Gå til innhold

Forsøkte å åpne døren i luften.. :S


Emil Topstad

Anbefalte innlegg

Det er fysisk så godt som umulig å åpne dørene i luften. Da må man vel ha flere tonns styrke for å klare å få opp døra.

 

Flydører har nemlig en kileform, altså de er litt større enn selve utgangen, som gjør at de må trekkes litt innover (og evt. roteres en smule) før de kommer ut gjennom utgangen. I og med at det er mye høyere lufttrykk inne i flyet enn på utsida, er det altså umulig så lenge flyet er i lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, beskyttelse og beskyttelse, synes det er beskyttelse nok i seg selv at dørene under trykk krever at man må kunne buksere noen tonn, og er man supermann, så trenger man jo forsåvidt ikke å reise med fly når man har muligheten til å fly selv ;)

 

 

He he, ser at noen kom meg i forkjøpet :)

 

Så lenge kabinen er under trykk, så skal det godt gjøres å åpne døren, selv ved lavere høyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dørene åpnes framover, så så lenge flyet er i lufta vil ikke dørene kunne åpnes. Forøvrig lurer jeg på hva løsningen er med tanke på dette når det kommer til nødutgangene siden disse gårr rett ut, jeg tror nok Boeing har tatt med i beregningen at det kan komme en "nutter" på nødutgangrad

 

Edit: Forøvrig, mener at de har et par håndjern tilgjengelig ombord hvis noen skulle slå seg veldig vrang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er altså ikke mulig å åpne nødutgangen når flyet er oppi luften?

 

Nei, det er det ikke. Når flyet stiger til værs i slike høyder over 20-25000 fot, så vil skroget komprimeres. Det betyr at døren faktisk er større enn det "hullet" den skal romme.

Så ja, hvis du får opp den døra i 30000 fot, så kan du likegodt bare brekke i stykker skroget. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim. Du må ikke høre på alt du hører. Tenk selv.

Skroget utvider seg faktisk en god del i høyden.

Eller når vi kjører cabin press på bakken. Aldri er skroget så jevnt og fint som da, med et overtrykk i cabinen på 7-8 psi.

En ballong uten trykk er gjerne litt rynket og bulket. Blås den opp så blir den jevn og fin.

Og nødutganger og andre utganger er tilnermet umulig å åpne.De er større en hullet de sitter i. Men ved å vri og vende, får du den ut. :crazy:

Og det hjelper ikke å være så nære bakken. I det du setter T/O pwr, starter ; på de fleste fly, cabin pre press. Det vil si at man øker trykket i cabinen før rotation. Flyet lander med cabin trykk, som først slippes ved WOW switch (weight on wheel) eller annet. I tilleg finnes det mye rart. På 737 overwing exit, sitter det en finulig liten lås, flight lock.Den sørger for at exit er låst når flyet er i lufta, eller rettere sagt Låst når du ikke har bruk for døra. Døra er umulig å åpne når det er godt trykk på, men har en kraftig hjelpe sylinder som skyter opp døra (vindu) når du tar håndtaket. Skulle dette systemet ikke virke, kan du release på MEL, Men da må den overvåkes av crew ellet tekniker så lenge cabin press er under 4 psi dif.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er trykk forkellen. Med et dif trykk på en dør på bare en 1 psi ville det være vanskelig. Psi = Pund pr kvadrat tomme.

Tar du en converter og ser hva 1 psi gir i kilo pr kvadrat meter ser du det. kun 1 psi gir 703 kg pr kvadrat meter. så hvis vi regner hoved døra til 2 kvadrat m. skal du alså flytte 1406 kg for å få åpna den. På cruise med dif press ca 7 psi bir det ca 9.8 tonn.

Selv en liten nødutgang over vingenpå ca 0,3 kvadrat vil være bort i mot umulig å åpne.

 

Og når det gjelder cabin trykk, så er det mange som roter med dette. Jo da trykket i cabinen faller, men mindre en trykket utenfor. Cabin høyden holder seg på et nivå hvor det er nokk oxygen for pax.Under 10.000 ft Samtidig er flyet på 40.000 ft

Dette må gi overtrykk, også kalt diff press. Differanse trykket er alltid hyere i flyet en utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja desverre har det aldri helt blitt slått

hull på myten, at det er mulig å "åpne flydører i luften".

Har selv hatt pax på flere flyvninger, som har spurt om

dette - og har (etter beste evne) forklart så godt som

mulig om dette. En del av media gjør heller ikke dette

bedre, ved å ofte vinkle hendelser i luften - ved at dette

nærmest er mulig. Greit nok at pax nå og da prøvde å åpne

døren under flyvning, men da bør det også nevnes i samme

artikkel/sak - at dette fysisk er umulig. Både pga.

trykkforskjellen og måten dørene er konstruert.

 

Heldigvis har det blitt større fokus på at dette er

umulig, bl.a. husker jeg Thomas Cook Airl. Scand.

kom med en egen sak om dette - at dette var umulig;

etter at det ble mye fokus i en sak ombord på et

charterfly fra dette selskapet; om nettopp en slik

hendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...