Emil Topstad Skrevet 8. juni 2009 Skrevet 8. juni 2009 Hei. Vet ikke om flyselskapene er beskyttet mot at folk prøver og åpne dørene i luften, men de burde foreksempel ha håndgjern eller noe i fyet bare for sikkerhet, for det er ikke lett og roe ned mennesker som det er snakk om her.. Siter
Ole Sannes Riiser Skrevet 8. juni 2009 Skrevet 8. juni 2009 Det er fysisk så godt som umulig å åpne dørene i luften. Da må man vel ha flere tonns styrke for å klare å få opp døra. Flydører har nemlig en kileform, altså de er litt større enn selve utgangen, som gjør at de må trekkes litt innover (og evt. roteres en smule) før de kommer ut gjennom utgangen. I og med at det er mye høyere lufttrykk inne i flyet enn på utsida, er det altså umulig så lenge flyet er i lufta. Siter
Emil Topstad Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Skrevet 8. juni 2009 Jo men du kan fint få opp døren når du er nermere bakken.. Siter
Pasi Jorgensen Skrevet 8. juni 2009 Skrevet 8. juni 2009 Tja, beskyttelse og beskyttelse, synes det er beskyttelse nok i seg selv at dørene under trykk krever at man må kunne buksere noen tonn, og er man supermann, så trenger man jo forsåvidt ikke å reise med fly når man har muligheten til å fly selv He he, ser at noen kom meg i forkjøpet Så lenge kabinen er under trykk, så skal det godt gjøres å åpne døren, selv ved lavere høyder. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 8. juni 2009 Skrevet 8. juni 2009 Dørene åpnes framover, så så lenge flyet er i lufta vil ikke dørene kunne åpnes. Forøvrig lurer jeg på hva løsningen er med tanke på dette når det kommer til nødutgangene siden disse gårr rett ut, jeg tror nok Boeing har tatt med i beregningen at det kan komme en "nutter" på nødutgangrad Edit: Forøvrig, mener at de har et par håndjern tilgjengelig ombord hvis noen skulle slå seg veldig vrang? Siter
Ilmar Wilbers Skrevet 9. juni 2009 Skrevet 9. juni 2009 Nødutgangen må også tas inn i flyet først, for så å kastes ut. Dermed gjelder det samme som for dørene, såvidt jeg forstår. ilmar Siter
Petter Kverneng Skrevet 9. juni 2009 Skrevet 9. juni 2009 Om du er sterk nok til å åpne en flydør mens flyet er luften, så er du sterk nok til å slå deg rett gjennom flyskroget også. Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 9. juni 2009 Skrevet 9. juni 2009 Men de gjør det jo hele tiden på film :crazy: Siter
Einar G. Pettersen Skrevet 9. juni 2009 Skrevet 9. juni 2009 Så det er altså ikke mulig å åpne nødutgangen når flyet er oppi luften? Jeg pleier alltid å titte bort mot nødutgangen når jeg skal fly, for å se om det sitter en gærning der som kunne åpnet nødutgangen, men heldigvis er det alltid en buisnessmann Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 9. juni 2009 Skrevet 9. juni 2009 Aldri studenter, da, Einar? Jeg trives godt ved nødutgangene jeg... Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 10. juni 2009 Skrevet 10. juni 2009 Så det er altså ikke mulig å åpne nødutgangen når flyet er oppi luften? Nei, det er det ikke. Når flyet stiger til værs i slike høyder over 20-25000 fot, så vil skroget komprimeres. Det betyr at døren faktisk er større enn det "hullet" den skal romme. Så ja, hvis du får opp den døra i 30000 fot, så kan du likegodt bare brekke i stykker skroget. Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 10. juni 2009 Skrevet 10. juni 2009 Sikker på den? Det høyeste trykket er jo på innsiden av flyet. Har nok heller med at du må dra døren inn for å få den ut å gjøre. Det klarer du ikke med undertrykk utenfor. Siter
Toni Sucic Skrevet 10. juni 2009 Skrevet 10. juni 2009 Ikke noe å være redd for. Det er fysisk umulig. Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 10. juni 2009 Skrevet 10. juni 2009 Jeg har iallefall hørt den teorien. Men jeg er jaggu ikke helt sikker. Uansett får du aldri døra opp uansett. Siter
Tor Strengehagen Skrevet 10. juni 2009 Skrevet 10. juni 2009 Kim. Du må ikke høre på alt du hører. Tenk selv. Skroget utvider seg faktisk en god del i høyden. Eller når vi kjører cabin press på bakken. Aldri er skroget så jevnt og fint som da, med et overtrykk i cabinen på 7-8 psi. En ballong uten trykk er gjerne litt rynket og bulket. Blås den opp så blir den jevn og fin. Og nødutganger og andre utganger er tilnermet umulig å åpne.De er større en hullet de sitter i. Men ved å vri og vende, får du den ut. :crazy: Og det hjelper ikke å være så nære bakken. I det du setter T/O pwr, starter ; på de fleste fly, cabin pre press. Det vil si at man øker trykket i cabinen før rotation. Flyet lander med cabin trykk, som først slippes ved WOW switch (weight on wheel) eller annet. I tilleg finnes det mye rart. På 737 overwing exit, sitter det en finulig liten lås, flight lock.Den sørger for at exit er låst når flyet er i lufta, eller rettere sagt Låst når du ikke har bruk for døra. Døra er umulig å åpne når det er godt trykk på, men har en kraftig hjelpe sylinder som skyter opp døra (vindu) når du tar håndtaket. Skulle dette systemet ikke virke, kan du release på MEL, Men da må den overvåkes av crew ellet tekniker så lenge cabin press er under 4 psi dif. Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 10. juni 2009 Skrevet 10. juni 2009 Tor, du er inne på noe. Jeg har aldri tenkt over saken, men kun tatt det for hva jeg har hørt. Men det du mener hvis jeg forstår riktig, er at det er trykkforskjellen som gjør at du ikke får opp døren? Det at skroget utvider seg visste jeg faktisk når du nevner det, men har alltid tenkt meg at det ble komprimert. Siter
Tor Strengehagen Skrevet 10. juni 2009 Skrevet 10. juni 2009 Jepp, det er trykk forkellen. Med et dif trykk på en dør på bare en 1 psi ville det være vanskelig. Psi = Pund pr kvadrat tomme. Tar du en converter og ser hva 1 psi gir i kilo pr kvadrat meter ser du det. kun 1 psi gir 703 kg pr kvadrat meter. så hvis vi regner hoved døra til 2 kvadrat m. skal du alså flytte 1406 kg for å få åpna den. På cruise med dif press ca 7 psi bir det ca 9.8 tonn. Selv en liten nødutgang over vingenpå ca 0,3 kvadrat vil være bort i mot umulig å åpne. Og når det gjelder cabin trykk, så er det mange som roter med dette. Jo da trykket i cabinen faller, men mindre en trykket utenfor. Cabin høyden holder seg på et nivå hvor det er nokk oxygen for pax.Under 10.000 ft Samtidig er flyet på 40.000 ft Dette må gi overtrykk, også kalt diff press. Differanse trykket er alltid hyere i flyet en utenfor. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 11. juni 2009 Skrevet 11. juni 2009 Ja desverre har det aldri helt blitt slått hull på myten, at det er mulig å "åpne flydører i luften". Har selv hatt pax på flere flyvninger, som har spurt om dette - og har (etter beste evne) forklart så godt som mulig om dette. En del av media gjør heller ikke dette bedre, ved å ofte vinkle hendelser i luften - ved at dette nærmest er mulig. Greit nok at pax nå og da prøvde å åpne døren under flyvning, men da bør det også nevnes i samme artikkel/sak - at dette fysisk er umulig. Både pga. trykkforskjellen og måten dørene er konstruert. Heldigvis har det blitt større fokus på at dette er umulig, bl.a. husker jeg Thomas Cook Airl. Scand. kom med en egen sak om dette - at dette var umulig; etter at det ble mye fokus i en sak ombord på et charterfly fra dette selskapet; om nettopp en slik hendelse. Siter
Kenneth Følstad Skrevet 11. juni 2009 Skrevet 11. juni 2009 Ikke bare er det overtrykk i kabinen når du flyr i høyden, men farten i seg selv gjør at dørene suges ut. Det må bli det samme prinsippet som gjør at flyet flyr. Altså at overflaten på døren som er på utsiden av flyet har luft som strømmer fort over overflaten og skaper et undertrykk. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.