Gå til innhold

Euroscope - Norway NATCON Sectorfile


Eivind Tollerød Fosse

Anbefalte innlegg

Det vil enten kreve en plugin eller at en må gjøre flere operasjoner for å fram både streken og teksten for sids.

Teorien for en plugin er jo forsåvidt enkel, plassere navnet ved siste punkt, men det burde vere mulig å skru tekst av og på.

 

Fult mulig å legge det inn som freetext, men tungvindt å betjene om en bare skal ta opp sidene av og til for å sjekke ol.

 

Som jeg alltid sier Eivind, så er jeg veldig glad for alt arbeidet du har lagt ned i dette!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 258
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Ny oppdatering

 

Denne oppdateringen endrer endel oppsett, farger og linjer for å komme litt nærmere det virkelige systemet. Mange elementer (kart) har fått nye navn. Derfor vil du, dersom du har laget egne ASR filer, mest sannsynlig måtte legge til endel av kartene på nytt. F.eks er endel understreker _ fjernet i navnene.

 

"Høydepunktet" (om en kan kalle det det) i denne oppdateringen er implementering av Minimum Safe Radar Vectoring kart. Disse kan du skru av og på i ARTCC Boundary menyen. Dersom du også henter opp selve høydene fra Freetext vil du få opp et godt hjelpemiddel for de laveste høyder du kan vektorere fly i de aktuelle TMAene. Værnes har f.eks ikke lov til å vektorere i virkeligheten uten dette kartet oppe.

 

Legg merke til at fix har fått nytt symbol.

 

Version 1.5 AMDT 0110

 

TMA Lower Limits adjusted

TMA Lower Altitude freetext renamed TMA Lower Limits

Norway CTA renamed Norway CTA Lower Limits

CTA Lower Limits added as freetext

CTA, TMA Lower Limits and Delegated airspace line types corrected

SIDs and STARs rearranged.

STAR color corrected

FIX and NDB symbols corrected

VOR, NDB and FIX color corrected

VOR, NDB and FIX name position corrected

Military fixes added: SALTY, NERAM, SOTON

BIRD Sector North renamed BICC Sector North

ENKB, Kvernberget Missing TMA lines corrected

ENBR, LUCKY 3D SID corrected, Director position added

ENGM, OPA 2X SID RWY 01R introduced according to AIP SUP 07/10

ENEL, Elverum, Sykehuset added

ENVA, Værnes Ground frequency added

 

Minimum Safe Radar Vectoring chart and freetext added to the following TMA's:

ENBO, Bodø

ENDU, Bardufoss

ENVA, Værnes

ENAL, Vigra

ENKB, Kvernberget

ENTC, Tromsø

ENOL, Ørlandet

Helgeland

Oslo

Farris

 

Jeg anbefaler at du sletter tidligere SCT, ESE og RWY filer (eller i hvertfall legger dem i en annen mappe) for å være sikker på at du bruker siste versjon. ES kan lure deg litt om man ikke følger godt med når man bytter sectorfil... Følg derettet fremgangsmåten i Document 01 - Sectorfile Manual.pdf

 

Si gjerne ifra om de feil du finner :)

 

Last ned herfra:

 

Norway NC 1.5 AMDT 0110

 

Eller herfra:

 

Norway NC 1.5 AMDT 0110

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det omtrent sånn det skal se ut nå når jeg har fulgt readme?

 

natconENBR.jpg

 

Men skjønte ikke helt det med minimum vector altitude. Er det noe nytt? Har da hatt sånne høyder stående rundt omkring på kartet før. Er det jeg som ikke funnet riktig kanskje? Hvor sånn akkurat ligger det hen i display settings?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Even,

 

Jepp. Det er omtrent sånn det skal se ut når du har fulgt readme :)

 

Bortsett fra alle fixene, VORene og NDBene som du har åpnet etterpå regner jeg med? Jeg ville ikke hatt skjermen så kludrete, da jeg mener det er svært forstyrrende.

Jeg ville tatt dem alle av og heller brukt track funksjonen i taggen. Høyreklikk på destinasjonen, f.eks BR og du får opp tracket flyet skal følge ihht FPL, samt tid på hver enkelt punkt. Du kan også få opp høydene flyet kommer til å holde på hele ruta ved å trykke på Wace Turbulence Cat i taggen (L, M, H eller J til høyre for Callsign).

 

I tillegg anbefaler jeg å bruke to ASR filer. En som kun viser taxewayer og rullebanen som en bakkeradar. Den andre har du satt til å vise luftrommet ditt (TMA) med de fix og VORer du vil ha på (du kan sette på ett og ett fix ved å skrive .ff ETNOR f.eks i kommandolinja). Du skifter raskt mellom de to ASR filene ved å trykke F7. Da slipper du å zoome inn og ut. Dersom du har to skjermer kan du sette den ene ASR filen på den ene skjermen, og ASR nr to på skjerm nr 2 f.eks.

 

Her er slik jeg ser Flesland i "radarmodus":

 

1a7a0aced98f5fb335e447386a7dd78e4g.jpg

 

Og trykker jeg F7 får jeg opp "bakkeradar":

 

d49a9a22890aeadfae99d03a694f47894g.jpg

 

Minimum Vector Altitude kartene er ikke tilgjengelig enda for flyplasser i Stavanger AoR... Det du har oppe er TMA Lower Limits. Kun TMAene nevnt over har dette kartet tilgjengelig og det gir terrengklarering for IFR fly. Dvs du kan trykt vektorere flyene ned til den høyden som står innenfor den grensa flyet befinner seg i for øyeblikket. Husk å skru på de tilhørende Minimum Safe Vectoring Altitude høydene fra Freetext i Display settings. Skal du skru på for Værnes f.eks går du først til:

 

ARTCC Boundary - ENVA TMA Minimum Safe Vectoring Altitude

 

så til

 

Freetext - ENVA TMA Minimum Safe Vectoring Altitude

 

 

Forskjellen på TMA Minimum Safe Vectoring Altitude (gul farge) og TMA Lower Limits (hvit farge) er at MSVA er mer restriktiv og gir IFR trafikk terrengklarering. Det gjør ikke nødvendigvis Lower Limits. De gir bare grensa for nedre kontrollerte luftrom. Altså vil fly som er under denne høyden være under ditt luftrom.

 

Hilsen

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei John,

 

Ja, jeg har sett den feilen før. Det er nok ikke noe jeg er skyldig i da dette hentes ut av din ICAO_Airports.txt fil. Denne finner du i DataFiles mappen som ES mest sansynlig la inn i Mine Dokumenter mappen.

 

Dersom du åpner den og søker deg frem til ENZV så finner du følgende:

 

ENZV Stokmarknes-Skagen Norway

ENZV Stavanger-Sola Norway

 

Dersom du søker på ENSK så finner du ikke noe, derfor kan du jo prøve å endre til følgende:

 

ENSK Stokmarknes-Skagen Norway

ENZV Stavanger-Sola Norway

 

Se om det hjelper.

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva du mener Joakim for det er jo det ene approachen heter.

 

Men forbedringa sånn jeg ser det er om alt kunne ligge med ICAO først så om det er STAR eller IAP så kan en jo bare skrive icao så kommer en rett til rett flyplass.

 

Foreks:

ENVA STARS RW09

ENVA STARS RW27

ENVA IAP NDB 267

 

JT

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AIP Norge er i dag oppdatert til AMDT 0210

 

AIP Norge AMDT 0210

 

Sektorfilen blir derfor også oppdatert i dag til 0210, versjon 1.6.

 

Av nytt i denne versjonen er:

 

AIP AMDT 0210 implemented

VOR/DME RS - CHGD ident to ROS

NDB RBU - CHGD FREQ

Kirkenes TMA realigned

Finnmark TIA realigned

Norway CTA realigned

Namsos TIA realigned

ENFG - IAP revised

ENML - ATIS FREQ CHGD. Locator ML ident CHGD to MO

ENMS - LOC relocated. IAP Revised

ENNM - TIZ realigned

ENRO - IAP revised due to RBU FREQ CHGD

ENRS - IAP revised due to VOR RS ident CHGD

ENVD - CWY removed

 

AIP SUP 14/10

NEW IAP AT VADSØ - ENVD, GLS RWY 08

 

AIP SUP 16/10

NEW IAP AT NAMSOS - ENNM, GLS RWY 07

 

Various

Tag items “Temporary altitude” and “Assigned heading” removed from the general tag. They are now available in the detailed tag only (move the mouse over the tag to display the detailed tag)

Collision Alert wavfile recorded from a real NATCON radarscope included in the ZIP file (Sounds folder). Many thanks to Daniel Klepp for the recording

ENVA, Værnes – Parking stands realigned. Parking M2 and M3 introduced. Taxiway A2 introduced

ENVA, Værnes – Region added. Thanks to Jan Tore Elvheim

ENRY, Rygge - New ground GEO added. Thanks to Jan Tore Elvheim

ENGM, Gardermoen - Region GEO added. Thanks to Jan Tore Elvheim.

ENGM, Gardermoen - Parking stands realigned. Thanks to Lars Petter Hassel and Anders Moen

ENAL, Ålesund, ENML, Molder and ENBN, Brønnøysund – New ground GEO added. Thanks to Werner Rafteseth

ENAL, Ålesund Region added. Thanks to Werner Rafteseth

ENOV, Hovden Region added. Thanks to Werner Rafteseth

ENTO, Torp – Parking stands added. Thanks to Werner Rafteseth

Norway/Russia border corrected

Finland/Russia border corrected

IAP LLZ corrected

IAP list rearranged

ENCN, Kjevik Minimum Safe Radar Vectoring chart and freetext added

MSA lines color corrected

Various bugfixes

 

Legg merke til at Regions er inkludert i denne sektorfila for et lite utvalg flyplasser i tillegg til vanlig GEO. Du bør skru av GEO dersom du vil bruke Regions og omvendt. Hvis ikke vil du se "dobbelt". Mer om dette og hvordan du gjør det i Document 01 - Sectorfile Manual.pdf side 9 - 11.

 

Denne utgaven inneholder også et opptak av Collision Alert lyden som spilles av i det virkelige NATCON systemet. Tusen takk til Daniel Klepp for denne! Filen ligger i Sounds mappa.

 

Dersom du skal oppdatere til versjon 1.6, vennligst les hvordan dette best gjøres på side 5.

 

Dersom du er helt ny bruker, og kanskje ikke en gang har lastet inn Euroscope, vennligst les hvordan du best legger inn sektorfilen og NATCON oppsettet på side 1 - 4 i Document 01 - Sectorfile Manual.pdf.

 

Dersom du har brukt en tidligere versjon av sektorfilen vil du se at det er gjort et par små endringer i datataggen. Nå vil ikke Cleared altitude og Cleared Heading/Direct vises normalt. For å få disse frem må du vise den detaljerte datataggen og det gjør du ved å flytte musa over taggen du vil vise detaljert :)

 

IAP er også endret litt i lista slik Jan Tore forslår over. Det kan tenkes at du må velge disse på nytt i dine ASR filer.

 

Legger også ved en replay av en session på Oslo ATCC da Norwegian Eagles hadde sin tur til Hannover, dersom det skulle være av interesse å se noen av Euroscopes funksjoner i bruk. Dersom du har realistisk mode på må du muligens Correlere noen av flightene.

 

Oslo ATCC Replay - Euroscope

 

Replayen er ca 40 minutter lang og begynner ca da de første flyene tar av fra Gardermoen.

 

"Høydepunkter" (om en kan kalle det det):

- Koordinering mellom Oslo APP og Oslo ATCC, spessielt mot punktet BINRO

- Koordinering mellom Oslo ATCC og København ATCC mot AAL

- Separasjon av BER247 og DLH375. DLH375 skal til FL360 men klatrer raskere enn BER247 som skal høyere, nemlig til FL380.

- Separasjon av EAV1013 og PUT666 ved hjelp av aktiv speed control

 

Voice data er noe hakkete da ES lagrer voice i 30 sekunders "deler". Men en får nok med seg hva som skjer likevel.

 

For å spille av filen må du ha Euroscope (og helst siste versjon av Norway NATCON sectorfilen).

 

I Connect Dialog velg Playback Logfile som Connection mode

Helt nederst, i Logging and playback, Playback feltet, browse til txt filen som du lastet ned over.

 

Trykk så Connect.

 

Siste versjon av sektorfilen kan du laste ned her:

 

Norway NC 1.6 AMDT 0210

 

eller her:

 

Norway NC 1.6 AMDT 0210

 

Tilbakemeldinger mog feilmeldinger mottas fremdeles med takk.

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra Eivind! :D Noe jeg ønsker meg i neste versjon er en egen folder under "ARTCC high boundary" som heter 'MIL' og inneholder alle MIL markingene. Det er nemlig ikke så ofte man bruker disse markeringene når man sitter ATC, så derfor hadde det vært fint med en enkel å grei måte å velge alle sammen bort i en sleng, uten å måtte krysse bort hver enkelt. Om du skjønner... :) Er også en del annet der hvor det samme kunne blitt gjort, om det ikke blir for mye jobb, selvsagt.

 

Har også sett at svenskene ( http://vaccsca.org/atc/main/swedish ) har en snasen ES plugin hvor de kan trykke på hvert enkelt punkt på kartet, og få opp navnet på det nede ved chat-linjen hvor man pleier å få opp callsign, navn osv. Er jo utrolig greit om man er lei av alle FIX-navnene som tar opp plass på scopen. Mulig å få til noe liknende for Norge? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først - glemte å skrive en liten detalj i oppdateringslista:

 

E luftrom i Møreområdet er endret til klasse D. Det har ikke så mye for oss å si, men dersom du bruker egne ASR filer og har valgt å vise dem på skjermen kan det tenkes du må aktivere disse på nytt med det nye navnet:

 

Gå til Display Settings Dialog - ARTCC boundary. Der vil du litt nede på lista finne Norway CTA Lower Limits Class C. Dersom de ikke er skrudd på kan du vurdere om du vil gjøre det.

 

Even,

 

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener..? Er det slik at du ønsker en undermeny under "ARTCC high boundary" som en kan samle alle MIL grensene i? Dersom det er slik du mener så er dette ikke støttet av sektorfilformatet så vidt jeg vet. Alle elementer du finner under hver enkelt meny i Display settings dialog finnes under gitte avsnitt i sektorfilen. Alle elementene du ser i "ARTCC high boundary" ligger f.eks under [ARTCC HIGH] i sektorfila. Du kan selv åpne den (Norway_NC_2010_02_v16.sct) i f.eks Notepad og se. Det går altså ikke ann å lage ytterligere menyer under dette. For sikkerhetsskyld skal jeg sjekke med noen som kan dette godt, men tror jeg må si beklager - det går ikke.

 

Samtidig ser jeg det ikke som et helt stort problem, for du trenger virkelig ikke aktivere samtlige MIL luftrom hver gang det kommer et fly som skal bruke ett av dem. Skal flyet bruke BIRCH 6A aktiverer du jo bare det ene. Og når du avslutter ES velger du å ikke lagre endringen i ASR fila di. Neste gang du starter ES vises ikke BIRCH 6A lenger.

 

Er jo utrolig greit om man er lei av alle FIX-navnene som tar opp plass på scopen

 

Mener vi har diskutert dette før, men jeg synes virkelig du ikke skal vise ett eneste fix. Bruk heller display route funksjonen til flyene for å vise de forskjellige waypointene flyet skal igjennom.

 

Bilder med og uten fix

 

Mulig å få til noe liknende for Norge?

 

Korte svaret er: Selvsagt. Det litt lenger svaret er at jeg ikke har kunnskaper om programmering av plug-ins. Dette krever at en kan skrive i noe som heter C++. Dersom du, eller noen andre, kan dette magiske språket, så har jeg mange ideer jeg gjerne skulle satt ut i live for å få et enda mer realistisk display. Ta kontakt!

 

Tom,

 

Takk for filen. Problemet med den type ATIS meldinger er at de desverre snakker litt mer "flytende" enn hva den dama på Gardermoen gjør. På Gardermoen sier de f.eks "One thousand five houndred feet" Altså totalt fem ord og fem lydfiler en lett kan klippe og lime sammen. På Vigra, Sola, Kjevik osv osv (de som bruker den datastemmen du har i lydfilen din) sier de "Onethousandfivehoundred feet". Her er det svært vanskelig å klippe ut thousand f.eks. En vil da få med både litt av one og litt av five i samme lydfil. Det høres ikke bra ut rett og slett. Dersom du, eller noen andre, har en god måte å klippe disse ordene fra hverandre slik at vi her også får fem ord og fem rene lydfiler, så er det bare å ta kontakt. Foreløpig er alternativet de filene du finner i A mappa i ATIS zipfilen. De er ikke gode nok, men bedre enn ingenting...

 

Jarle,

 

Flott du fant ut av det. Som du ser kan du velge mellom GEO, som har A2, eller Regions som ikke har det. For andre som ikke har funnet ut hvordan de bytter fra Regions til GEO eller omvendt, så beskrives dette i Document 01 - Sectorfile Manual.pdf på side 9 - 11.

A2 ligger helt riktig under ENVA Taxiways i freetext.

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer Eivind, det var noe sånt jeg tenkte på:

MIL.jpg

Men bare glem det... Er vel jeg som er litt lat og synes det er litt jobb å finne fram alle markeringene man trenger og ikke trenger når man skal sette opp en ny display profil. Hadde vært veldig greit med litt sortering bare :)

 

De få fixene jeg bruker nå, er de hvor STAR'ene ender eller svinger inn mot ILS, samt visual approach punkene (en for hver runway). For ENVA vil det si AKIRI, GIRDI, MALOV (rw 09) og OKELO, VEDOL og TUSMO (rw27). Disse har jeg stadig bruk for, spesiellt ved vektorering.

 

Uansett, keep up the good work! Setter som sagt enorm pris på alt arbeidet du legger i dette her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for filen. Problemet med den type ATIS meldinger er at de desverre snakker litt mer "flytende" enn hva den dama på Gardermoen gjør. På Gardermoen sier de f.eks "One thousand five houndred feet" Altså totalt fem ord og fem lydfiler en lett kan klippe og lime sammen. På Vigra, Sola, Kjevik osv osv (de som bruker den datastemmen du har i lydfilen din) sier de "Onethousandfivehoundred feet". Her er det svært vanskelig å klippe ut thousand f.eks. En vil da få med både litt av one og litt av five i samme lydfil. Det høres ikke bra ut rett og slett. Dersom du, eller noen andre, har en god måte å klippe disse ordene fra hverandre slik at vi her også får fem ord og fem rene lydfiler, så er det bare å ta kontakt. Foreløpig er alternativet de filene du finner i A mappa i ATIS zipfilen. De er ikke gode nok, men bedre enn ingenting...

 

Bare si hva du trenger, Audacity er en god venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...