Gå til innhold

Flystevnet på Kjeller


Thomas W. Gauperaa

Anbefalte innlegg

Kommer rett fra flystevnet på Kjeller. Det har virkelig vokst siden jeg var der sist. Jeg tror det var i 98. Flere tilskuere og større statisk utstiliing, men dessverre mindre interessante flyoppvisninger. Vampiren og det radiostyrte jetflyet var best synes jeg. Litt for lite wow-faktor på resten, men skal ikke legge skjul på at dakotaen også kjærtegner netthinnen. Nydelig vær og ellers en fin dag.

 

Til luftforsvaret: neste år forventer vi at dere lapper sammen en F16 til anledningen! Vi vil ha valuta for skattepengene "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flystevnet på Kjeller var kjempedårlig. Alt for mye folk på alt for få fly.

Når folk fra hele Oslo traktene prøver på stappe seg inn på et lite område så blir det kaos.

Ingen store attraksjoner, det største som var der var den svenske dakotaen. (kom den norske etterhvert?).

Kjedelig, var der et par timer og dro hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vært på Kjeller i dag - ganske mye heftig flyging med Cub, RV4, Birddog, Super Decathlon og Safir. Skjønner ikke at dette kan kalles "mindre interessant" og "kjedelig" ref innlegg lenger opp i denne tråden.

Syntes synd på han med det fjernstyrte jetflyet som ikke fikk ut nesehjulet før landing. Han prøvde noen brå opptrekk på de siste rundene, men måtte bite tenna sammen og lande mykt i gresset med bare bakhjul - til info for de som ikke var der: Det gikk bra!

Vampire`n var i lufta for kanskje siste gang - synd, men sånn er verden.

Morsomt å se Orion i low-pass med heftig klatring og påfølgene "knife-edge"!

Avsluttet dagen i en runde over Oslo med Robinson-44-helikopter. Alt i alt en fiin flydag!

 

[ 26-05-2002, 22:09: Endret av: Dag Akselsen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda - jeg har vært på div flyshow på Kjeller i over 15 år. Er selv medlem av flyklubben og tar PPL der.

Jeg syns at det er ganske spektakulært å se folk som flyr inverted i lengre perioder, flyr stall-turns og som snur på "femøringen" med ekstrem krengning i LAV høyde.

De fleste av folkene som sto rundt meg syntes tydeligvis det samme...Mulig at arrangørene kunne fått flere og (bedre?) fly og displayutøvere på besøk dersom de hadde tatt inngangspenger.

Da anbefaler jeg å dra på det store flyshowet i Karlstad neste helg - de annonserer iallefall litt flere severdigheter! "[stikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det er litt begrenset program på Kjeller er at de ikke har tillatelse til å arrangere et fullverdig flyshow. Legg merke til at det er derfor de kaller de "flydag" i stedet for "flyshow". Det er flere grunnen til at de ikke kan ha fullverdige flyshow, bl.a. fordi det er mye tettbebyggelse rundt, at det ligger såpass tett inntil Gardermoen etc. Vampieren skulle f.eks. gjerne gått opp til 5500 fot, men fikk kun klarering til 3500 av Oslo Approach.

 

Noe av poenget med flydagen er å vise frem flyene som står på Kjeller, og vise nærmiljøet hva som foregår. Så da blir det mye av det samme som går igjen hvert år også. Uansett er det jo mange folk som møter opp, og de fleste synes det er topp å se på....selv om det nok blir litt langdrøyt etterhvert. Er nok derfor godbitene spares til slutt.

 

Egentlig skulle både den norske og svenske Dakotaen komme til Kjeller. Den svenske skulle stå til utstilling mens den norske skulle fly rundturer. Men den norske fikk motorhavari i går. Den skulle ta av fra Århus i Danmark da en av sylinderne gikk i stykker, så den står nå i Danmark.

 

Planen var også at Forsvaret skulle komme med F-16 og at de skulle ha en Orion der. Men det blei visstnok endret fordi Forsvaret skal ha sin egen markering av Kjeller-jubileumet seinere i år (aug/sept. tror jeg), så følg med! "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der og synes stevnet var veldig bra. Må vel si at Orionflyet som passerte i lowpass over hodet på meg var høydepunktet.

Ellers har jeg ikke vært på så mange flyshow så jeg synes alt sammen var veldig artig og verdt pengene...det var jo helt gratis!

Fikk dessverre ikke fly Dakotaen, for mange mennesker i kø der...

Og Oslo flysimklubb med storskjerm og greier....kan det bli bedre! "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes flydagen på Kjeller var fin den. Mange fine gamle fly å studere, Dakota'n med sin "gromlyd", Vampire med sitt brøl, ja og sol, varme og masse folk.

 

På vegne av Oslo Flysimklubb vil jeg også benytte anledningen til å takke alle som var innom vår lille stand med datamaskiner hvor vi kjørte Flightsim2002, ProController. En av maskinene kjørte som nevnt på storskjerm. For å være ærlig så var vi litt spent på hvor mange som ville komme innom oss siden det var så mye å se på ute. Spesielt med så flott vær som det var. Men tilstrømningen til oss var enorm. Det overgikk alt vi hadde kunnet forestille oss. Til tider var det så trangt at det nesten ikke var mulig å komme inn i rommet.

 

Vi håper at vi med dette fikk vist litt av hva flightsim er for noe og hva det kan gi av lærdom, avkobling og glede. Det var veldig morro for oss som var der å se at interessen var så stor. Det ga ivertfall mersmak og vi blir helt sikkert med på flere slike arrangement.

 

[ 26-05-2002, 23:47: Endret av: Einar Halvorsen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke igjen de negative beskrivelsene av dette stevnet som kommer til utrykk ovenfor. Jeg hadde tatt med meg min sønn og merkverdignok fikk jeg "overtalt" min bedre halvdel til å være med. Mange flotte fly og gode oppvisninger, hvor Buckers Jungmann med andre utførte høyst severdige øvelser i dette flotte været. Det siste store flyshowet jeg var vitne til, var 50 års jubileet for luftforsvaret på Gardermoen og kan kanskje si at jeg var noe bortskjemt etter dette.

 

Likevel synes jeg Kjeller stevnet var helt utmerket, god stemning, mange mennesker og gode show. Mulig folk er bortskjemte og finner alltids noe å klage over. Men dette er urettferdig, ikke minst fordi showet var gratis. Når et slikt arrangement ikke koster penger, er det minste man kan gjøre, rose arrangørene og de som fløy for å glede publikum. Jeg vil i alle tilfelle vise min taknemlighet for disse som stilte opp og sørget for at jeg og min familie fikk en fortreffelig Søndag.

 

Det interessante, er standen til Oslo Flysimmerklubb. I dette fine været hadde jeg ikke ventet å se mange i den standen disse simmerene hadde stilt opp, og gikk intetanende inn for å slå av en prat da jeg regnet med at det var tomt. Men til min store overraskelse, var rommet fullstappet! Noen unge gutter satt og fløy F-16 med kyndig instruksjon fra arrangørene og foran storskjærmen satt en eldre herre og stortrivdes foran stikka til DC-3 flyet. Det må ha vært svært hyggelig for Oslo fysimmerklubb å se den enorme responsen og interessen dette vakte.

 

Å klage på at dette showet som var gratis var "kjedelig" synes jeg er bortskjemthet og dette ser ut til å være en ny trend i samfunnet, ikke bare i forbindelse med dette showet, men også de som klager over downloads som er fullstendig gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At showet var gratis var jo bra,jeg har vært på dårligere shows hvor jeg har måtte betale,det er ikke det.

Men når man ser alle disse flyene på hvert bidige airshow som holdes i Norge i tillegg til kanskje en F-16 eller noe annet er det ikke så utrolig imponerende deltagelse når de ikke en gang har en av Harvardene på plass...

 

Vet ikke om det var noen som var på RDAF's 50års jubileum på Skrydstrup i 2000,men det var iallefall gratis og det beste showet jeg har vært på (hva deltagere,arrangement osv. angår).

For å nevne noen av deltagerene:

Thunderbirds,bortimot 20 F-16 (hvorav 16 fra Danmark som kom i formasjon),angrep på flyplassen av 16 F-16 (med røyk og "eksplsjoner" og det hele),Hornet,Phantom og Tornado.

Greit dette var 50års jubileum,men slike show holdes i Danmark hvert år,i år på Værløse (Danmark's nordligste militære innstallasjon)

Og det er som vanlig gratis.

 

Ja jeg er klar over at Kjeller ikke er en ideel flyplass å legge et slikt stort arrangement til,men jeg syns nå de kunne ha fått til noe litt bedre.

De skal ha ros for fjor årets stevne som var meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet programmet ja,her er det:

 

Avancerad segelflyg-uppvisning

Uppvisning av försvarets helikopter

Avancerad uppvisning av Jak 52

Uppvisning av Flygvapnets TP84 Hercules

Avancerad uppvisning av SU 26

Uppvisning av Flygvapnets första övnings-flygplan Tummelisa

Spännande flygshow med Piper Cub

Uppvisning av SAABs första egna konstruktion B17

Uppvisning av Douglas B26 Invader

Uppvisning av P51 Mustang

Formationsflygning av 2 st Hawker Hunter

Uppvisning av Norska flygvapnets F16 Figting Falcon

Uppvisning av JAS 39 Gripen

 

Hva mener du med joine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av oddhspjoetvold:

Når et slikt arrangement ikke koster penger, er det minste man kan gjøre, rose arrangørene og de som fløy for å glede publikum.

Ærlig talt, man skal da få lov til å si hva man mener selv om det ikke koster penger? Selvfølgelig er det fint at folk stiller opp, men du sier jo at "det er gratis, du får ikke lov til å si at det ikke er det beste du har sett". Samme gjelder det du sa om nedlastede ting. Det er da ikke diktatur heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antagelig skal LN-KLD over (se signaturen for info), men det er uklart hvem som skal fly den.

 

Vi kan antagelig også ordne en C310 over dersom det er mange som vil være med, mail isåfall undertegnede om det er interesse for å være med, utgangspunktet er Notodden, men mellomlanding i Oslo eller omegn skulle også gå.

 

Prisen har jeg ikke regnet på enda, men under 1000,- kr snuten regner jeg med.

 

Noen som vil være med ? Si ifra NÅ "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...