Gå til innhold

Nytt lavprisselskap skal fly langt


Stian Czybulla

Anbefalte innlegg

Så spørs det om de legger seg i samme sporet som Air Asia X med A 330 der man sitter i 12 timer med knærne under haka og null inflight entertainment. Ekstra for mat, ekstra for drikke, ekstra for baggasje, ekstra for sete.

Flytende avgangstider høres hyggelig ut. Da var man at flyet skal gå i løpet av morgendagen, og kan hygge seg på flyplassen hele dagen. Noen forsinkelseskompensasjon kan man ikke regne med siden det ikke er satt opp en fast avgangstid.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørr jeg spørre om enkelte er personlig engasjert (les ansatt i SAS) her tro? ;)

 

Nå er heldigvis markeds kreftene slik "organisert" att kundene velger bort de som ikke tilfedstiller deres krav og behov. Selv fløy jeg MyTravel til Thailand en gang, og jeg understreker 1 gang og aldri mer. Grunnen til valg av MyTravel den gangen var den att jeg måtte utsette min reise ett par dager etter jentene mine dro så mitt sete i TG droninga var det en annen kunde som fikk nyte. Det ble min hittil eneste negative oplevelse når det gjelder flyreiser.

Men selv om jeg personlig aldri mer vil sette ræ..va mi i ett sånt selskap på lengre reiser har de jo ett stort marked viser det seg. Skal du ha 2-3 uker ferie i Thailand, Vietnam etc med hele familien sitter du gjerne litt mindre komfortabelt de timene reisa utgjør. Unga sliter tross alt ikke alikevel så da ofrer folk seg litt for familiens ve og vel. Forskjellen på totalprisen utgjør tross ett betydlig antall tusenlapper.

Lykke til sier nå jeg og må markedet bestemme om de har livets rett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.feelair.com/

 

Er forøvrig stoooor diskusjon om dette her også, gjerne les litt! :)

 

Pressemelding:

 

Pressemelding, Oslo/Stockholm, 2. oktober 2009

 

Nytt Skandinavisk lavpris langdistanse flyselskap etablert

 

Skandinavia får nå sitt første lavprisselskap som kun vil fly langdistanseflygninger. Selskapet FEEL Air er i ferd med å avslutte en emisjon på 240 millioner kroner sammen med DnBNOR Markets og de første flyene letter fra Arlanda og Gardermoen i 2010. Åpningsrutene går til New York og Bangkok.

 

– Historisk sett har det største hinderet for å etablere flyselskaper vært behovet for betydelige investeringer og risikoen for å ikke få skalafordeler raskt nok. I dag er leasingkostnaden på nye fly historisk lav og bakkehåndteringen kan outsources til store profesjonelle partnere. Det gjør at det ikke er behov for investeringer for disse tjenestene. I tillegg har vi en flåteutnyttelse i verdensklasse på 16,7 timer per døgn som gir oss umiddelbare skalafordeler, sier administrerende direktør Kai Holmberg i FEEL.

 

Med 240 millioner kroner er selskapet meget komfortable med den økonomiske situasjonen.

 

– Ut fra vårt operative behov kunne vi startet opp med mindre, men Luftfartstilsynet stiller høye krav til garantikapital. Som for alle flyselskaper er drivstoff den minst forutsigbare kostnaden, men denne har vi bygd komfortable sikringsrammer rundt. Med en forsiktig budsjettering på inntekter og et kostnadsbudsjett der drivstoff øker markant de neste kvartalene skal vi likevel ha positiv EBITDA i 2011, sier han.

 

FEEL Air har privatpersoner som sin primære målgruppe og de første rutene går til New York og Bangkok. IATA, International Air Transport Association, har en vekstprognose på 4,9 prosent årlig for bransjen og hele 6 prosent for lavprisselskapene.

 

– Det betyr at den underliggende substansen i bransjen er god til tross for at nettverks-selskapene taper. I finanskrisetider tar lavprisselskapene store markedsandeler. Det skandinaviske markedet for langruter er underutviklet og det er ikke mulig for nettverksselskapene å konkurrere på pris når vi nå starter med blanke ark, sier Holmberg.

Holmberg er tidligere konserndirektør i VIA Travel Group og er en av gründerene i FEEL Air. Holmberg er reiselivsentreprenør og har arbeidet med byrå, verdikjedeutvikling, teknologi og hotell de siste 12 årene. Han har med seg tidligere Luftfartsdirektør Otto Lagarhus, som har lang erfaring i ulike ledelsesposisjoner i SAS, blant annet som konserndirektør med ansvar for flyproduksjonen. Lagarhus har i de senere år vært rådgiver for en rekke kjente internasjonale flyselskaper på området sikkerhet og kvalitet.

 

Holmberg og Lagarhus har ansatt meget erfarne ledere i de andre nøkkelfunksjonene og ser nå frem til å få hele organisasjonen på plass.

 

– Mange kolleger i flybransjen synes det er spennende å få være med i oppbygningen av et nytt skandinavisk selskap, det skjer jo ikke hver dag. Derfor har vi fått på plass en meget kompetent ledelse fra dag 1. Og rundt det hele bygger vi en ”FEEL Good” merkevare, service og selskapskultur som skal engasjere alle som er med, avslutter Kai Holmberg.

 

For ytterligere informasjon:

Administrerende direktør Kai Holmberg, tlf: 90 19 00 58, e-post: kai.holmberg@feelair.com

 

 

Og så har vi fact sheet:

Fakta om FEEL

*FEEL Air er et skandinavisk lavpris flyselskap, som flyr langdistanse.

*Selskapets starter opp direkteruter fra Oslo Lufthavn (OSL) og fra Stockholm-Arlanda Airport (ARN) til henholdsvis New York (JFK) og Bangkok (BKK).

*Den primære kundegruppen er privatpersoner. FEEL Air gjør nå at Skandinaver kan fly langt mye billigere enn hva de er vant til fra før. FEEL Airs forretningsmodell er bygd på samme prinsipper som for lavpris kortdistanse, men med tilpassninger for langdistanse operasjon.

*FEEL Air er pr. 2. oktober 2009 i ferd med å sluttføre en emisjon på 240 millioner kroner gjennom DnBNOR Markets.

*Selskapet budsjetterer med positiv EBITDA på 48 millioner kroner i 2011.

*FEEL Air leaser nye fly og bemanner disse selv, men kjøper bakke- og vedlikeholdstjenester fra de ledende aktørene i markedet.

*Selskapet ledes av Kai Holmberg og Otto Lagarhus.

 

Syns det høres spennende ut, og har troen på dette (men bare hvis de satser på noe fra SVG også!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spesifikt ligger i dette som nevnes her?

 

# Foretningsideen til det nye selskapet er å ha flyene på vingene mest mulig, gjennom at avgangstidspunktene ikke er faste, såkalte «flytende rutetider». #

 

Dette må noen forklare meg hva betyr rent praktisk. Er det klokkeslett, dato eller att de legger opp flighter 2-3?,, uker på forhånd eller noe i den duren? Skjønner ingenting jeg nå,,,,,,som forøvrig ikke nødvendigvis er noen nyhet :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...