Gå til innhold

Er det så vanskelig å bli pilot?


Toni Sucic

Anbefalte innlegg

Nå har ikke jeg tatt utdannelsen selv, men har etter et par år her inne, og med en over gjennomsnittet intersse i fly, dannet meg et inntrykk av at utdannelsen absolutt er krevende. Det er noe som krever at du virkelig er dedikert og engasjert i det du holder på med.

 

Kondisjonen tror jeg ikke er veldig relevant ifh. det å jobbe.

 

Når det gjelder det å bli trent til og fly en 737, så er nok dette ingen enkel oppgave, nei. Men, når du først har gått tre år på skole, hvor flyging er en del av hverdagen din, så vil du nok være godt inne i prosedyrer og rutiner. Da går det vel mer i det å lære seg og håndtere et større redskap (Les: 737), og hvordan det håndterer, systemer o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert kjempelett å bli pilot. Det må jo være derfor det er så vanvittig mange av dem. Litt som polske håndverkere. Og ja penger er nok også alt som skal til. Tviler sterkt på disse ryktene jeg har hørt om at en må ha evne til å se logikk i saker og ting, evne til å kommunisere på engelsk (ikke Petter Solberg-engelsk) og ikke minst at en må ha et tilstrekkelig fargesyn. Ellers er det vel bare å sende penger ja...

 

:grin: :grin: :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvaret: God (veldig god) allmenn utdannelse, gjerne "realartium", ing/siv.ing. hjelper også, for Luftforsvaret vil at så mange som mulig skal fortsette på Luftkrigsskolen. Dette gir gode offiserer etter hvert. Ingognitive multilaterale egenskaper, - god forståelse for 3D, tåle stress, "No Cowboy" og ellers rolig og fornuftig. Det skader ikke med en glødende interesse for fly og forsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle" sier du må være begavet fordi det er det de tror.

Slik jeg ser det må du være begavet dersom du vil bli astronaut eller F16 pilot, slik NASA og Forsvaret ser det. De har høye krav for hva du skal kunne og hvordan du skal være.

 

Selv holder jeg på med PPL og kan ikke svare deg fullgodt på spørsmålet ditt. Du tenker på krav for å kunne bli pilot? Man må gjerne gjennom diverse tester for å få jobb - simultankapasitet, romforståelse, logikk etc. Jeg mener slike tester er trenbart, uansett hva andre måtte mene. Logikk kommer med årene, med erfaring, blant annet.

Hvem slet ikke med gir, gass, bremse og clutch(for dere som har lappen)? Hvem takler ikke dette utmerket i dag? Nettopp!

 

Venstre hånd på gul figur, samtidig som du skal si rød. Samtidig skal du plassere høyre hånd på rød figur og si gul(selvsagt etter du har sagt rød, eller omvendt). Poenget er å ha kontroll på syn, bevegelse og hva du sier. Noen tar dette ganske fort, mens andre bruker litt lenger tid. Igjen, dette er trenbart. Det fungerer for meg, og jeg er så helt avgjort ikke begavet!

 

Viktigst av alt, ha troen på deg selv. Du kan klare det! Du flyr ikke A380 etter endt utdannelse. Kanskje du flyr post i Canada. Du har likevel blitt pilot og jobber deg oppover.

 

Kravene for syn er liberale(fargesyn vet jeg ikke). Ellers skal det en hel del til for at du ikke består helsekravene. Har du normalt god helse, skal ikke dette være noe problem.

 

Når du er ferdig med utdannelsen og har 2-300 flytimer bak deg + timer som instruktør, eller samlet timer andre steder, har du erfaring som pilot. Du består tester du ikke besto for 3-5 år siden. Du har erfaring og hadde hele tiden troen på deg selv. Du ga ikke opp.

 

Så mitt svar er at du behøver ikke være begavet, slik vi kjenner ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synes jeg er bare tull. Man må ha mye motivasjon og interesse. Hvordan skal penger hjelpe deg når du sitter halveis i ATPL studiene og gir nesten opp pga mangel på motivasjon?
Det gjelder jo all form for utdannelse, man kan vel ikke akkurat si at motivasjon er et krav for å bli pilot? Vil man bli flyger i forsvaret så er det endel forskjellige krav man må oppfylle, vil man dra til USA og ta det privat trenger man penger... Motivasjon er viktig uansett hva man begir seg utpå, så jeg vil ikke akkurat si at det er et særkrav for å bli pilot.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter spør ikke om krav for å bli pilot, men om det er så vanskelig å bli pilot som mange skal ha det til. Trådstarter spesifiserer heller ikke hva han legger i spørsmålet. Er det utdannelsen eller det å få seg jobb. Dersom det er utdannelse, så er definitivt avgjort at vilje og motivasjon står høyt på lista.

 

Dersom du vil bli pilot i forsvaret, da kan det være vanskelig. Ikke alle tilfredstiller kravene forsvaret stiller.

 

Ja, man trenger penger. Men ikke alle gjennomfører utdannelsen, selv med penger på bok.

 

Nå diskuterer vi veien til å bli pilot, ikke motivasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjon er jo en viktig del av å bli pilot da :)

 

Penger er egentlig ikke et like stort problem hvis man tar utdannelsen på universitet eller i Forsvaret. Ved UiT her i Norge får man gratis utdannelse. Det eneste man må betale selv er ekstra flytimer etterpå for å øke interessen for ansettelse hos aktuelle flyselskapet. I Forsvaret får man jo faktisk lønn mens man utdanner seg! USA-veien derimot, som tidligere var ganske så populær, er nok en kostbar vei gjennom privatskoler og konvertering av sertifikater fra amerikansk til europeisk standard...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det i det hele tatt mulig å ta utdannelsen f eks hos Phoenix East i florida rett etter vgs og man må ta opp nærmere en million kr i lån hos en bank eller en person...? uten sikkerhet!? :P

 

gjennomførbart? hva er alternativene da (utenom forsvaret og UiT såklart)? de fleste motiverte vil jo helst komme i gang fortest mulig, slik at de ikke må jobbe 2-3 år og tjene inn penger på noe annet enn flyging, for så å begynne på utdannelsen =/

 

fins det en ordning rundt dette, f eks avtaler som kan gjøres eller noe sånt? :P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta utdannelsen før VGS om du vil, så lenge du har penger. Men pengene må du ha sikkerhet for å få tak i, enten at du låner dem rett fra en person som stoler på at du betaler tilbake - eller at du låner med sikkerhet i foreldre sin bolig/hytte/tomt. Er desverre ikke så mye annet å gjøre. Du kan få inntil 500.000 i Sandnes Sparebank uten sikkerhet, de har avtale med Luftfartsskolen. Men det er noen helt syke renter, så det funker nok ikke for så mange vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er med pilot-yrket som med de aller fleste andre yrker som krever høyere utdannelse, man må ha en interesse for yrket og dermed også være villig til å spandere den tid og penger det koster å bli utdannet i det aktuelle yrket.

 

Jeg mener dqa helt klart at det å bli pilot ikke krever at man er "supermenneske" dersom man tenker på en sivil utdannelse da. Militær utdannelse og krav er nok en god del strengere.

 

For sivil utdannelse er det tilstrekkelig at man har plettfri vandel, normalt god helse og normale kunnskaper i feks. matte, fysikk etc. Man starter med å ta PPL-A, (privatflysertifikat, gjerne emd mørkeutsjekk). Deretter kan man fly en del og bli komfortabel med å fly, samt event. ta utsjekk på 2-motorsfly. (Man trenger ikke utsjekk på 2-motorsfly før man går videre). Etter PPL-A er det å starte lesing med TPL-teori som fint kan gjøres mens man jobber, men da må man være villig til å ofre 2 år med lite sosial kontakt med andre. Etter bestått eksamen i ATPL er det tid for den praktiske flygingen. Alt kan tas i Norge om man vil det. Luftfartsskolen og Prfivatfly kan tilby denne utdannelsen. Praktisk flyging er på Torp eller Røros.

 

Er man i tvil om egen helse, fargesyn etc er godt nok, start med å ta en legesjekk hos godkjent flylege.

 

Det er også mulig å søke Lånekassen for lån/stipend. Reglene finner du på de aktuelle websidene til Lånekassen eller snakk med noen i de skolene som gir flyverutdannelse. All høyere utdannelse koster penger, slik er det også med pilotutdannelsen.

 

Min konklusjon er da - man trenger ikke være supermann for å bli pilot. Men man må ha et sterkt ønske om å bli det og være strukturert i utdannellsestiden.

 

Lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...