Gå til innhold

Det blir gratis å fly Ryanair !


Helge Bø

Anbefalte innlegg

Tro det eller ei, men Ryanair er i full gang med å planlegge et nytt fantastisk inntjenings-konsept. Selskapet vil plassere spilleautomater ombord i flyene, tilby pay-movies og salg av god mat og drikke samt andre artikler. Selve flybilletten betaler du ingenting for.

 

De er allerede i kontakt med Boeing angående installering av spilleautomater i sine nye 737-800 fly. Selskapet regner med bedre inntjening på dette enn lavpris-billetter.

 

Det beste er jo at man ikke er forpliktet til å kjøpe noe ombord, så hva med en tur fra Torp til London uten å betale et rødt øre? "[stort

 

Så hva mener dere? Vel, jeg har sansen for Ryanair...et skikkelig outsider-selskap som får kjempene i luftfarten til å skjelve i buksa...

 

Hehe...en forsinket aprilspøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tviler ikke på at det kan bli lønnsomt hvis de gjør tingene riktig.

Ta danskebåten som et eksempel...

Prøv å ta en tur med den og ikke bruk en eneste krone ombord?

Bare det å sitte i setet å lukte på sidemannens middag...

Det er nok ikke så lett som man tror... "[stort

For de som er flinke til å spare er dette et godt tilbud "[smil]"

 

Hilsen Vegard Nilsen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Roald Hansen:

Jörgen, hva mener du med denne?

Att jag måste finna ett nytt jobb snart... Och det måste flera andra som jag känner göra också.

 

Tänk "Utflaggning" och vad det inneburit för sjöfarten, så är du på rätt spår. Allt kommer snart i aviserna, så fort det blivit officiellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jörgen, jeg har forståelse for at du eventuelt ikke kan si noe mer om dette, men er det noen som har fått med seg det "offisielle" rundt endringen/nedleggingen av Norlink?

 

Alt, alt, alt skal være så kommers i våre dager. Det er noe som kalles å opprettholde en infrastruktur slik at andre næringer kan vokse og gro i de såkalte "utkantene". Verdiskapningen skjer i utkantene. Størsteparten av oss bor tross alt ikke i de "sentrale områder" der tjenesteyting er hovednæringen.

 

Men det er vel ikke så mye penger å tjene for aksjeeierne i SAS Norlink - (morselskapet SAS) - derfor ----->; exit.

 

[ 10-04-2002, 22:45: Endret av: Roald Hansen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror flygbranchen kommer att se annorlunda ut om några få år. De inhemska flygbolagen tvingas, med konsumentens och statens goda minne, konkurera mot flygbolag som opererar utifrån länder med lägre löner och skatter samt helt andra arbetsmarknadslagar.

Det händer redan. SAS har gett bort många ruter till f.eks. Air Botnia. Att de är billigare behöver man inte gått på BI för att förstå.

 

"Våra" bolag tvingas slanka sig för envär pris. Det värsta är att våra politiker står och jublar över att de skapat en marknad där inhemska bolag inte kan överleva, och på så vis skapa en arbetslöshet bland sina egna.

 

[ 12-04-2002, 12:46: Endret av: Jörgen Toll ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandefjords Blad hadde bl.a. følgende idag:

 

"Ifølge Ann Helén Eriksen, som er markedsansvarlig for Ryanair i Norge, forhandler selskapet nå med flyfabrikanten Boeing om å finne praktiske løsninger på denne utradisjonelle ideen.

–Vi regner med at vi kan sette inn de første flyene med videoskjermer om to til tre år, sier hun.

Om det blir én skjerm per sete, eller om du må krangle med sidemannen om hvilken film dere skal se, er uavklart. Det er også hva slags type spill flygiganten skal lokke deg med og om spillingen skal foregå via skjermen eller på en papirutgave.

–Muligheten for gambling om bord ligger litt lenger frem i tid, sier hun.

 

Et regnestykke

Regnestykket som ligger bak denne ideen er enkelt.

–Dersom vi kan ta inn ett pund mer per passasjer, tilsvarer dette med kommende års antatte passasjertall, 12 millioner pund årlig, sier Eriksen.

Og dét tilsvarer etter dagens valutakurser rundt 147.000.000 kroner. Det ene pundet, 12 kroner, skal flyselskapet altså ta inn gjen-nom spill, filmer eller andre underholdningstilbud om bord.

 

Gjelder ikke alle

Gratisbilletten vil bare gjelde rundt 10 prosent av setene. Resten av flyet vil være fylt med vanlig betalende passasjerer.

Har du bestilt en gratistur og likevel insisterer på å få med deg Amerika-kofferten, må du betale et gebyr for innsjekking og håndtering av denne.

–Jeg kan ikke si nøyaktig hva folk vil måtte betale, men vi tenker oss et sted rundt fem pund per kolli, sier Eriksen.

 

Færre arbeidere

Håndtering av bagasje krever menneskelig arbeidskraft. Og det koster penger, som kjent.

–Hvis vi får behov for færre folk, kan vi holde kostnadene nede, og dette mener vi bør komme kundene til gode, sier hun.

Eriksen tror tilbudet vil være attraktivt for mange. Hun forklarer at 45 til 50 prosent av dagens passasjerer er forretningsfolk som ikke har annen bagasje enn en stresskoffert og en frakk eller kåpe.

 

–Som å ta bussen

–Vi ser på det å fly omtrent som det å ta bussen. Det handler om å bli fraktet fra sted A til sted B, og det bør kunne gjøres billig, sier Eriksen.

Som et middel mot kjedsomhet mener hun en film eller en sportsrevy egner seg utmerket.

–En tobarnsmor kan sette i gang en tegnefilm dersom barna begynner å gråte, sier Eriksen.

 

Skal bli størst

Ifølge den skotske avisen Daily Record and Sunday Mail, er dette en av Ryanair-sjefen Michael O'Leary's strategier for å gjøre selskapet til Europas største flyselskap. Det ligger i dag på femteplass.

–Vi tilbyr ikke hotellovernatting, vi tilbyr ikke gratis mat og drikke, men dette stopper ikke folk fra å bestille reiser hos oss. Med mindre vi ødelegger for oss selv, kommer vi til å vokse oss større og større, sier han til avisen."

 

Min kommentar: ideen om å sammenligne en flytur med en busstur har faktisk noe for seg. Hvorfor skulle det være mer vidløftig å ta en flytur på 1-2 timer enn en ekspressbuss-tur som varer 3-4 timer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist om SAS Norlink's dager er talte, hvem skal egentlig overta disse rutene?

 

Ja Ryanair er fremtiden, den der O'Leary er gutten som tenker i nye baner. Nå må snart SAS & Co ta dem på alvor, ellers står gubbene i SAS-ledelsen en vakker dag med tommelen i r...postkassen.

 

Tenk dere gratis-turer til London da "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Gunnar Flak:

Min kommentar: ideen om å sammenligne en flytur med en busstur har faktisk noe for seg. Hvorfor skulle det være mer vidløftig å ta en flytur på 1-2 timer enn en ekspressbuss-tur som varer 3-4 timer?

...men selv passasjerer på expressbussen får jo bedre vilkår enn passasjerne til Ryanair...

 

Hvorfor en busstur er bedre enn en flytur med Ryanair:

 

  • Hvis bussturen blir kansellert er det en selvfølge at du får tilbake pengene dine. Hos Ryanair må du sende inn en søknad om refundering.
  • Hvis bussen din får motorstopp så kommer det en ny buss å henter deg. Med Ryanair får du bare håpe at det er plass på neste buss som kommer forbi... ...eller neste... ...eller kanskje en i neste uke?
  • Jeg har aldri hørt ordene "overbooking" og "buss-selskap" nevnt i samme setning.. Forskjellen mellom Ryanair og de fleste andre flyselskapene i denne sammenhengen er at med de andre så får man enten penger for å vente på neste fly, eller en alternativ reiserute... Med Ryanair får man bare vente i håp om å komme med en dag..

Jeg tar nok ekspress-bussen jeg... "[stort

 

[ 11-04-2002, 20:32: Endret av: Kenneth G. Sørensen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du sitte alene i 16 timer på den ekspressbussen.

Jeg reiser ikke med buss, båt eller hva det skulle være til London!

Fly er eneste, rimeligste og beste alternativ!

Ryanair er jo snart gratis men jeg betaler gjerne en tusenlapp for et par timer!

"[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevnte jeg forresten hvor mye jeg ser frem til den gangen en av dere skal fly med Ryanair og flyet blir kansellert, forsinket, eller noe lignende? Skal høre pipa får en annen låt da... "[stort Gjerne noen langveisfra som møter opp på flyplassen og ender opp med å dra hjem igjen pga. kansellert avgang... Se for deg kampen blant 189 passasjerer som satser på ledige seter på den neste avgangen... ...og de 180 som slåss om plasser på den etter det... ..og de 170 deretter... ..osv osv... "[stort

 

Ærlig talt... Den gangen noen av dere forteller om dette så skal jeg le så rått at det dugger på vinduene her!

 

quote:

Opprinnelig postet av Baard Christensen:

Da får du sitte alene i 16 timer på den ekspressbussen.

Jeg reiser ikke med buss, båt eller hva det skulle være til London!

Fly er eneste, rimeligste og beste alternativ!

Ryanair er jo snart gratis men jeg betaler gjerne en tusenlapp for et par timer!

"[blink]"

Buss til London? Er du smårar? Jeg tar da ikke bussen til london!??

 

Jeg tenkte mer i de baner at Ryanair flyr innlands-ruter her jeg. Det har jo blitt nevnt i den topicen. Hvis alternativene var Ryanair og en buss så hadde jeg valgt bussen...

 

Nå har det seg jo slik at det er andre flyselskaper som også flyr innlands-rutene Ryanair "tenker på" i dette landet, så da slipper jeg å ta bussen uansett... "[blink]"

 

Herregud... Skal jeg til London flyr da jeg også, men ikke med Ryanair. Det jeg eventuellt betaler ekstra for å fly med et service-minded selskap velger jeg å se på som en god reiseforsikring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Gunnar Flak:

Min kommentar: ideen om å sammenligne en flytur med en busstur har faktisk noe for seg. Hvorfor skulle det være mer vidløftig å ta en flytur på 1-2 timer enn en ekspressbuss-tur som varer 3-4 timer?

Du kan börja med att räkna på operationskostnaderna, buss kontra flyg...

 

Sätt dig in i problematiken väder kontra flyg och buss, så ser du att ett flyg är betydligt mer väderberoende än en buss.

 

Titta också lite på regelverket och se vad som krävs för att operera komersiell busstraffik kontra komersiell flygtraffik.

 

Då kan du få svar på de frågor du ställer.

 

Men, en buss kan ju helt klart vara betydligt mer kostnadeffektiv på vissa ruter. Här kan du också ta fram en atlas och kika på några av de områden där man opererar med flygtraffik. Det finns många sträckningar där fågelvägen är betydligt kortare än bilvägen. För många är tid likställt med pengar. Andra orkar helt enkelt inte resa hela dagen i buss när de kan göra samma resa på en timme i flyg.

 

Det ena utesluter inte det andra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...