Gå til innhold

NAS knekker SAS!


Helge Bø

Anbefalte innlegg

Blir neppe Color Air-opplegg igjen, dengang var det texas og alle fløy overalt...mer eller mindre uten passasjerer. Nå er markedet et helt annet fordi folk er drittlei av å betale en halv formue til SAS for å fly mellom to byer. De som ikke er villig til å betale dette har funnet seg alternative reisemåter, og de som flyr med SAS i dag gjør det fordi de har ikke noe valg.

 

Folk begynner å fly igjen når noen kan tilby normale priser, og det vet NAS.

 

Som vi ser så er det f.eks fullt mulig å betjene ruten Oslo-Tromsø med priser under halvparten av hva SAS forlanger i dag. Er det rart jeg skyr og hater det selskapet som pesten...

 

Men uansett hvor gale det er så skal det noe til å overbevise noen her i dette forumet om det...for her vrimler det jo med SAS-fanatikere "[stort

 

[ 14-05-2002, 20:48: Endret av: Helge Bø ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just det...men nu blir jag förbannad!

 

Sjekk norske reaksjoner i Nettavisen på jubileumstilbudet SAS gir til sine kunder...men kun svenske kunder!

 

De som mener at dette møkkaselskapet fortsatt er noe stort er i mindretall ser det ut til "[stort

 

Her viser SAS-ledelsen fingen til det norske folk og myndigheter fordi vi vil ha vekk det forbanna monopolet og blodprisene deres. Vel, jeg skal gå til Oslo herfra før jeg setter meg inn i et surt SAS-fly!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet är att de med stor pengasäck, affärsresenärerna, inte har så stor säck längre. Fler reser, men inte nog affärsresenärer. SAS tjänar för lite pengar på "ekonomi" resenärer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Jens-Peter Hoel skrev:

Jeg tror hvis det noen gang bør komme et lavpris selskap så er det nå. Er ikke så sikker på at det vil ende som Color Air.

quote:

Helge Bøe:

De som mener at dette møkkaselskapet fortsatt er noe stort er i mindretall ser det ut til.Her viser SAS-ledelsen fingen til det norske folk og myndigheter fordi vi vil ha vekk det forbanna monopolet og blodprisene deres. Vel, jeg skal gå til Oslo herfra før jeg setter meg inn i et surt SAS-fly!


...ja,det er sterke meninger om SAS.Sett at et par selskaper kommer inn og mot all formodning skulle greie å velte SAS. Er dere så inni hel...e naive at dere tror disse ville opptre som snille onkler med billige billetter for evig og alltid?Hva når de ,eller det selskapet etterhvert hadde greid å få monopol? Man kan mene hva man vil om SAS' prispolitikk,men å rakke så til de grader ned på SAS som f.eks.Helge gjør pga.monopolsituasjonen er og blir latterlig! Det er da ikke SAS som påberoper seg retten til å ha monopol!Hvis noen vil inn å konkurrere,fint,men billig blir det først når flere er på banen med et tilbud,skal SAS veltes og knuses for enhver pris,hvor blir det da av konkurransen?

Prøv å hold tunga i rett munn gutter!

 

Hilsen Vidar (...som er SAS'er og stolt av det!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Det var selvsagt dette jeg også hadde i tankene, ikke at lille NAS skal knuse SAS bokstavelig
"[stort

Så du menar inte det du skriver? "[blink]"

 

Och Helge, det du kallar Mökkaselskap är det enda 3 nations affärsprojekt som fungerat, och fungerat mycket bra, sedan 1946.

 

Att kalla SAS för "mökka selskap", för att dess ledelse betett sig lite underligt de senaste 2 åren, är ju som att kalla någon med nästan 900 poster för "mökka mann" bara för att att han hans senaste dagars poster varit dåliga..! "[stort

 

Det finns mycket i SAS att vara stolt av, även för normänn!

Säkerhetsarbetet till exempel.

 

När det är sagt så har SAS samma problem som de flesta andra större bedrifter. Ledelsen består inte av ledare.

 

Jens Peter, stämmer det som avisen Nordlys påstod, att NAS ser på 737-900 för inrikes Norge..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tore Haugen:

Et lite tips: hvis noen ønsker å benytte seg av tilbudene fra Sverige, kan hvem som helst bestille disse over internett, også fra Norge på:

 

 

.

Please check the URL to ensure that the path is correct or click here to go to Scandinavian Airlines home page www.scandinavian.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jens-Peter Hoel:

Jeg har ikke hørt noen om -900. Jeg vet de mener at de må ha en 150 seter og da er en -300 / 400 mest sannsynlig.

Tack! Det var skönt att höra!

Jag undrade nästan om NAS ledelsen gått helt av skaftet! "[blink]"

 

Men så var det altså media som gissade fel då..!

 

Hörde just från en kamrat i Commuter som just fått jobb i NAS! Skönt det går uppåt för någon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller ikke at NAS mener å si at de skal skal knekke noen som helst. At lille NAS derimot har bevist at de virkelig kan drive flytransport og overleve er det vel ikke mye tvil om?

 

Hvis nå bonussystemet forsvinner, og NAS har kapitalkrefter i ryggen til å utvide med noen 737'ere for å starte med lavprisflyging, tror jeg dette kan bli en frisk utfordring for digre SAS.

Hvis NAS også i tillegg ikke endrer dekoren på flyene sine så er det jo nesten som å få gode gamle Braathens S.A.F.E tilbake. Bare det i seg selv er jo god reklame, ihvertfall for oss nostalgikere og Braathens-tilhengere "[stort .

 

Synes også å mene at jeg hørte at Braathens faktisk går med overskudd for tiden (?). Hvis det stemmer er jo det gode nyheter oppi alt samrøret som ellers finnes i norsk luftfart i dag. Stå på, Braathens!

 

Gi gass, NAS!

 

[ 15-05-2002, 15:38: Endret av: Olav M. Rønningen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vidar Øverli, du sier at SAS ikke påberoper seg retten til monopol. Men hvorfor kjemper ledelsen så intenst for å beholde monopolet da?...bl.a med å få omgjort konkurransetilsynets vedtak om at bonusordningen skal avvikles fra 1.juli. Så her er du på bærtur vil jeg si.

 

quote:

Opprinnelig postet av Jörgen Toll:

Så du menar inte det du skriver?

Jeg mener alltid det jeg skriver "[blink]" Som vanlig har dere problemer med å tolke mine betraktninger riktig...

 

Det er altså monopolet til SAS som blir knekket av NAS, og ikke selve selskapet...skjønner dere nå da? "[stort

 

quote:

Det finns mycket i SAS att vara stolt av, även för normänn! Säkerhetsarbetet till exempel.

Hehe...har sans for din humor. Vel, jeg tipper du vet hva jeg mener om den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge Bøe min gode mann,SAS lever nok ikke utelukkende av norsk innenriks.

Poenget med bonusordninger er jo å få pax til å benytte selskapet,eller i større sammenheng Star Allience,på sin reise fra A til B, f.eks.Tromsø-Oslo-Køpenhavn-Tokyo.Hvis man får beholde pax hele veien er det butikk.

Mens myndighetene i absolutt alle andre "sammenlignbare" land legger forholdene best mulig til rette for deres egne selskapers bonusordninger går norske myndigheter motsatt vei.Dette har ingen ting med monopolsituasjonen å gjøre.

Du må ikke blande sammen prisnivå og loyalitetsprogrammer med monopolsituasjonen. Mener du SAS har krevd å få være de eneste som skal få traffikere norsk innenriks? Vil gjerne vite hvor du event.har det ifra. "[Forvirret]"

 

Mvh

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at Norge trenger begge selskaper, vi må ha konkurranse. Det at NAS endelig har begynt å tenke på annet enn vestlandsrutene gleder meg, jeg tror det er mange familier i Norge som er glad for å få billigere billetter her i NOrge innenriks. Familier som har slekt spredd rundt i landet, sånn som mange oljeansatte i Stavanger, som gjerne er de eneste fra deres slekt her, mens resten befinner seg i Nord-Norge eller på østlandet. For dem vil billigere flybilletter være helt ideelt, selv om det ikke blir så bra service som med SAS eller Braathens. Og det vil være bra for alle som skal på ferie ut i den store verden, siden at de fleste charterflights går fra østlandet. Og det vil være lettere for oss som har lyst å reise til arrangementer på østlandet, flyshow etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Hehe...har sans for din humor. Vel, jeg tipper du vet hva jeg mener om den saken.

Japp! Men jag menar det... Jag har visat gång på gång om felaktig framställning i media. Media har tagit parti mot SAS, och medvetet eller ej gett en felaktig bild av verkligheten. Säkerheten i SAS är mycket bra, till trots för vad du tror om det.

 

Men det är ju enkelt för mig att säga så. Du har ju inte möjlighet att veta vad jag vet. Önskar jag kunde visa dig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer bare hva som har skjedd hvis SAS finner ut at Norge er ikke at land å drive butikk i, så de pakker ned lekene våre og flytter til Sverige eller Danmark med alt av utstyr som står til disp. rundt på nesten alle store flyplasser i Norge som lavprisselskaper kan leie fra dem,jeg skulle ha sett at disse selskapene hade begynt å kjøpe inn Push-Back/ Deiceranlegg og bet. for oppvarming av væske året rundt for det,trapper, traller......osv.

Da har det blitt mye tog og bilkjøring i dette landet.

Trivelig hvis du skal fra KKN til KRS.....????

 

[ 15-05-2002, 20:24: Endret av: Jan Arne Sjøholt ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Men hvorfor kjemper ledelsen så intenst for å beholde monopolet da?

Dersom du stemmer noe som helst annet en NKP er denne uttalelsen direkte taapelig.

Vi lever i ett sammfunn der markedskreftene har stor handlefrihet, da er det helt naturlig at ledelsen i SAS kjemper like hardt for sitt monopol som ett hvilket som helst annet selskap i samme posisjon ville gjort.

Liker jeg det? Nei. Er jeg motstander mot monopoler som er ett resultat av markedsliberalismen? Jepp.

Er dette SAS' skyld? Absolutt ikke.

 

Naar var sist gang du floey med et flyselskap basert paa en idealistisk grunn-ide?

 

Vil du dette til livs foreslaar jeg at du konsentrerer deg om aa forandre systemet, og ikke de som kun benytter seg av det.

 

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitatet du sikter til er et spørsmål på bakgrunn av Vidar's innlegg der han hevder at SAS ikke påberoper seg retten til et monopol i Norge, når selskapet systematisk har jobbet for dette i mange år bl.a med å bruke et svimlende beløp på å knekke ryggen på selskaper som Color Air og Braathens.

 

Poenget er at vi kan ikke leve med en situasjon der SAS er enehersker i luften. Vi må ha konkurranse her som i alle andre bransjer, og vi har et tilsyn som har ansvaret for dette.

 

For meg må SAS gjerne pakke snippesken her i landet, ja det var en intersant tanke. For da vil det strømme nye selskaper og friskt blod til...

 

Vidar, jeg har fortsatt mailen din ang. invitasjon til SAS Teknisk. Se ikke bort i fra at jeg ringer deg en vakker dag "[Cool]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Sitatet du sikter til er et spørsmål på bakgrunn av Vidar's innlegg der han hevder at SAS ikke påberoper seg retten til et monopol i Norge, når selskapet systematisk har jobbet for dette i mange år bl.a med å bruke et svimlende beløp på å knekke ryggen på selskaper som Color Air og Braathens.

 

Poenget er at vi kan ikke leve med en situasjon der SAS er enehersker i luften. Vi må ha konkurranse her som i alle andre bransjer, og vi har et tilsyn som har ansvaret for dette.

 

For meg må SAS gjerne pakke snippesken her i landet, ja det var en intersant tanke. For da vil det strømme nye selskaper og friskt blod til...

 

Vidar, jeg har fortsatt mailen din ang. invitasjon til SAS Teknisk. Se ikke bort i fra at jeg ringer deg en vakker dag
"[Cool]"

Ikke får å påstå det,men jeg tviler på at lavprisselskaper vil komme til å investere flere mill. på å "få" lov til å fly f.eks på Nord-Norge, kansje på OSL-BGO-SVG-TRD(ikke at jeg tror det)men på ruter som ofte går halvfulle gidder de ikke å gjøre noe med. Så det nye blodet som du sier vil komme tviler jeg sterkt på. Om de gjør det vil prisene gå opp umiddelbart pga de må få inn pengene som de har invistert i utstyr får å betjene flyene, det er ikke nok med bare fly får å drive passasjertrafikk, en har behov for flere bakketjenester.

Ta et eks.Ryanair eller noe slikt(er ikke motstander av de) kommer til BOO si i februar mnd, dassen er frossen, det ligger 30cm slaps med is oppå vingene...hm hva gjør de da......SAS er flyttet ut av landet og tatt med seg alt av utstyr får å takle slike prob..jaja skulle ha sett prisene på slike selskap som driver så billig i en sånn situsjon, nå nei du, da måtte det komme ei prisøkning på billetene, får jeg går ut fra at det er ingen selskap som gir bort penger bare får at vi nordmenn skal få lov å fly....

Dette er ikke for å sette glorie over SAS, men slik er nå fakta.Det koster masse penger å holde slikt utsyr i orden okke som...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Sitatet du sikter til er et spørsmål på bakgrunn av Vidar's innlegg der han hevder at SAS ikke påberoper seg retten til et monopol i Norge, når selskapet systematisk har jobbet for dette i mange år bl.a med å bruke et svimlende beløp på å knekke ryggen på selskaper som Color Air og Braathens.

La oss se hva han sa, en gang til;

quote:

Det er da ikke SAS som påberoper seg retten til å ha monopol!

Det skal da ikke saa mye til for aa forstaa at han mener de ikke har monopol fordi de har krevd retten til monopol, men fordi de har vaert heldige, dyktige, og hatt de nordiske regjeringene i ryggen.

Hans poeng er at SAS ikke er 'onde' fordi de er SAS, men fordi de er et selskap som har klart aa karre seg til et monopol. Ett hvilket som helst selskap i samme situasjon som SAS ville gjort /akkurat/ det samme.

 

Og da returnerer vi igjen til det poenget jeg fremsatte tidligere.

 

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Jordal:

Og da returnerer vi igjen til det poenget jeg fremsatte tidligere.

Som var poengløst "[Rullende

 

For det er jo nettopp dette SAS gjør, krever å få beholde monopolet som de har kjempet så hardt for...og selvsagt gjør de det, men hva hjelper det å protestere når Staten og ikke minst det norske folk ikke vil leve med dette. Det blir altså tøys å skrive at SAS ikke har krevd noe monopol, men at selskapet nærmest har fått denne situasjonen i fanget ved hjelp av andre...slik oppfattet jeg den uttalelsen.

 

Så snart bonusordningen i SAS-gruppen på innlandreiser blir forbudt, dvs fra 1.juli, så har andre selskaper varslet at de tar opp konkurransen. SAS blør, men vi kan igjen kjøpe rimelige flyreiser "[smil]"

 

Denne artikkelen gir en god beskrivelse av saksgangen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...