Gå til innhold

Hvor mange knapper for å starte flyet?


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Det er jo ofte erfarne folk som er her inne og jeg har et litt merkelig spørsmål.

 

Det ble en diskusjon her på jobben en dag hvor det ble sagt en diverse ting om det å starte et fly.

 

Spørsmålet er 2 delt.

 

Hvor mange knapper må man MINST trykke på for å få startet et fly?

 

Hvor mange knapper må man helst trykke på for å gjøre et fly startklar, da uten fmc?

 

Skulle gjerne likt å vite dette for både 737-800 og Fokker 50.

 

På forhånd takk

 

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Fokker 50 er vel det absolutte minimum 7 knapper.

Battery(1), fuelpumps(4), starter(1, og til slutt start L eller R.

 

Vi går jo aldri rett inn i flyet og starter rett opp, og det er jo en del andre systemer som skal startes og testes først. Så alt i alt blir det jo en del mer en beskrevet ovenfor.

 

Noe mer du lurer på?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimum,737.. om vi går ut fra PMDG sin default D&C så er det 22 og begge motorene er i gang.

Fulle prosedyrer så er det 270(hvorav 90 på FMC) klikk på en knapp/bryter fra D&C til du står klar på rwy for TO. Da regner jeg en vridning på MCP eller RADIO som et "klikk".

 

Lurer på hvor mange ganger man har klikket en knapp i løpet av et simmerår. Eller et helt liv som flyver. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo litt på hvordan knappene står når du begynner, men fra cold and dark, sett at alt i pneumatikk-panelet er satt OFF først, så er de nødvendige knappene for å starte en 737 (uten å følge noen sjekkliste) dette:

 

1: Bat ON

2: Standby Power AUTO

3: Fuel pump ON (Bare én FWD eller AFT til å begynne med)

4: APU start

5: APU gen 1

6: APU gen 2

7: APU Bleed ON

8: Isolation valve OPEN

9: Fuel pump ON

10: fuel pump ON

11: Fuel pump ON

12: Engine start 1 CONT

13: Start lever 1 IDLE

14: Engine start 2 CONT

15: Start lever 2 IDLE

 

Når dette er gjort så skal maskinene teoretisk sett være i gang, men jeg ville ikke gått etter den "start-up"lista der ;)

Forøvrig er jeg ikke sikker på om ENG HYD PUMP 1 og 2 må stå på for å starte, de gjør jo alltid det såvidt jeg kan skjønne, men da blir det i såfall 17 brytere i stedet for 15. Håper ikke dette ble et aalt for drygt svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som svar på:

Poster: Audun Grun

Emne: Re: Hvor mange knapper for å starte flyet?

 

 

Her har du F-16 start up sequence

 

 

- på F-16 A/B OCU tatt fra minne og uten å ha cocpit bilde fårran meg.

 

*FuelCutoff: Off

*Fuelflow - Norm

*EPU - Off

*Bat: Main

*JFS (Jet fuel starter): Start 1 eller 2

-JFS runlight green, 12(?)% : Throttle to idle

 

Mulig at jeg bommer litt her, det er 14 år siden jeg prøvde den i simulatoren sist..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...