Piper Tomahawk den 4. mai iår som var i samme høyde - er temaet igjen blitt aktuelt og det er innført visse strakstiltak.

 

Det må også sies at ingen av pilotene gjorde feil; SAS fulgte klareringer (ble kommandert laveste tillatte høyde) og småflyet holdt seg innenfor gjeldende begrensninger. Her kan du lese litt om saken på NRFs forum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...