Gå til innhold

Hvordan er madammen din til å fly flightsimulator?


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

Er din bedre halvdel noe tess bak spakene, forstår hun bruken av rudder, throttle etc?

Del gjerne din historie med oss!

 

Selv hadde jeg en artig episode i kveld. Var på vei fra Værnes til Oppdal med min kjære C206 da hun pluttselig fattet interesse for å fly litt. Greit nok for meg, en liten pause hadde jeg kanskje godt av, så hun fikk overta spakene. Noe imponert ble jeg over hvor flink hun var til å holde høyden, samt stø kurs med opplegg mot vind etc..

Det endte med at hun faktisk fikk forsøke å lande Cessnaen på Oppdal. Og hvordan gikk det? Vel, med litt hjelp fra kapteinen traff hun faktisk rullebanen, men med gjennomsynk på 500ft/min. Ble en relativt solid landing for å si det slik. Men hun likte seg ikke så godt i denne lille flymaskinen, så jeg tok like gjerne fram PMDG 737-900 på Værnes. Her fikk hun prøve seg fram, bli litt kjent med rorutslagene etc. Vi gjorde noen prøveinnflygninger så hun ble litt bedre kjent med hvor flyet skal ligge i forhold til rullebanen på finale. Etter tre forsøk var det klart for den store finalen! OG tror du det ikke, etter at undertegnede hadde satt full flaps, autobrake på full og spoilers armed, dog noe lav på finale, men tror dere ikke søren meg hun satte flymaskinen ned på rullebanen!! Dog, ikke helt på senterlinjen eller ved PAPI lysene, men hun traff rullebanen! :o Jeg må si jeg er mektig imponert! Landingen var ikke silkemyk, men ikke verre enn at både flymaskin og personer hadde overlevd denne landingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he... Dama mi har fått prøvd seg flere ganger med mindre fly. Hun har både tatt av og landet. Jeg må bare si at jeg er imponert over kvaliteten på begge deler. Hun har også i det siste fått prøve seg med Track IR og syntes det var mye morsomere. "Ble liksom litt mer ekte" er vell de rette ordene som kom ut av henne.

 

Bortsett fra dette så har jeg lært henne det som trengs for at hun skal kunne sette kurs og høyde på Autopiloten til Level-D og PMDG flyene slik at hun enkelt kan steppe inn og ta seg av beskjeder fra ATC dersom Kapteinen må slave over komfyren. (Bruker Radar Contact så derfor er dette et must).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nerd er også det mest vanlige ordet jeg får høre fra dama når hun kommer innom «hulen»(Gutterommet) for å sjekke tingenes tilstand, spesielt når jeg sitter og «fikler» med flightsimmen. Når mange CFG filer og diverse andre filer er å se på skjermen, så skal jeg love dere at hun himler med øynene og rister på hodet. SPESIELT når jeg har formatert PC'en og må legge inn hele flightsimulatoren på nytt, hvilket tar flere dager før jeg begynner å bli fornøyd. I slike tilfeller får jeg ikke bare høre ordet "nerd" når hun er innom for å sjekke om det er liv i karen, men også når jeg kryper ut av hulen for å få i meg litt næring eller andre nødvendige ærender utenfor hulen.

 

Jeg har latt henne prøve å fly ved et par anledninger, men hun er så opptatt av å se hva som skjer hvis flyet går i bakken ;). Til hennes store skuffelse, så skjer det jo praktisk talt ingen ting, annet enn at simulatoren går i stå.

 

Synd pysene over dammen ikke har lagt til skikkelige krasjeffekter i FSX, da hadde nok dama mi blitt mer interessert i flysimmulatoren også. Husker det ble sutring over at MSFS hadde lagt til krasjeffekter på simulatoren for FS2002 tror jeg det var. Var noen som kunne føle seg støtt ved tanken på at en eller annen skulle finne på å ha det morro ved å krasje i World Trade Center..... sutre sutre.... Er som å høre de sosialistiske rødstrømpene fra Norge.

 

Vi skulle hatt noen heftige krasjeffekter på simulatoren, med et resultat av en hel mengde med folk som ligger strødd rundt om kring delvis i flammer, med skrikking og hyling fra de som fremdeles var i live. Da hadde vi hatt simulator da. Ikke det at jeg ønsker så se slikt hele tiden, men når uhellet først er ute, så må vi jo simulere resultatet av våre feil ;). Blir mere spennende slik. Et passe stort krater hadde vært digg.

 

Vi får en litt hard landing.... ups.... simulatoren går i stå og vi får ikke vite om det gikk bra eller dårlig.

 

Håper det blir en endring på dette i framtiden, slik at simulatoren blir litt mer realistisk. Jeg mener..... det er liksom greit å drepe masse mennesker i skytespill, men vi kan ikke simulere konsekvensene av dårlig manøvrering i en flightsimulator.... I combatflightsimulatorene, der er det plutselig greit med skikkelige krasjeffekter. Merkelig verden vi lever i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mange CFG filer og diverse andre filer er å se på skjermen, så skal jeg love dere at hun himler med øynene og rister på hodet.

 

Nei da er plutselig alt greit for dama, når jeg sitter med ASP/SQL/AJAX koder i et evig samensurium på skjermene. Da er jeg plutselig "smart", hehe.... Skjønne seg på det den som kan! Er vel kansje fordi jeg tjener litt kronasjer på akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha.... mye å kjenne seg igjen i her. Samboeren min har ikke mange besøk i cockpiten min, men de gangene hun var innom (VAR fordi cockpiten er demontert), så var det ganske morsomt.

 

Den ene gangen var på VATSIM og hun fikk i oppgave å snakke med ATC og lese sjekklister. Veldig artig, og jeg tror fanken meg hun synes det selv også.

 

Den andre gangen fløy vi cessna 172 fra Flesland til Bømoen. Hun fikk styre kjerra fra copilot-setet, og det ble litt av en landing ja. Over terskelen hadde vi en høyde på cirka 4000 fot over bakken. Hun vendte nesa 90 grader ned, og det skal sies at hun faktisk nesten klarte å få flyet ned på magen. Men nesten er dramatisk i flyverdenen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jerg turte nå ikke å ta frem FS før jeg og madammen var gift. Og hun er vel like interessert i FS som jeg er i strikking, men det er jo sunt med forskjellige interesser.

 

Nå har det seg slik at hun ler seg skakk hver gang jeg snakker med noen på VATSIM, og hun skjønner i hvertfall ikke at noen gidder å sitte som ATC og vente på at fly skal dukke opp.

 

Gleder meg uansett til å flytte til en større leilighet/hus etterhvert så jeg kan flytte inn på et rom med alt utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...