Gå til innhold

Piloter blendet av laser på gardermoen


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

Grunnen til at dette skjer er nok for at det gis for mye oppmerksomhet.

 

Dette hendte først her hjemme etter at det var en del hendelser i USA.

 

Etter at det ble skrevet om dette her hjemme så har det også bare blitt mer og mer av det. Det er bare drittunger som syntes det er gøy med oppmerksomhet og de kommer i avisen. De tenker ikke noe særlig over hva det er de faktisk driver med, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det virkelig mulig å lyse inn i cockpit, blende piloten(e) med en så konsentrert stråle ? Innser at ett lysglimt forsåvidt kan være forstyrrende under navigering, men må jo ved lykketreff på cockpitvinduene vare i nanosekunder ?

 

Tross alt noen høydemeter, betydelig fart og dårlig vinkel. Antar de ikke hadde klart å treffe skikkelig om flyet kom rett i mot heller pga avstand (ca 3000 meter + flyets avstand til treshold).

 

Mulig jeg må jenke meg her, men ser ikke helt dramatikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, pilotene skal jo ha full konsentrasjon under landing. Når det da er natt, og man plutselig får et sterk lys i øynene, er det lett å bli ukonsentrert. Hvis du er i et mørkt rom hvor det knapt er lys og så lyser deg i øynene med en slik kraftig laser, så merker du det bra :)

Laseren kan jo faktisk sprenge ballonger og tenne på fyrstikker på kort avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ganske overdramatisert. Det kan kanskje virke forstyrrende ett par sekunder når de ser laserstrålen svaie foran nesen på flyet, men noen fare for sikkerheten er det nok ikke.

 

Det som er farlig er viss piloten skulle være smart nok til å sitte med laserstrålen rett i øyet,noe som ikke lar seg gjøre på de avstandene det er snakk om og den farten, uten å foreta seg noe. Tar ikke lang tid før synet blir skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore Stabell Kuloe

"Har to kompiser som har laser, på over 200MW"..

 

- får inderlig håpe at det var 200mW;

Disse kompisene leker ikke, de vil lyse vingene av flyet! ;)

 

Men disse Norwegian pilotene var jo på nyhetene, og TV2 fikk være med i crewbuss og helt inn i cockpit ved dagens flyvning, slik at de fikk spurt de viktige spørsmålene som: "Tør dere virkelig fly igjen i dag?" osv.

 

Vel uansett, grunnen til at de ikke syns det var noe morsomt, var først og fremst frykt og usikkerhet på hva som var i andre enden av den lystrålen. De så plutselig en grønn laser virre rundt oppi cockpit-taket, og i disse terror-tider kan jeg si jeg forstår at noen lurer på om det er en skjeggete fyr med turban, eller en kvisete fjortiss i andre enden i en slik situasjon.

 

Hvis man har en fornemmelse av at noen står med et heftig våpen og sikter inn i cockpit, må vel det kunne sies å være et forstyrrende element.

 

Egentlig tror jeg dette er en slik typisk ting som ikke ville skjedd på langt nær så ofte om det ikke ble blåst opp i alle aviser og Dagsrevyen. Men det er jo en annen sak. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HJelpes så selvgode man var her da? Ikke for å forsvare de som blender piloter, men man skulle tro dere alle var vokst opp i særdeles strenge kristne hjem med utegangsforbud etter klokka 17 slik som dere forsøker å fremstå som feilfrie og fordømmende.... :grin:

 

På den andre siden er slike lasere smarte å ha med på feks skogsturer, da de er lette å tenne opp bål med. ;)

Av egenerfaring. Det er snakk om sterkt og meget konsentert laser,dog ikke i industriell målestokk. Jobber mye med lasere til sjæring, og hadde man rettet en slik mot ett fly, ville nok resultatet blitt langt verre enn en del av flyulykkene man har sett til nå, da de vil kunne regelrett smelte metallet i flyet til flytepunkt mens flyet er i luften. Problemet er å sikte inn en slik laser. Matematisk er det umulig på grunn av luftkjølingseffekten, men i den matematiske teorien er samtidig mye rart mulig....så man kan ikke utelukke noe.... Det er ett lite sted som blir belyst, og kjølingseffekten kan nok bli for liten dersom det utvikles varme over en viss temperatur på treffpunktet på flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen ligger jo i det du sier! Skal man ha med seg en stor laser ene og klart for det formålet av å tenne bål med den. Så har du nok bommet. Det kreves lasere med minimum 150mW. Ellers blir du stående en stund. Har selv vært med på mens vi har med en 300mW prøvd å tent på forsjelige ting hoss en kompis. Som f.eks kuler i fyrverkeri batteri. Det tar faktisk litt tid det også.

Og det er klart ingen springer rundt med industri laser i lomma :grin:

 

 

Og når det kommer til det at du tror vi er hyperkristne osv.

Nei, jeg har aldri vært kristen, og tviler på jeg kommer til å bli det noen gang, foreldrene mine er ikke kristne osv. Men fordet om så er det jo lov å ha noe som heter folkeskikk. Hadde DU likt om noen lyste deg rett i øyene med laser mens du kjørte bil? Tror ikke det!

Jeg har ikke vært særlig prektig i min oppvekst, tvert imot, men å lyse på folk i øyene med laser, det strekker litt over min grense..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke selvgodhet det går på, men mer at i den grad dette ugjør en risiko, så går det utover MANGE mennesker, ikke bare 1 person i en bil selv om det er ille nok det. Skulle fint likt å bitchslappa disse idiotene. Og man skal være ganske skutt i hodet og kynisk for å gjøre en innsats for å lyse laser mot piloter.drittunger.

 

.kill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har fått det med deg,Even... Det er snakk om lasere fra 200mW og opptil 430MW mest sansynlig...Fra 500 mW er de klassifisert som industriell laser, og man må søke statens strålevern om innkjøpstillatelse. Det kreves også da særskilt HMS-opplæring på maskina for de som skal kunne bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Dette med lasere er et problem også for de som flyr heli med night vision, en slik en i nesa, og hele systemet er blindet.... Jeg mener at man skulle rett og slett bare klasifisere dette på lik linje med våpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...