Gå til innhold

4 eller 5 jagerfly forbi Molde i dag - ikke f-16?


Torje Vingen sunde

Anbefalte innlegg

så flere fly forbi litt før 1100, nokså sakte for å være jagerfly, formasjon på 4 eller 5 stk, og jeg er 95% sikker på at minst ett av flyene hadde to stk haleror. Lyden var også ikke lik den vi hører fra f-16, men mer som et massivt ( og deilig:P) brøl som fader ut

 

tenkte f-15... eller noe russisk, hørte det sto et russisk jagerfly på Årø. hva skjer? :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også på kvernberget !!: Kom nordfra, trolig Ørlandet, ca. 10-30 tiden, gjorde ett par runder for så dra videre sørvestover, trolig Romsdlaskysten. Dog dukket de opp igjen ca. 13tiden og da hold de ett jæ.. leven rundt her, for å si det mildt. Gjorde ett par lowpass, rett opp, så jeg ikke så de mer og vips... så var morroa borte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så vi kan forvente oss å se F-15 i dagene fremover over Mørekysten?

 

fant noe interessant:

 

http://209.85.129.132/search?q=cache:2KzOGUIMyfcJ:www.aibn.no/items/620/144/4885816132/LN_LJF.pdf+lakenheath+ørlandet&cd=1&hl=no&ct=clnk&gl=no

 

uttdrag:

 

amerikanske F-15 fra Lakenheath, Storbritannia, var deployert til Ørland for å bruke Hjerkinn skytefelt i perioden 30. juni til 11. juli 2003. Flyruter til Hjerkinn og retur til Ørland ble valgt med bakgrunn i navigasjonstrening i tillegg til våpentrening. Norsk topografi i kystområder er et naturlig valg for å få erfaring med variert topografi for ”low level” trening (navigering i 1 000-2 000ft). På den måten blir besetningene også kjent med flyplassene langs Mørekysten.

 

:P

: ja ser det er fra 2003, men likevel? hvis ikke Hjerkinn er lagt ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerkinn er ikke lagt ned, og jeg har en mistanke om at de er her på Årlig FAC/CAS kurs... Svensskene er i Bodø med SK60 og skal drive med lavtflyning med FAC (Forward Air Control).

Er nok ganske sikkert at det er det F15ene skal også, men mulig jeg tar feil.

 

Har mine tvil om at det vil skje, men er jo lov å håpe på at de stikker innom Bodø en tur på Søndag under Luftsportens Dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Hjerkinn er i ferd med å avvikles nå, og rydding har pågått i lengre tid og vil nok gjøre det framover inntil området "er tilbakeført naturen". Tarva skytefelt rett nord for Ørland Hovedflystasjon er nå istedet i bruk, og det er der amerikanerne også skal holde på.

 

A r v i d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...