Torje Vingen sunde Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 så flere fly forbi litt før 1100, nokså sakte for å være jagerfly, formasjon på 4 eller 5 stk, og jeg er 95% sikker på at minst ett av flyene hadde to stk haleror. Lyden var også ikke lik den vi hører fra f-16, men mer som et massivt ( og deilig:P) brøl som fader ut tenkte f-15... eller noe russisk, hørte det sto et russisk jagerfly på Årø. hva skjer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Gundersen Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Fem stk F-15 observert parkert på Ørland på lørdag. Det var sikkert disse som fløy forbi. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Members Ivar Hestnes Skrevet 8. juni 2009 Members Del Skrevet 8. juni 2009 4 stk fløy lavt og sakte over Årø i formiddag en gang. Det var gromt. Stusset også på hva slags fly det var, for det hørtes ikke ut som f-16. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Vold Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Kanskje på veg hit: http://www.mil.se/sv/Forsvarsmakten/Ovningar/Loyal-Arrow-2009/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torje Vingen sunde Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 de hadde seg 2-3 runder innom Molde området i dag hørte de 3 ganger, såg de en gang likte lyden av F-15! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Klepp Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Var ute på "terassen" i tårnet på værnes idag og fikk med meg en F15 eskortert av en F16, som passerte i 1300 fot Bra størrelse på den F15 iforhold til F16 gitt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Så evig typisk, jeg var inne i en idrettshall med ikke et j**la vindu, hørte bare lyden fra den ene passeringen. Jeg sverger, hver eneste gang det kommer jagere her er jeg en plass med null utsyn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Vold Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Hørte på scanneren i dag med Amerikansk aksent: Yankee xx. Noen som kan relatere den til skvadron? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arvid Lillerud Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 F-15/E fra Lakenheath er på Ørland og skal operere derfra de nærmeste ukene, så de blir nok å se en del framover. A r v i d Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Kverneng Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Hadde to som fløy veldig lavt over ungdomsskolen her på Inderøy også, til "glede" for oss med muntligeksamen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Birger Blomvik Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Også på kvernberget !!: Kom nordfra, trolig Ørlandet, ca. 10-30 tiden, gjorde ett par runder for så dra videre sørvestover, trolig Romsdlaskysten. Dog dukket de opp igjen ca. 13tiden og da hold de ett jæ.. leven rundt her, for å si det mildt. Gjorde ett par lowpass, rett opp, så jeg ikke så de mer og vips... så var morroa borte Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Hehe, tenker miljøvernerne i området er glade nå Egentlig misunner jeg dere litt, men det har jeg vel egentlig liten grunn til. Jeg har tross alt fått se 2 stk. F18 "up close" (mindre enn 1 meters avstand)... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Grun Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Skulle ønske de kunne tatt en tur over Oslo også =) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Ja, jeg savner den tiden da 332skv var stasjonert på Rygge og det var innom spennende flymaskiner rett som det var, nå er det bare 737er... :\\ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torje Vingen sunde Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 så vi kan forvente oss å se F-15 i dagene fremover over Mørekysten? fant noe interessant: http://209.85.129.132/search?q=cache:2KzOGUIMyfcJ:www.aibn.no/items/620/144/4885816132/LN_LJF.pdf+lakenheath+ørlandet&cd=1&hl=no&ct=clnk&gl=no uttdrag: amerikanske F-15 fra Lakenheath, Storbritannia, var deployert til Ørland for å bruke Hjerkinn skytefelt i perioden 30. juni til 11. juli 2003. Flyruter til Hjerkinn og retur til Ørland ble valgt med bakgrunn i navigasjonstrening i tillegg til våpentrening. Norsk topografi i kystområder er et naturlig valg for å få erfaring med variert topografi for ”low level” trening (navigering i 1 000-2 000ft). På den måten blir besetningene også kjent med flyplassene langs Mørekysten. : ja ser det er fra 2003, men likevel? hvis ikke Hjerkinn er lagt ned? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Hjerkinn er ikke lagt ned, og jeg har en mistanke om at de er her på Årlig FAC/CAS kurs... Svensskene er i Bodø med SK60 og skal drive med lavtflyning med FAC (Forward Air Control). Er nok ganske sikkert at det er det F15ene skal også, men mulig jeg tar feil. Har mine tvil om at det vil skje, men er jo lov å håpe på at de stikker innom Bodø en tur på Søndag under Luftsportens Dag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arvid Lillerud Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Hei Hjerkinn er i ferd med å avvikles nå, og rydding har pågått i lengre tid og vil nok gjøre det framover inntil området "er tilbakeført naturen". Tarva skytefelt rett nord for Ørland Hovedflystasjon er nå istedet i bruk, og det er der amerikanerne også skal holde på. A r v i d Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.