Gå til innhold

Hvordan flyr man helikopter i simulatoren?


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

Ja, noen vil kanskje le.. Men det skal være sagt at jeg har gjort ett forsøk! Etter å sett screenshots fra flere av dere underer jeg meg selv over hvordan dere klarer å ha slik kontroll over helikopteret.

 

Selv dundrer jeg somregel i bakken under takeoff, om jeg så får til å ta av blir ikke landingen akkurat pen. Javel, noe overdrevet var dette, har så smått fått kontroll etter hvert, men ikke på langt nær nok kontroll til at jeg kan balansere helikopteret på en flasketut.

 

Hvordan får dere egentlig til å fly helikopter på simulatoren? :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg trygt skrive under på, Harald! Helikoptrene i FS har et utrolig statisk forhold til kollektiven! Det finnes nesten ikke rolige overganger og akselerasjoner. Dersom du beveger bare litt på gassen, så svarer helikopteret veldig brått. Kan ikke forestille meg at det skal være slik i virkeligheten.

 

Det finnes såklart noen nesten-unntak. Jeg har ikke prøvd så mange helikoptere til FS, men jeg har en payware Westland Sea King og den er mye bedre enn f. eks. default Bell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det for FS9 eller fsx? I so fall FSX' date=' kunne du nevnt produsent merke? [/quote']

 

Jeg har helikopteret til FS9, men det kan godt tenkes at det funker i FSX også. Det kan du jo sjekke :)

Produsenten er ALPHA Simulations.

 

PS: det kan godt hende at det finnes bedre Sea King-helikoptre, men jeg er sånn passelig fornøyd med denne. Det skal sies at utvalget av instrumenter i 2D-panel og VC er heller labert. Det er ingen computere og slikt... Default GPS, tror jeg (lenge siden jeg har brukt helikopteret), så hvis det er dyrt (vet ikke hva det koster nå), så kan det være lurt å se seg om etter andre helikoptre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du beveger bare litt på gassen' date=' så svarer helikopteret veldig brått. Kan ikke forestille meg at det skal være slik i virkeligheten.[/quote']

 

Helikopter er jo veldig sensitivt da :) Er ikke mye endringer på controllerene

som skal til for å få helikopteret til å reagere. I allefall ikke i en 350 b3

Så jeg synest ikke bevegelesene i FS9 er urealistiske. Kommer vel an på modell tenker jeg. :)

 

Det jeg savner mest i FS er mere torque krefter når man endrer pitch.

Der kunne det vært litt mere utslag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helikopter i FS er ikke mye å skryte av i forhold til virkeligheten. Det er mange aerodynamiske forhold som ikke er simulert i simulatoren. Selv drev jeg med helikopter i mange år i FS og vil vel si at jeg var høvelig habil der. Man kan lære seg å forstå hvordan ett helikopter i prinsippet fungerer i FS, men absolutt ikke i nærheten av virkeligheten.

 

Sjekk ut hovercontrol.com for mange tips og triks når det gjelder å tweake FS for å få best mulig realisme ut av helikopterene.

 

Lykke til :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alphasim Sea King er et relativt godt heli å manøvrere, men som nevnt er panelet lite å skryte av. Hovercontrol er forøvrig som Vidar nevnte er det beste innen MSFS-kopter. Og en ting til, skal du fly kopter i FS er TrackIR en megafordel, det er ingenting som gjør helioflyvning bedre enn at du har en dugelig VC og et virtuelt hode som du kan bruke med annet en hat-switch.

 

Ellers er det bare øveøve som gjelder Ivar, du får dreisen på det til slutt. Jeg flyr med så stort aksefelt som mulig på throttle, lav sensitivitet på stikka og med TrackIR på capen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte sikkert opp til 100 timer før jeg klarte og hoovre og fly rimelig bra. :grin:

 

Sliter enda med og lande :)

Har hørt at fs ikke er det beste for heli sim' date='mht ground effects osv.

 

Fikk høre det fra en helikopter pilot på jobb :) [/quote']

 

Hmm.. Jeg brukte ikke så mange timer, men flyr du, prøver å holde alt under kontroll, og ikke tenker på hvor du flyr, skal det være litt enklere. Hoss meg så bare oppdagte jeg en dag at det var lettere.

 

Skal du øve deg, så tenker jeg du skal fly vanlig en stund, så velge deg ut en plass der du vil prøve å lande, PRØV Å LAND DER :grin: og la resten flyte.

 

Har selv problem med at den svinger til høyre hele tiden, mulig det er stikka sin feil, men jeg kompenserer det med å bruke den der lille propellen bak :)

 

Husk at under landing så må du prøve å komme deg ned "smooth", med en god glid. Vær lett på gassen, ha kontroll over helikopteret, og det skal gå bra. Bare husk å ha liten fart når du lander, og kompenser at du detter ned med gass, prøv å hold ett jevnt mønster ned. Og la den saaaaaaakte lande på f. eks en carrier, eller en mindre plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Fredrik. Black Shark der har man heli. Og du får virkelig prøvd deg.

 

Ang heli sim til fs9 / fsx ville jeg satsa på seahawk & jayhawk, dem er den jeg er mest fornøyd med til fs. Er payware. Men ellers så går det bare på ka-50 her i huset. Mens man venter på x-plane skal ligge i kassa :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...