Olaf Ghanizadeh Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 Heisann, lenge siden jeg har fløyet passasjerfly nå. Står at det er lov med et kolli håndbagasje. Men tidligere har jeg fått lov til å ta med fotobag og sekk, har disse reglene endret seg siden 2006/2007, og blir dette stoppet i sikkerhetskontrollen i såfall, eller hva? Siter
Rolf Arne Beck Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 Du blir isåfall ikke stoppet i sikkerhetskontrollen, da det ikke er deres ansvar å sjekke hvor mye håndbagasje du tar med inn i terminalen. Det er som regel ikke noe problem å ta med f.eks. en laptopbag i tillegg til vanlige håndbagasje så en bag med et fotokamera går helt sikkert fint. Siter
T F Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 Du blir isåfall ikke stoppet i sikkerhetskontrollen' date=' da det ikke er deres ansvar å sjekke hvor mye håndbagasje du tar med inn i terminalen.[/quote'] Det er deres ansvar å sjekke at man ikke tar med seg mer enn tillatt håndbagasje, jo... Europeiske regler begrenser av "sikkerhetshensyn" tillatt håndbagasje gjennom sikkerhetskontrollen til et kolli innenfor gitte dimensjoner, pluss feks håndveske, laptopbag, liten fotobag etc. De vil sjekke at antallet kolli ikke overskrider denne begrensningen, men ikke at vekten tilfredstiller selskapenes krav... vekten er ikke deres ansvar å kontrollere. Hilsen T Siter
Torstein Farsund Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 Mulig det er slik i teorien Torbjørn, men fungerer i praksis desverre ikke slik på norske flyplasser. De stopper deg gjerne om du kommer med en stor koffert som øyensynlig burde vært innsjekket, men utover dette bryr de seg fint lite. Siter
Andreas Nysveen Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 Torstein har rett. I praksis kan man til og med få med seg den store kofferten gjennom kontrollen, reglene for håndbagasje varierer veldig mye fra selskap til selskap også. AirEurope for eksempel, tillater EN gjenstand på 5 KG, KLM derimot lar deg ta med EN gjenstand på 12 KG pluss en laptop eller håndveske (laptop skal i teorien være uten veske, altså bare laptopen. Siter
Rolf Arne Beck Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 Jøss viste jeg ikke. Jobbet ved sikkerhetskontrollen på gardermoen og det eneste vi fikk beskjed om var å snu var folk med bagasje som måtte sjekkes inn. Men som Torstein sier så var det ingen som holdt styr på antall, størrelse eller vekt av håndbagasjen. Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 Har aldri hatt problemer med å ha med en sekk pluss en kamerasekk. Eneste gangen de har kontrollert var en full flight mellom Oslo og Bergen, og da gikk det greit så lenge jeg kunne plassere en ting i hyllen over setet og en under setet foran meg. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 Jeg vet da pokker, men de tok det ikke så alvorlig da jeg kom for sent til å sjekke inn bagasje når jeg skulle fly MOL-TRD med fokker i juni, da fikk jeg ta med flymage-kolli gjennom security etter en rask sjekk (de sto og funderte litt over monopod'en min, men de brukte bare en 30 sekunder på å vurdere) og stue den i crew's baggage compartment ombord. En ting jeg lurer på dog: Når jeg kom ombord som siste pax (forhåndsinsjekk) og spurte om klapp, fikk jeg som svar at de hadde gjort loadsheets og at det derfor ikke lot seg gjøre om de ikke skulle gjøre alt på nytt. I tillegg ville de flytte meg bak på 23A i stedet for 5D som jeg hadde booket. Er det virkelig en så stor forskjell på én pax i turboprop/fokker 50? Siter
Andreas Nysveen Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 å sette deg på klabb kan utgjøre litt når det kommer til indexer, så ja, i teorien kan en liten passasjer velte et stort fly. Siter
M E Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 Ja, en person kan ha mye å si. Har vært med på at vi bare var 80 kg i fra å CG utenfor lovlige grenser. I en 737 har kanskje ikke vekten av en person så mye å si, men man må fremdeles skrive en del papirer på ny, og hvis man da ikke har tid så får du et nei. Siter
Thor-Håkon Dallavara Skrevet 30. desember 2008 Skrevet 30. desember 2008 En ting jeg lurer på dog: Når jeg kom ombord som siste pax (forhåndsinsjekk) og spurte om klapp' date=' fikk jeg som svar at de hadde gjort loadsheets og at det derfor ikke lot seg gjøre om de ikke skulle gjøre alt på nytt. I tillegg ville de flytte meg bak på 23A i stedet for 5D som jeg hadde booket. Er det virkelig en så stor forskjell på én pax i turboprop/fokker 50? [/quote'] Flyet var nok framtungt siden du ble flyttet fra sete 5D til 23A, og dette var nok også en faktor for de ikke vurderte klapp til deg i det hele å det store. og ja, 1 pax kan faktisk ha ganske mye å si indeksmessig sett på balance sheet. Ja' date=' en person kan ha mye å si. Har vært med på at vi bare var 80 kg i fra å CG utenfor lovlige grenser. I en 737 har kanskje ikke vekten av en person så mye å si, men man må fremdeles skrive en del papirer på ny, og hvis man da ikke har tid så får du et nei. [/quote'] 80 kg fra CG?... vell... Vekten har ingenting å si i seg selv, alt kommer ann på hvor vekten er plassert. Så lenge man har vekt til det i utgangspunktet. Som f.eks i en Q400 kan 1 pax ha utrolig mye å si på balance sheet, i og med at dette er et langt og smalt fly. Og CG ligger like over vingene. Så på Q400 kan man vell si at liten hump kan velte stort lass. 100 serien er framtung, så med lite pax og lite bag må vi ha en del pax helt bakerst for å få flyet i balanse. De aller fleste som handler 737 (som jeg vet om) bruker Central Load Control, så de fyller ikke ut noe for hånd. Så da kan det ta litt tid å stokke om på pax visst man plutselig skal ha en på klapp. Men i Widerøe bruker vi manuelle loader og balance sheet, så da tar det meg 22,5 sek å balansere flyet med 1 på klapp. om forholdene tilsier dette da seff. Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 30. desember 2008 Skrevet 30. desember 2008 Det enkleste måten er å forestille seg flyet som en vippe. Du vet jo enkelt hva som skjer med den ene enden av vippa om det sitter 2 personer på venstre ende, og 4 på den andre. Siter
Lars Chr. Hansen Skrevet 30. desember 2008 Skrevet 30. desember 2008 Men i Widerøe bruker vi manuelle loader og balance sheet' date=' så da tar det meg 22,5 sek å balansere flyet med 1 på klapp. om forholdene tilsier dette da seff. [/quote'] Bruker du så lang tid på det? Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 30. desember 2008 Skrevet 30. desember 2008 Husk at han skriver for hånd, så selv om han gjør unna regnestykket på 2 sekunder, så skal det fremdeles ned på papiret... Siter
M E Skrevet 30. desember 2008 Skrevet 30. desember 2008 80 kg fra CG?... vell... Vekten har ingenting å si i seg selv, alt kommer ann på hvor vekten er plassert. Ja, hvis det hadde blitt plassert 80 kg mer på flightdeck, hadde vi gått utfor grensene.. noe selvfølgelig kapteinen spøkte med og sa det var godt han ikke hadde spist så mye til jul det året Siter
T F Skrevet 30. desember 2008 Skrevet 30. desember 2008 Jeg sier bare hva reglene sier... Ikke at jeg verken støtter dem, eller kritiserer vektere som ikke følger dem til punkt og prikke, og lar et ekstra kolli slippe gjennom. Hilsen T Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.