Sten Arne Bryde Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Hei er det noen her som har eller vet om ett sted jeg kan laste ned flykart for flyplassene i norge ?? helst noen som har standard innflyving/utflyvings ruter Best regards Sten Arne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 De fleste kart, i hvertfall oppdaterte kart, må du nok kjøp i fra www.nakshop.com Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Barratt-Due Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 På Nakshop, som Arild sa, får du Jeppesen på data Men jeg anbefaler Norsk Aero AS sine AIP kart, de får du i luftfarts verket, og det koster rundt 500kr (husker ikke helt eksakt) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Jepp, anbefaler AIP-kartene, tror du også får de på nakshop. Men tror at de koster ca. 400 uten permer, og permene skal visstnok være av dårlig kvalitet. Med i prisen får du også ett års gratis oppdateringer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne Sundsbø Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Jeg anbefaler Jeppesen-kart. Det er de som brukes i Real life(ombord i flyene) av de fleste flyselskap. De er i hendig format og er beregnet til å henge på holderen på stikka, og er hullet i standarden til flykart. AIP-kartene i A4-format er vel mer et offisielt dokument til kontorbruk. Men vil du spe på den dårlige økonomien i LV bør du kjøpe AIP. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Gulliksen Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Men det finnes da en god del kart som kan lastes ned gratis fra filbiblioteket her? I alle fall fantes det tidligere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Barratt-Due Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 1. Nakshop selger ikke jeppesen i papir format, bare route flight kart, jeg har både Jeppesen på CD, Jeppesen Enroute kart og AIP 2. AIP går fint (faktisk som en drøm) å feste på "stikke", jeg bruker selv CH flight sim yoke PRO, og i går fant jeg en veldig bra løsning. 3.Permene på AIP er ikke dårlig kvalitet(ikke de jeg har i hevrtfall) 4. Braathens er ett av mange fly som bruker AIP kart i A4 format. PIRK PIRK [ 03-05-2002, 15:19: Endret av: Julian Barratt-Due ] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Lima Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 quote: 4. Braathens er ett av mange fly som bruker AIP kart i A4 format. Du mener vel ikke seriøst at Braathens bruker A4-format på yoke'en?! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 quote: Opprinnelig postet av Julian Barratt-Due: [QB] 2. AIP går fint (faktisk som en drøm) å feste på "stikke", jeg bruker selv CH flight sim yoke PRO, og i går fant jeg en veldig bra løsning. QB] Hvordan fikset du det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Barratt-Due Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 quote: Opprinnelig postet av Kenneth Lima: quote: 4. Braathens er ett av mange fly som bruker AIP kart i A4 format. Du mener vel ikke seriøst at Braathens bruker A4-format på yoke'en?! Joda, de gjør nok det, har sett det på World Air Routes filmen, men jeg må jo innrømme at jeg har sett Jeppesen størelse kart også. Jo nå skal du høre: Jeg tok to litt tykke strikker rundt en notat bok, og bandt den fast til yoken(notat bok, er nesten den eneste tingen som passe med høyde og bredde på yoken), på notats boken tok jeg en klype(lik type som den pilotene har på yoken i real life)og vips! så hadde jeg klart det En ting jeg også gjorde: Jeg tok en strik rundt boken, og hang på en notis blokk, hvor jeg kan skrive metar reports, clearence, osv. Høres kansje litt snodig ut, men det er en veldig bra løsning, og ser ikke det minste rart ut! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 For ordens skyld så heter de Airfield Manual Norge (AMN), som man kan bestille fra NAK-Shop Kr.680.-Har akkurat lagt inn ei bestilling.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Barratt-Due Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 HVA?? er det som heter AMN?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per Bråtebæk Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Hei! Har nettopp vært på posten og hentet dokumentbunken fra AIP. sikkert 2-3 kilo med papir. Her var det virkelig mye intressant lesestoff. Inneholder det meste om luftrafikkbestemmelser i Norge,karter,SID/STAR,frekvenser,oppdateringer,enrouter,de aller fleste flyplasser til og med oversikt over fugletrekk!! Dette er et must for å fly online. Linken til hele herligheten finner du i filbiblioteket her på flightsim.no under "kart" Ellers går det fint an å bruke kartene som du kan laste ned fra filbiblioteket,de er ikke helt oppdaterte,men det er ikke så mye avvik så vidt jeg kan se. Jeg synes det er helt ok med A4 format da synet og alderen krever sitt(passert 40)Blir kanskje ikke "groundet" på grunn av alder som simmer? Lykke til! mvh Per Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl R Pettersen Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 quote: Opprinnelig postet av Per Bråtebæk: til og med oversikt over fugletrekk!! Dette er et must for å fly online. Mange løse fugler som flyr online? Seriøst, AIP er kjempebra, selv om en fort går lei alle oppdateringene. Er du lat (som meg), og oppdaterer permene sjelden, tar det fort 6-8 timer å få kjørt gjennom alle oppdateringene... Grøss, men etterpå er alt så bra så Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 AIP finnes på cd rom, så du trenger ikke lengre oppdatere manuelt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.