Gå til innhold

Hvor ønsker dere piloter ATC-bemanning?


Anders Merch Grønmyr

Anbefalte innlegg

Tenkte det var greit å dra igang en slik tråd da trafikken i Norge ser ut til å gå i et trekantmønser. ENGM-ENZV(ENBR)-ENVA!

 

Spørsmålet er om det er i hovedsak her pilotene ønsker bemanning!

F.eks sitter atc på Vigra approach og f.eks ENZV_APP så går det svært sjeldent trafikk til Ålesund/Molde for Vigra sin del eller om Sola Radar så er det aldri trafikk til Haugesund f.eks!

 

Er det slik at pilotene som flyr i Norge kun ønsker å besøke Gardermoen, Værnes, Sola og Flesland?

 

Hva med plasser som Torp, Kjevik, Kvernberget, Tromsø og Bodø? Vil det komme trafikk dit hvis ATC-dekning?

 

La diskusjonen begynne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

æ får min del e dritt lei av det trekant mønstre (engm,enva,enbr,enzv) å kunne gjærne tenkt meg ATC lenger opp i nord. som f.eks. Tromsø å SPESIELT Alta krevende innflygning å veldig morro å lande i storm. Tromsø åså veldig arti å fly pga været.

som sagt æ får min del e lei av de 4 store, enkel innflygnig sjeldent "fult" på flyplassn så æ får min del får ikke den store følelsen av at det e hovedflyplassn(engm) men men.. min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen hemmelighet at jeg gjerne vil ha ATC både på ENBO, ENTC, ENAT og ENNA :)

 

Oppfordrer simmere som er erfarne sørlandsflygere til å prøve noe nytt i Nord-Norge. Kart ligger jo på IPPC, og metar på wap.ippc.no, så det er ingenting som hindrer dere ;)

 

EDIT: Mitt håp for vinteren er og lande i Alta, i vinterstorm, med i hvert fall dekning på CTR og APP eller TWR. Og helst på rwy 29, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gjerne sitte på mørekysten (ENAL,ENKB) om det er ønskelig.

 

Men det er viktig at pilotene leser kartene når vi sitter på flyplasser uten den tradisjonelle ILS approachen.

 

Har mange ganger sagt "Cleared VOR Zulu approach, runway 07. Report established". Og bare fått noe mumling tilbake og sett piloten gå rett gjennom inbound radialen :P

 

Har forøvring hørt at VOR-e approachen på Alta skal være krevende. Flyselskapene har vist sluttet å fly den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er en fersking på vatsim. Har bare vært innom på ENTC og forhåpentligvis ikke kødda alt for mye til. Logget kjapt av da jeg innså at jeg stod midt på runwayen og hørte atc si SASxxxx Go around, Cessna on the runway :)

 

Må trene litt mere i FSX og lese mer om vatsim så kommer jeg tilbake.

Jeg kommer til å fly mest i nord med propellfly og kunne godt tenkt meg atc i bodø,tromsø og alta. Hadde noen hatt banak og honningsvåg også, så hadde ruta mi vært komplett, men det er vel for mye å forlange :)

 

Vatsim ser forreste jævla kult ut.

 

- Stein

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at folk vil jo selfsagt ofte fly fra steder de selv bor eller store flyplasser som ENGM. Men jeg husker at Norwegian Eagles hadde denne braatens trekanten som var veldig artig :)

 

Utover det tror jeg det bare er å staffe de flyplassene der hvor trafikk mangden er stor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel problemet er bare at ATC kan ikke flytte seg etter pilotene.

 

En annen ting er at klager man på forumet om lite trafikk i Nord Norge så kan man for svarte fly når det er ATC!

 

 

Jeg kan skjønne at dere ikke alltid har tid til å fly men når det er ATC i Nord, og man velger å fly i sør hvor det da ikke er ATC, blir bare for dumt etter min mening.

 

 

Jeg er fullt klar over at det er kjedelig med Gardermoen men for at det skal bli morro for meg som C1 å kontrollere så må det nesten være litt trafikk, og det har seg slik at alle velger å fly til/fra Gardermoen uansett om det er ATC eller ikke, og når jeg har logget på ENBD til nå så har det vært heller labbert med trafikk.

 

Jeg skjønner at man ikke alltid kan ha trafikk eller ATC, men det går ann å tenke seg litt om før man kommer her på forumet og klager på at det er lite ATC dekning.

 

 

Nå sitter jeg ENOS resten av dagen, så kan jeg ta Nord Norge igjen etterhvert, men det blir for kjedelig å sitte der i 3 timer uten et eneste fly.

 

 

Det dere piloter er nødt til å skjønne er at ATC kan ikke hoppe fra flyplass til flyplass når det er trafikk på de plassene. Som regel booker man seg en posisjon og sitter der ut tiden man har booket.

 

 

Eksempel:

 

 

Jeg sitter ENBD_CTR, uten noen som helst trafikk, så ser jeg det er masse trafikk i ENOS_CTR men ENOS er ikke pålogget.

 

Da vil jeg forbli på ENBD, fordi jeg har satt meg på den posisjonen og gjerne booket den også. Skjønner?

 

 

Nok om det, ingen skal bestemme hvor noen skal fly eller sitte ATC, men det blir feil å klage på at ATC ikke sitter der piloter vil fly. Min mening er at man bør fly der det er ATC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at man bør fly der det er ATC.

Jeg er helt enig der. At noen velger å fly til et ubemannet Gardermoen, når det er full dekning i nord, synes jeg er litt rart. Vi søker jo realisme. Realisme innebærer jo kontakt med ATC, i tillegg til at en vanlig rutepilot ikke flyr ENGM-ENZV-ENVA-ENGM-ENZV-ENVA ++ osv.

 

Når jeg sa at jeg ville ha ATC i nord, så mente jeg det jeg sa. Jeg synes det er dårlig at det er så få i nord, når såpass mange har sagt at de vil fly der.

 

Hvis ENOR er pålogget og det er APP på ENZV og ENBO, flyr dere ENGM-ENZV eller ENTC-ENBO? Jeg tar i hvert fall sistnevnte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piloter vil nok aldri 100% la seg følge av atc beroende på hvor de ønsker å fly. Men slik som i går når jeg fløy tok jeg turen ENTO-ESMS nettopp fordi ENOS var pålogget og ESMS hadde approach trening. Vet det finnes enkelte piloter som ser ut til å fly bevisst på vatsim kun de plasser der det ikke er atc-dekning. Andre vil kanskje bli fristet for å ta seg en impulstur nettopp pga ATC er pålogget.

 

Denne tråden startet jeg ikke som noen debatt for å få pilotene dit ATC sitter men kanskje for å åpne øynene på atc at jøss det er kanskje flere plasser enn Sola, Værnes og Gardermoen man burde bemanne! Men det er jo et kjent sjansespill for ATC å sette seg til å bemanne Bodø Lufthavn når minst 50% av pilotene heller vil rapportere til unicom at de tar av fra 01L på Gardermoen og lander ubemannet på Værnes.

 

Da håper jeg atc har god musikk å lytte til, en fersk avis eller en langdrøy poker-turnering å underholde seg med så lenge han venter på det ene flyet som dukket opp den kvelden.

 

Det artigste med å sette seg i kontrolltårnet på vatsim er jo selvfølgelig å få trafikk gjerne også noen kinkige situasjoner man må takle med outbound/inbound på kort tid som flyr igjennom samme punkter så man får litt å jobbe med. Men det er noe man sjeldent kan forvente annet enn under spesielle eventer og evnt. trening/utsjekk!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, et sikkert tegn på at kulda setter inn er disse lange, utfyllende diskusjonene på forumet, slår aldri feil :)

 

Når det er sagt, så er ikke løsninga på "problemet" å få ATC til å sitte på mindre steder. Jeg kan godt sette meg på Båtsfjord AFIS og logge timer gratis uten at noen kommer. Sitter jeg utafor trekanten? Ja, kommer folk løpende? Nei. Grunnen til det ligger i kulturen på VATSIM, spesielt tre hovedgrunner:

 

VATSIM eksisterer av den enkle grunnen at folk har lyst til å gjøre ting de vanligvis ikke får lov til i virkeligheten, det være seg å fly eller kontrollere. Det er jo hyggelig det, men når folk får valget mellom å fly en liten bråkete Dash opp til Båtsfjord eller å fly en stor fin 737 til Gardermoen eller kanskje et annet stort sted, så tar de selvfølgelig 737-en. Stort er jo alltid flott, er det ikke?

 

For det andre, ATC har på godt og vondt sett hva frivillig trening for flygere på VATSIM resulterer i. Kunnskapsnivået hos noen førstegangsflygerere på VATSIM er mildt sagt lavt. Selv om det blir bedre etterhvert, er det veldig få som gidder å ta steget videre fra de store flyene, flyplassene med 3000 meter rullebane, ILS osv til de litt mindre stedene og kortbanenettet. Om det er fordi de ikke har tid eller ikke gidder å lære seg slike ting er irrelevant. Poenget er at de ikke gjør det, og det er en forutsetning å kunne navigere litt uten FMC for å komme til de mindre stedene. Jeg arrangerte et ADF/VOR-kurs tidligere i år for å gjøre noe med nettopp dette. Det endte opp med tre deltagere.

 

Til slutt, hvis man ser på hvem som er innom Gardermoen, utgjør norske VATSIM-flygere bare en del, mange kommer fra utlandet, og de har slett ingen interesse av å fly til Båtsfjord i en Dash, og slikt blir det ingen trafikk av.

 

Jeg hører ATC mase om mangel på trafikk dag ut og dag inn. Spesielt når man er C1 og har anledning til å håndtere store trafikkmengder under events, og når det generelt kommer en del trafikk innover til Norge, så nytter det ikke å forvente å ha "nok" å gjøre ellers. Folk som sitter på Tower har enda mindre å gjøre, så dere er definitivt ikke i særstilling.

 

Det er hyggelig at alle vil gjøre VATSIM realistisk, men først må kulturen ligge til rette for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en ADF/VOR-guide? Jeg kunne i hvert fall trengt det. Jeg har søkt flere ganger etter prosedyrer for kortbanenettet, men jeg finner det ikke. Det er hovedgrunnen til at jeg ikke engang har giddet og installere Dash'en på PC'en. Men jeg er litt enig i at det kan være morsommere og holde seg til ILS, enn å lære seg noe nytt (ADF og VOR).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som vil en en liten utfordring, så kan dere jo prøve med en Dash8 og lande på Valan - ENHV (tror det er det) med litt vind, i mørket :)

 

Tror jeg også ville flydd på de store flyplassene hvis jeg fløy en 747, men så lenge jeg leker meg i Beech'en så blir det short takeoff og landings på kortbanenettet i nord. Artig det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Stein karlsen der :) Fly Dash-8 (eller DHC-6 som jeg mest bruker), mellom småplassene i Finnmark kan være en flott flight og en god utfordring. Eller masse plasser på Helgelandskysten og i vestrålen. Selv kunne jeg godt tenke meg mere ATC på f.eks BODØ, EVENES, BARDUFOSS, og TROMSØ, da jeg også ønsker mere variasjon en "trekanten"... Men forstår hvis dette ofte blir kjedelig for de som sitter som ATC. Men jeg overlever også både med og uten ATC, på hele eller deler av flighten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...