Jump to content
Sign in to follow this  
Eivind Tollerød Fosse

Euroscope - Norway NATCON Sectorfile

Recommended Posts

Utrolig bra arbeid dette Eivind!

Har funnet en bug tror jeg, når du velger rw01L og west dep på SID, så forsvinner bare SID og assigned rwy

 

Utenom det så ser alt ut til å fungere kjempeflott! ;)

 

edit; ser i vroute at det nå står "West dep/01L" på flyet, men at teksten blir borte fra dep lista

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jakob,

 

Skal se hva jeg kan få gjort angående Værnes. Det er i hvertfall lagt til lista. Takk for tipset!

 

Anders,

 

Jeg har sett det samme selv, uten å finne en umiddelbar løsning. Ofte tar det litt tid å feilsøke slike saker, men jeg jobber med saken, og vil naturligvis få rettet opp dette så snart jeg finner løsningen!

 

Eivind

Share this post


Link to post
Share on other sites

Årets første oppdatering av AIP Norge skjer i dag. Amendment 0110 ( AIP Norge AMDT 0110 ) er gyldig og det betyr jo at sectorfila må oppdateres litt.

 

Som en liten teaser så jobbes det med en plug-in som skal simulere Norske FPS (Flight Progress Strips). Jeg hadde håpet å få denne klar til i dag, men det lot seg desverre ikke gjøre. Men det kommer!

 

Dagens fil derimot inneholder følgende oppdateringer:

 

AIP AMDT 0110 implemented

Høynes NDB HNS and Sandane Locator SD withdrawn

ENAT - IAC revised. New IAC established

ENDU - STAR revised

ENBS - IAC revised

ENFL – Parking stands revised

ENEV - STAR revised

ENSN - LLZ RWY 19 renamed LOC RWY 19

 

Other changes

Fixed bug so that all AFIS airport will show up correctly

Cooperation fixes between ATCC Stavanger and ATCC Oslo introduced

Oslo Gardermoen (ENGM) West Departure runway 01L corrected

Minor changes in datatag and lists

Various bugfixes

 

Last ned herfra:

 

Norway NC 1.3 AMDT 0110

 

Eller herfra:

 

Norway NC 1.3 AMDT 0110

 

Les veldig gjerne dokumentasjonen.

 

Si ifra om du finner feil eller mangler.

 

Eivind

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er ikke helt sikker på at dette ble helt riktig, men etter konverting fra Google maps, så skulle vel Dombås ligge omtrent på disse koordinatene:

 

N62° 4' 7.1178"

E9° 7' 22.0584"

 

 

 

Og Trondheim, igjen med fare for feil:

N63° 25' 6.672"

E10° 23' 13.7574"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Høres litt int. ut dette her, kanskje jeg må prøve Euroscope snart.

 

PS..

Fungerer denne med Euroscope versjon 3.1d ?

 

Nope, gjorde ikke det nei..

 

hmm kanskje allikevel - et sabla forvirrende program til å begynne med tror jeg....

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er ikke vanskelig.. sett opp skopet med guiden i sektorfilen til Fosse, sett opp atisen til Fosse.

 

Deretter, bruk display settings til å sette opp en profil for der du skal kontrollere. Jeg bruker sid/star kart fra AIP til å ta inn de fiks jeg kan komme til å få behov for! legg inn kystlinjer sid/star linjer etter behov.

 

Voila!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsatt forvirrende program, likte langt mer brukervennligheten i VRC, men må prøve meg litt mer frem, tanken er jo tross alt å kontrollere fly, holde seperasjon osv, ikke nødvendigvis at det ser realistisk ut.

 

Håper bare lyden er bedre i Euroscope en i VRC

Share this post


Link to post
Share on other sites

At ES har en svært bratt læringskurve skal jeg være den første til å innrømme.

 

Det jeg kan anbefale deg er å logge på i en ikke alt for travel posisjon, og ta det stille og rolig derfra. Det er begrenset hvor mye du kan forstå av ES som observer. Du må online som ATC før du begynner skikkelig å lære.

 

Og når du er online må du bruke de andre rundt deg som også bruker ES og spørre dem spørsmål på det du lurer på. Du ser lett hvem som bruker ES ved at de har >> foran callsignet dems i lista. F.eks >> ENOS_CTR

 

Uansett vil det helt garantert ta deg noen dager før det begynner å falle -litt- på plass...

 

Gevinsten er der fremme derimot, med et helt fantastisk hjelpemiddel og en svært god oversikt over luftrommet ditt.

 

Eivind

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er stadig noe nytt å fikse på, og flere av dere som bruker filen kommer med hint om feil, og tips til ting som bør endres.

 

Norske FPS er desverre ikke klare enda da det tar mye lenger tid enn forventet - det kommer når det kommer. Imens er versjon 1.4 klar, fremdeles etter AIP AMDT 0110:

 

Version 1.4 AMDT 0110:

 

Tromsø, ENTC, Taxiway E added

Sola, ENZV, Taxiway L4 and stands 8-10 added

Farris TMA split into East and West sector

Farris TMA divisionary lines added

All TMAs split into TMA and TMA Lower Limits. Both are available from the ARTCC High Boundary menu. TMA will show the general border of each TMA, while TMA Lower Limits will show various lower borders

Visibility centers adjusted on some airports

Various bugfixes and adjustments

 

Added airports

ENSI - Ski airport

ENRI - Ringebu airport, Frya

 

Added heliports

ENBJ - Bjørnøya

ENLX - Lørenskog heliport, Sentralsykehuset

ENDH - Drammen heliport, Sentralsykehuset

ENAH - Ål heliport

ENBG - Bergen heliport, Grønneviksøren, Haukeland sykehus

ENFJ - Fedje heliport, Høgda

ENLH - Lillehammer heliport, sykehuset på Lillehammer

ENUH - Oslo heliport, Ullevål sykehus

ENHX - Haugesund heliport, Haugesund sykehus

ENSX - Stavanger heliport, Universitetssykehuset

ENFD - Førde heliport, Sentralsjukehuset

ENTR - Trondheim heliport, St. Olavs hospital

ENDB - Dombås heliport, Brunshaugen

ENRT - Trondheim heliport, Rosten

 

Jeg anbefaler at du sletter tidligere SCT, ESE og RWY filer (eller i hvertfall legger dem i en annen mappe) for å være sikker på at du bruker siste versjon. ES kan lure deg litt om man ikke følger godt med når man bytter sectorfil...

 

Last ned herfra:

 

Norway NC 1.4 AMDT 0110

 

Eller herfra:

 

Norway NC 1.4 AMDT 0110

 

Eivind

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det hadde ikke gått an å endre filen slik at kystlinjen blir bittelitt lysere og tykkere, sektorinndelingen blir litt tykkere og hvitere samt at underordnede luftrom-inndelinger blir tynne og prikkete? Ikke det at det er et must, men jeg er litt perfeksjonist jeg... :whistle:

 

Slik... http://farm4.static.flickr.com/3068/2725486684_b08cbff6a3_o.jpg

 

Keep up the good work :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvorfor vil du ha kystlinjene tykkere? Er da sannelig luften vi kontrollerer og jeg gir ihvertfall blanke i hvor kysten er så jo tynnere dem er jo ber. Er jo nok info på skjermen fra før om ikke kysten skal ta mer plass :D

 

Det er min mening da :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bare så på det bilde fra Røyken jeg... Ser nemlig ut som om de er bittelitt tykkere der, men det er kanskje fargen og uskarpheten i bildet som gjør det. Men en lysere blåfarge hadde ikke gjort noe. Er jo tøft å ha det så likt virkeligheten som mulig da :) Eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tenker på hva som er mest praktisk når en kontrollerer, da er det minst relevante for meg kystlinjene og dermed så er det fint å ha de mørke og tynne slik at de gjør minst mulig av seg mens de fortsatt er der.

 

Smak og behag :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei Even,

 

Jeg setter stor pris på bilder. Har du eller andre flere er det bare å komme med dem! Bilder gjør det mye enklere å se f.eks riktige farger, tykkelse på og type streker.

 

Men en ting er veldig viktig å huske på. Jeg sitter på en 15 tommers laptop og kontrollerer. Folkene i Røyken har en diger radarskjerm de ser på som gjør at f.eks streker kan vises tykkere uten at man mister oversikten. Snarere tvert imot - man får bedre oversikt ved tykkere linjer (dette er i hvertfall min teori). Hos oss derimot vil det som Anders sier gjør skjermen uoversiktlig og kludrete. Det er rett og slett ikke plass til å gjøre linjene tykkere.

 

Av samme grunn er det noe vanskelig å sette den "rette" fargen uten videre. Den ser bra og riktig ut på en stor skjerm, men på en liten (som min) vil resultatet bli rart eller kunstig.

 

Dersom du likevel insisterer så skal du få et par metoder her og nå:

 

For tykkere linjer:

 

I Euroscope - Other SET - Symbology Settings - Geo - Line - Line Weight er satt til 0 nå. Prøv å sett den til noe høyere og se om du blir mer fornøyd. Det samme kan du gjøre med luftromslinjene, STARer og alt annet du måtte ønske.

 

For å få en farge på kystlinjene som ligner mer på den du har på bildet, åpne sectorfila med Notepad. Helt på toppen vil du finne fargedefinisjoner:

 

Erstatt

 

#define blue 5581568

med

#define blue 16711680

 

Det er i hvertfall en start.

 

De underordnede luftromslinjene, ICAO_TMA_LOWER_LIMITS, er allerede på sitt tynneste - Line Weight 0... Når det gjelder å få dem prikkete i steden skal det være fullt mulig, det er bare litt (endel) jobb. Alle linjene er grenser mellom to deler av en TMA. Og dersom to prikkete linjer ligger oppå hverandre så vil disse ofte komme frem som en heltrukket linje (den ene linja har en prikk der den andre ikke har osv). Uansett er det noe jeg skal se på og fikse sakte men sikkert. Rett skal være rett!

 

Eivind

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, ja skjønner poenget deres. Egentlig litt enig. :)

 

Her er flere bilder fra røyken. Ikke like skarpt alt sammen men:

 

Her er fra tårnet på Gardermoen:

 

...dette er ikke mine bilder ..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk Even!

 

Feilen er funnet og fikset. Kommer med en oppdatering i løpet av noen dager som bla.a også inneholder stiplede TMA Lower Limits (strekene inne i TMAen) som ble diskutert et par tråder over her.

 

Eivind

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...