Gå til innhold

hvor kan være med i en F16??


Gjest

Anbefalte innlegg

hei siden den dagen jeg ble nærsynt så var jeg instilit på sivil aviation men i sommer kom våre amerikanske slektninger på besøk .

Da ble min bønner hørt JA nettop de kjente en f18pilot fra Vfa-131 Wildcats og jeg har lyst å bli kjent med lufta en i et rute fly her i norge eller hvis jeg blir heldig og få sitte på Over There .

kan noen si meg når man kan være med i baksetet på en mån tro .

skal kansje snart opp i en c-172 eller en piper cherokee også. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke så lett å finne ut av hva du mener i den opprinelige posten din. Litt rar setningsoppbyggning... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Men, jeg tror du lurer på om det er noen sjangse for å få seg en baksetetur i en norsk F-16?

For å få det er det vel egentlig bare to måter som er tenkelige:

1. Bli F-16 pilot!

2. Bli journalist, og lag en reportasje om F-16 el.

Det er den harde, brutale sannhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Litt vanskelig å skjønne hva du mener, men du kan jo bare ringe og spør om det er mulig å bli med en liten tur som baksete passasjer. Hvis ja, må du gjennom legesjekk slik at de er sikre på at du tåler en eventuell påkjenning det er hvis et nødstilfelle skulle oppstå.

Tenker da på det å måtte benytte katapultsete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Martin Kaareng:

Selv folk som har jobbet i Luftforsvaret i flere år har problemer med å få seg en baksete-tur i F-16. Ikke regn med et ja hvis du ringer og spør...

Martin

Jepp. Husker fra min tid på Gråkallen utenfor Trondheim at det var en løytnant (tror jeg) som fikk en tur. Og det var visstnok noe han hadde venta på leeenge.

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok men kjenner noen av dere til en folkehøyskole i mangor i nord hordaland??

Ok men en F16 tur hadde vært tingen .

men lurte noen på hvilket språk jeg snakker så er det Norsk,Engelsk,Tysk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Det som de fleste sier her, det er svært vanskelig !

Jeg har jobbet i Luftforsvaret i mange år og hadde et napp her oppe på Banak i 1996, skulle fly nattoppdrag men oppdraget ble desverre kansellert og skvadron sjefen begynte i SAS og dermed gikk toget for meg.Jeg måtte ha en plausibel grunn for å være med og det hadde jeg. Det er kun sjefen for Luftforsvaret (GIL) som kan autorisere en slik baksetetur for sivile og nå om dagen er det så lite med flytimer at enhvert sete er opptatt for for egen trening av piloter. sorry, flygerskolen eller utdannelse som fighter controller er eneste mulighet

Hilsen Major Lasse Haughom Banak Flystasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søskenbarnet mitt hadde prosjekt om luftforsvaret på skolen sin rett før jul,han og en som han hadde prosjektet ble kåret til det beste prosjektet på skolen,så ringte skolen til luftforsvaret så fikk de en flytur i en Seaking i 45 min....bare for de.de fløy over lysefjorden og skolen hans hehe.

gjett om jeg ble/er missunnelig... og det som bare koster 150,000 kr i timen for å holde en seaking i luften [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

det var førstegang luftforsvaret hadde gjort noe slikt her,jeg ville blitt med! [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas jeg har vært inni en seaking den landa nede ca 300m fra huset for de var med på en øvlse for noen sjømenn Her Historien:

En Vakker august dag 1995 sitter jeg i et varmt klasserom på barneskolen som jeg gikk på dengang .

jeg hørte det langt der opppe jeg satt ved vinduet hjertet banket og jeg konsentrerte meg mest om seakingen en læreren huns sa: Jan Håkon snu deg!! da var det like før jeg kalte henne ei Jævla Megge men jeg var målløs etter å han sett det.

senere var jeg hjemme og hørte igjen det sto og hovvera over en liten fjord like næreheten av oss .

det kom lavt over fotballbanen og lande der jeg var ikke sen med å få på meg skoa og avgårde jeg stå så med det pilotene sa : Stig på og ta en kikk du .

jeg gikk inn i det det er det tøffeste jeg har vært med på....

 

[image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lyst til å sitte i cockpiten på et rutefly over Atlanteren, har jeg et enkelt tips:

Book en flight, og når du er oppe i luften, spør om du kan få ta en titt.

En bekjent gjorde dette og fikk faktisk sitte i cockpiten i en 747 fra NY til Oslo, hele veien, også under landing!

Han har visstnok gjort dette flere ganger.

Dette var selvfølgelig før 11. september....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jens-Ole Kjølberg:

Jeg er stadig med på turer fra Rygge. C-130, sea King, Bell 412, safari etc [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Mvh

Jens-Ole

Hva gjør du så for å komme med på disse? [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..vel...fikk sitte i en F16 to ganger. en gang på kjeller da jeg fikk undervisning om hvordan det og det fungerte, og en gang på 60 årsjubileumet til 330 skvadronen i Bodø... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] (Det F16-flyet i Bodø var A/C 272 og hadde ikke vært gjennom MLU enda..så jeg foretrakk det som var på Kjeller [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] )

Jens-Ole: Det må være gode kontakter du har! [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Beste rådet jeg kan gi,er å søke deg til luftforsvaret når du skal avtjene verneplikten.Du kan neppe regne med å fly F16,men er du heldig, kan du kanskje få deg en helikoptertur.

Jeg var så heldig at jeg var på Bodø flystajon på 70 tallet. Dette var midt under den "kalde krigen" Jeg var radarobs i LVAbn,og kunne følge med på det meste som skjedde i luftrommet nordpå.Masse spennende opplevelser.

I den forbindelse hendte det av og til at vi fikk være med og fly ut observasjonsposter i nærområdet til Bodø.

Bortsett fra det, ble det skralt med flyturer untatt noen permturer sørover med C130. Og det er..tro meg .ikke spesielt komfortabelt.

Mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Høyer:

Book en flight, og når du er oppe i luften, spør om du kan få ta en titt.

En bekjent gjorde dette og fikk faktisk sitte i cockpiten i en 747 fra NY til Oslo, hele veien, også under landing!


Det gjorde jeg også i sommer, fra Oslo til Halifax! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Rune Valestrand:

Hva gjør du så for å komme med på disse? [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

 

Kjenner mange som jobber på Rygge HF... Er du først på "innsiden" er det ikke vanskelig å få være med på flyturer. Da går turene til Kjevik, Sola etc, eller lokal flygning

Mvh

Jens-Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...