Gå til innhold

Hvordan for man sitte i cockpit?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på en ting. Og det er hvordan kommer man seg inn i cockpit åp fly. Jeg skal nemlig til San Francisco i påskeferien! Vet dere hva BA flyr dit??

Takk! [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

 

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo det er sjangs å få sitte i cockpitten..

hvis du kjenner noen som jobber i Braaathens eller SAS eller hva det måtte være,så kan du prøve via dem.

Eller hvis du reiser på sjangse billett som du har fått hvis moren eller faren din jobber i flyselskap og flyet er fullt så kan du spørr om du kan få sitte i cockpiten..dette går for moren min jobber i braathens og kjenner noen som fikk lov til å sitte i cockpiten.

Men ellers hvis du ikke kjenner noen så er det et større problem ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe tøft! Jeg håper jeg kan få lov jeg gjorde det en gang før til syd africa i en 747 sp. Masse instrumenter!!

Christian [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det var fordi du reiste med Braathens (visst det er spotterturen du snakker om). De fleste der skal snart miste jobben sin og er ikke akkruat i så godt humør (noe vi erfarte når vi prøvde å skaffe ramp-access gjennom de). Hadde dy flydd med SAS hadde du hatt mye større plass. De ansatte i SAS-maintance sa i vertfall at de kunne skaffet deg cockpitt-plass visst du hadde reist med de, så det gå no an

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å komme i cockpitt på en a330-300 fra premiair fikk ikke komme i cockpitt de var så redde for 11/9.Men fikk lov i en 737-500 fra braahtens men det var før 11/9, så ut som dreamfleet sin cockpitt vet noen hvor man kjøper DF-734??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey alle sammen [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Jeg har fått lov til å komme i cockpiten nesten alle ganger jeg har spurt. Må være litt behersket når du spør har jeg merka, da går det som regel fint. (PS: Etter 11. september også, legg litt merke til det) Så folkens, de av dere med litt mye sjegg, invester i en høvel og litt skum, og ta 5 min forran speilet, så skal dere se at dere også kommer inn uten noe form for komplikasjoner. YeY =) =)

SAS ansatte er noen skikkelige greie folk de. Har ikke kommet over EI bitch ennå [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Eller en anna slags kukpadde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til at jeg også har sitti i cockpit under mange landinger også [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Det er ganske så morsomt. Men mer hektisk enn man sku tro [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] KAN bare ikke sammenlignes med småfly. Etter du har vært å "flyget med" de store flyene, blir liksom små propellfly litt kjipt. Det jeg digger mest av alt, er liksom den herlige instrumenteringen. FMS, Digital attitude, engine info, AP o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier bare en ting jeg... For en uke siden så dro jeg fra thailand til kastrup,of da fikk jeg sitte i Cockpiten på den nyeste Airbusen A340-300 til SAS og der var det fint [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] har aldri sett så stor plass å så mange fine lysende instrumenter [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Satt der over hele india,hadde Contact med Calcutta Center...

Forresten så hadde vi en Kvinnelig Kaptein på det andre skiftet [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Kristian Viken:

sIDEN 11 SEPT. ER IKKE DETTE MULIG..

Spurte for ikke så lenge siden når jeg var på flytur ruten Osl-Bgo... [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Jeg har vært i cockpit etter 11. spt.

faktisk på samme strekning som deg OSL - BGO,

men så var det med SAS jeg reiste og jeg sa at

jeg kjente de på line mainterrance i Bergen

og det gjorde det hele mye enklere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Arild Oldervoll:

Ja, men det var fordi du reiste med Braathens (visst det er spotterturen du snakker om). De fleste der skal snart miste jobben sin og er ikke akkruat i så godt humør (noe vi erfarte når vi prøvde å skaffe ramp-access gjennom de). Hadde dy flydd med SAS hadde du hatt mye større plass. De ansatte i SAS-maintance sa i vertfall at de kunne skaffet deg cockpitt-plass visst du hadde reist med de, så det gå no an

Ikke at de kunne, de hadde allerede snakket med kapteinen og fått klar-signal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13. november var jeg på Gardermoen med en kamerat og intervjuet en SAS-flyger på DC-9 flåten.

Dette var en del av et skoleprosjekt vi hadde som handlet om flygerutdannelsen.

Han svarte på over 50 spørsmål, og vi fikk bli med inn i cruiserommet på Gardermoen. Til slutt beklaget han at han dessverre ikke kunne ta oss med ut og la oss få titte i cockpiten pga. nye restriksjoner etter 11. september.

Annenpiloten forklarte at vi kunne få være med som passasjerer om vi hadde planlagt det litt bedre på forhånd, men det var helt klart at noe sitteplass i cockpit under turen hadde vi uansett ikke fått.

Får å komme til flyene som passasjer må man gjennom sikkerhetskontrollen - uansett.

For noen uker siden fløy jeg med Novair til Tenerife.

Jeg la merke til at cockpit-døren var lukket og låst under hele den drøyt fem timer lange turen. BA, har forresten fått væpnete vakter på noen av sine flighter til Østen, samt pansrede dører til cockpiten i samtlige fly

Noe har skjedd siden den gangen du kunne lene hodet ut i midtgangen for å se på piloten når han skjøv throttle`n forover mot maks. like før take-off....

Noe som forhåpentligvis aldri vil bli glemt!

 

Flygeren jeg intervjuet kom jeg i kontakt med via Norske SAS Flygeres Forenings side på internett (husker ikke adressen, men søk deg fram).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er sikkert mulig å komme forran i cockpit under en flyvning, men noen selskaper er mer strenge en andre..

Jeg fikk svar fra Braathens senest i forrige uke, etter en forespørsel om en "jumpseat" tur, men et avslag..

Jeg forventet ikke noe mer, men hun jeg fikk svar av var veldig hyggelig, fikk råd m.m

Jeg har sent et brev til Widerøes nå, og håper på det beste, og SAS er nestemann (ved avslag fra Widerøes)

"Den som intet våger, intet vinner!"

Ønsker deg lykke til på flyturen da [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

MVH

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jakob Jakobsen:

Tror dere at dette med låste cockpit dører vil gå over om en stund, eller er dette kommet for å bli? **** hvis det er det ass!

[ 16-02-2002: Endret av: Jakob Jakobsen ]

Tror nok at låste cockpit-dører er kommet for å bli, men sikkerheten for å komme inn i cockpit, bare for å hilse på pilotene og se hvordan de har det, kommer sikkert til å forsvinne etter 2-3 år...

MVH

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann jeg kjenner ei vertinne som skal snart jobbe på a340 .

Var i Syden vi skulle reise hjem tok jeg med kamera vi st på bakken da ved gaten det var en A330.

Meg:unskyld meng men er det mulighet for å se cockpitt og eventuelt ta noen bilder???

Vertinna:NEI!!!!!!

5Min senere kommer hun bort litt flau.

Vi er litt forsiktige etter 11/9 blablabla akk gid (pissprek) ....

en annen gutt jeg møtte der spurte også og fikk nei.

2min senere fikk vi høre fra kapteinen :

Det Blir Inta addgång til cocpitt under flygning .

skikkelig feigt men skulla ha mailet Premiair først.

er det flere som hater personellet på Premiair sine flyturer?? [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Den 13. februar skulle jeg reise fra Værnes til Gardermoen med SAS. Da spurte jeg kabinpersonalet som stod ved inngangen til flyet om det ikke var noen mulighet for at jeg fikk sitte i cockpit. De lurte da på om jeg hadde noen spesiell tilknytning til selskapet, og hvorfor jeg ville sitte foran. Da jeg forklarte at jeg jobbet på den militære delen av Gardermoen, og at jeg hadde OSL-kortet - som gir adgang til TARMAC og internområdet på Gardermoen - fikk jeg selv gå frem og snakke med kapteinen. Når jeg forklarte det samme til han, var det ingenting i veien for at jeg kunne få sitte på klappsetet. Kapteinen var norsk - trønder, som meg selv, mens styrmannen var dansk, og var PF på turen ned til Gardermoen. Flyet var forøvrig en 737-700.

Det som er avgjørende for om man får sitte i cockpit eller ikke, er kabinpersonalet. På tur oppover, fra Gardermoen til Trondheim, dagen i forveien, spurte jeg også da flyvertinnen om det var mulig å sitte foran, men hun avviste meg blankt og sa at etter "911" var det ingen mulighet for å sitte i cockpit. [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Så... det er altså fortsatt mulighet, men det var nok det at jeg reiste i uniform, hadde OSL-kort og jobbet på Gardermoen, som gjorde utslaget... :;

Mvh

Morten

LN-MPK

BRA013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Martin Skaatun:

I hovedsak er det bakkemannskap og enkelte andre seksjoner som mister jobbene sine...

Og hva har de med det aa gjoere ? De er jo ikke ombord og de kan vel (??) ikke bestemme over hva som skjer ombord. Det er vel kap. som bestemmer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Morten Husby:

Det som er avgjørende for om man får sitte i cockpit eller ikke, er kabinpersonalet.

Mvh

Morten

LN-MPK

BRA013

Helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapteinen er den som bestemmer ombord han er sjefen for fartøyet og han bestemmer hva som skjer og når det skjer .

Fantomet og Kapteinen er like det er folk man ikke diskuterer med [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fløyet med BA fra Gatwick til San Fransisco for et år siden, BA flyr nå med låst cockpit dør etter 11/09, men er det en grei captein så skal nok det ikke bli noe problem om du kanskje får sitte der en stund inflight og ta deg en kopp kaffe med kapteinen, det var ihvertfall ikke noe problem da jeg fløy....Du skal fly 747-400 det gjorde ihvertfall vi, vi hadde en mllom landing på Phoenix Sky-Harbor(KPHX)

Ha en fin tur:-)

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av georgkorycki:

Helt sikkert.

Inte

Det är Captain eller PF (om det är Co-pilot) som avgör vem vad när och hur länge någon får vistas i cockpit. Spelar ingen roll vad man har för flyganknytning. Vet flera airline employees som har blivit nobbade en plats.

Såg att någon sa att det var struntprat som kabinpersonalen kom med... Vad har du för belägg för det????? Du vet garanterat INTE vad som gäller på Premiar.

Att slänga skit på deras värdinnor eller besättning överhuvudtaget för att inte du kunde få din vilja igenom är bland det BARNSLIGASTE uppträdande jag har sett på länge. TOUGH LUCK! [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

Det finns nog piloter på det här forumet som kan bekräfta ovanstående.

[ 20-02-2002: Endret av: PC Reithe ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...