Gå til innhold

Flybensin


Dag Tore Jensen

Anbefalte innlegg

Den bensinen som du sikkert kjenner lukten på er Jet A-1

Består for det meste av direkte destillert kerosin (parafin)

Mer nøyaktig: av hydrokarboner bestående av parafiner, cycloparafiner, aromater og olefiner. Inneholder et eller flere av følgende additiver: antioksydanter, metall deaktivatorer, antistatisk additiv, rustbeskyttere.

Den er brannfarlig, men er ikke akkurat eksplosiv, som mange tro når de hører ordet flybensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var for noget tid siden en artikkel i en dansk avis, angående en nødlanding (eller var det en sikkerhedslanding.. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] ), hvor journalisten skrev:

Flyet, lastet med højoktan benzin i vingerne, landede...

Det er korrekt at flybenzin er med et meget højt oktan-tal. Men jo højere oktan tal, des højere påvirkning før end det brænder. Dermed brænder benzin med lavt oktan tal nemmere ned højoktan benzin. Så journalisten havde ret, men det var nok ikke lige det han mente med det han skrev... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Rent faktisk er brændpunktet så højt for JET-A1 at du kan slukke en cigaret i en spand med JET A1. Hvis nogle vil forsøge sig, så forslår jeg dog, at man prøver med små mængder benzin! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flybensin brukes ikke på jetfly(kan til nød brukes), her brukes Jet A1 som er tilsvarende diesel eller fyringsolje(lite brennbart, høy tenntemperatur).

Flybensin derimot brukes på stempelmotorer som de fleste småfly har og er å sammenligne med bilbensin. Bilbensin med oktantall fra 80 til 100 eller mer kan godt brukes på stempel-fly-motorer men bilbensinen er blant annet ikke garantert å ikke danne gassbobler i store høyder slik som flybensin er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Peter Noerkjaer:

Rent faktisk er brændpunktet så højt for JET-A1 at du kan slukke en cigaret i en spand med JET A1. Hvis nogle vil forsøge sig, så forslår jeg dog, at man prøver med små mængder benzin! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Kanskje jeg forsøker det når jeg stikker opp på Flesland om to timer... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Arne Sundsbø:

her brukes Jet A1 som er tilsvarende diesel eller fyringsolje(lite brennbart, høy tenntemperatur).

Jeg tror heller vi sier at det tilsvarer parafin siden det er samme stoffet. Om folk rundt omkring bare hadde vist hvor mye jet-A1 de brenner i oljekaminene hjemme tror jeg de har hatt ett annet syn på begrepet "flybensin".

Hvor tror dere all Jet-A1 som må hentes fra beredskapstanker rundt omkring havner? Når jeg kjørte tankbil kjørte jeg utrolige mengder av Jet A1 til husholdninger som brenner parafin i kaminene

[image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jet fuel er jo som Dag sier en parafin,med ulike tilsettninger for turbinlagre,mot kondens,mot korrosjon,frost osv.De ulike typene som er tilgjengelig kan ofte brukes om en annen,men av og til med noe restiksjoner.Foreks fyller vi JP-8 på millitære stasjoner,mens når vi lander på sivile steder tar vi den fuelen "vi får";A-1.

Forøvrig,alle turbinmotorer,uansett om det er turboprop,fan,shaft etc.bruker samme type fuel.Stempelmotorer bruker derimot noe helt annen,det er som nevnt lengre oppe høyoktan fuel(100LL).

Og for de som ikke vet det:i flybransjen sier man FUEL og ikke BENSIN....

Hans Petter [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

[ 01-03-2002: Endret av: Hans Petter Stue ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Dag Tore Jensen:

Heisann.

Mulig dette er et dumt spm men jeg prøver lell...

Hva er flybensin laget av? Er det parafin eller diesel men noen tilsetninger. Det kan ihvertfall lukte sånn når man er på flyplassen.

Er den brannfarlig?

Dag

Godt spørsmål.

Hvor mange oktaner har bensinen som brukes i propelfly som DH4 , F50, ATR72 o.l. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av georgkorycki:

Hvor mange oktaner har bensinen som brukes i propelfly som DH4 , F50, ATR72 o.l. ?

Oktan blir ikke brukt om diesel, parafin, fyringsolje og jet-fuel. Oktantall er et uttrykk for hvor mye man kan komprimere en blanding av bensin og luft før den selvantenner (bankefasthet). For en bensinmotor er det viktig, siden blandingen skal antennes av tennpluggen og ikke "selv-eksplodere". I en diesel-motor så skal det jo "eksplodere".

I en jet-motor er det ingenting som er avhenging av bankefasthet, det foregår bare en forbrenning av parafin. Og i tilfelle du ikke visste det... alle store propellfly er også drevet av jet-motorer. Forskjellen er bare at det står en propell foran og da kaller vi det en turboprop. Så DASH 8, Fokker 50, SAAB 340, ATR osv. bruker jet-fuel!

En liten Cessna f.eks. bruker bensin. Den har en 4 sylindret boksermotor som går på bensin. Ganske store likheter med motorene i gamle VW-busser. Oktantallet på AVGAS er 100 og det er en lav-bly bensin, derfor heter den egentlig 100LL. Fargen er forøvrig blå.

Og bare for å avlive en annen myte... fyller du 100LL på bilen blir den IKKE raskere! Du merker ingenting bortsett fra at eksosen lukter litt annerledes (vet ikke hvorfor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...