Alexander Storvig Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Håper alt går bra. http://www.dagbladet.no/2008/11/27/nyheter/innenriks/flyselskap/3849038/ Noen trøndere som vil dra med kamera? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 På LFV står det: 08-11-27 10:20 Chicago via Trondheim SK945, 5 Utgång stängd SCANDINAVIAN SAS Inte brukar dom väl flyga via Trondheim? Isåfall är det ju lite "kul" att dom skrivit på via TRD om det är en nödlandning där. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Står på Avinor att dom ska ankomma TRD 12:30 men det står inga avgångar till Chicago så kan inte vara en vanlig "entry" i systemet det där... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Fossen Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Spør du meg så er største prestasjonen i det hele at de visstnok klarte å lande med både brannmannskaper, ambulanser, luftambulanse og redningshelikopter på selve rullebanen. "Men selve nødlandingen skjedde uten problemer" som de skriver. Prestasjon! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 "full alarm" vs. "full beredskap"? Eller er jeg fullstendig på jordet? Og det med alt av mannskaper som ventet "på" rullebanen; nok et eksempel på journalisters behov for korrektur-lesere... Eller er det behovet for situasjons-forståelse? :confused: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Banan är lång: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Leste på Scanair forumet at de foretok en Sikkerhetslanding på Værnes som følge av Flameout på Høyre Motor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 – Vi flyger in ett plan som landar i Trondheim i kväll' date=' säger Lindström.[/quote'] Undrar vad dom flyger in för plan då. En BKK kärra kanske? SAS har också skickat tekniker för att undersöka den havererade motorn. Dum fråga men skickar dom upp en tekniker i eget plan eller flyger han reguljärt med nästa plan som går? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik - C Varvik Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Vanlige er vel at de sender han med neste fly som er mulig å ta oppover. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 OY-KBM (A340) kommer til Værnes i Dag/Kveld for å plukke opp Pax og Crew. Avgang til Chicago ca 22:45 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Ar you kidding me?! :eek: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 OY-KBM (A340) kommer til Værnes i Dag/Kveld for å plukke opp Pax og Crew.Avgang til Chicago ca 22:45 Ersättningsplanet kom från Arlanda sa SAS när jag ringde å kolla lite. Vad har SAS för överbliven A340 på Arlanda mån tro... dom flyger ju inte till BKK därifrån och Pekingplanet går ju som normalt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 OY-KBM SK994 ETA ARN 1726UTC, SK9227 ETD 1930 ETA TRD 2040, SK945 ETD 2145 UTC. Jo Timmy, SK flyr ARN-BKK. SAS har en del tilovers nå ettersom ARN-BKK og CPH-BKK ikke flys. 08-11-27 20:20 Bangkok SK975 5 Inställd SCANDINAVIAN SAS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 OY-KBM SK994 ETA ARN 1726UTC' date=' SK9227 ETD 1930 ETA TRD 2040, SK945 ETD 2145 UTC. Jo Timmy, SK flyr ARN-BKK. SAS har en del tilovers nå ettersom ARN-BKK og CPH-BKK ikke flys. 08-11-27 20:20 Bangkok SK975 5 Inställd SCANDINAVIAN SAS [/quote'] Ojdå... (brukar ju faktiskt sitta och titta på den där flighten på flygradar.nu) :blush: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Jo Timmy' date=' SK flyr ARN-BKK.SAS har en del tilovers nå ettersom ARN-BKK og CPH-BKK ikke flys. [/quote'] Kollade lite på SAS hemsida, har dom verkligen 7st A340? Nyfiken... vet du vart dom befinner sig nu? 1st på backen i BKK. 1st på CPH 1st på ARN (på väg till TRD/ORD) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Oj oj oj, både A330 og A340 på Trondheim: Værnes, og det på samme dagen - tenker flyinteresserte og flyspottere der oppe er rimelig "ville i trusa" nå ja.. :cool: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åge Storli Berg Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 hehe, tar det ikke så veldig "tungt", er ikke noe jeg MÅ ha med meg for å få sove i natt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris_Andre Martinussen Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Tja, er ingen ekspert. Men SAS har daglige flygninger (såvidt jeg vet) til Bangkok, Shanghai, Beijing og nå med ny rute til New Dehli. Vil anta Arlanda kun har Bangkokruten, så resten er nok å finne i København. Klarer dog kun å telle 5 utav min egen liste. A330 er vel vanlig på USA flygninger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 For de som nettopp har lest denne saken, så har jeg satt sammen en liten artikkel her (er selv moderator på et annet forum) - som kanskje andre også finner interessant: SAS med A330-300 på ruten "SK945": ARN-ORD (Stockholm-Chicago) med sikkerhetslanding på TRD (Tr.heim: Værnes). Tom A340-300 på vei opp (ferry-flight) fra ARN til TRD for å hente pax og crew: Det var altså en A330-300 maskin fra SAS (med registrering SE-REF) rute: SK945 fra Stockholm: Arlanda til Chicago, som måtte ned på TRD (Trondheim: Værnes) pga. flame-out i styrbord motor. De har visstnok hatt problemer med motoren på denne maskinen tidligere, og har flere ganger feilet ved førstegangs "oppfyring" av motoren - men har kommet alltid på andre forsøk. Har ikke blitt funnet noe feil osv. ved feilsøking osv. Pilotene fortok dermed en sikkerhetslanding på TRD med kun én motor i bruk, landingen foregikk uten noen problemer. På rute SK945 var det 180 pax ombord, og 13 i crewet, alle pax ombord er sent til Rica Hotellet - hvor de kan slappe av og få bevertning. Hadde dette skjedd på en B777/B767 osv. ville det stått i manualene / sjekklistene for denne prosedyren - at man må foreta en "nødlanding", men teknologien er anderledes hos Airbus; der heter dette: førevarslanding, Airbus har nemlig langt enklere prosedyrer hvis en motor slutter å virke. I en Airbus er det ikke dermed heller ikke definert som en nødsituasjon. Man skal "planlegge å lande på nærmeste brukbare flyplass", men kun av sikkerhetsmessige årsaker. Les mer om denne hendelsen her: Landet på Værnes med én motor: http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article1198690.ece Pax hyller kapteinen: http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article1198797.ece SAS-fly nødlandet på Værnes: http://www.dagbladet.no/2008/11/27/nyheter/innenriks/flyselskap/3849038/ Heldigvis var det "hell i uhell" at de kunne fly ferry-flight (tom maskin) opp til Tr.heim med A340-300 fra St.holm: Arlanda - de dette egentlig er Bangkok-maskinen. Denne maskinen klarte å komme seg unna før det ble alt for mye bråk i Thailand, mens CPH (København) - maskinen desverre ikke var så "heldig" - og sistnevnte maskin står dermed fast der ende enda. Bildet over: dette blir utvilsomt en lang dag for pax ja! (Bildet er copyright ©: Marianne Tønset / Addressa.no) SAS med A330-maskinen på Tr.heim (bildet ovenfor), etter sikkerhetslandingen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Flightplan på SK945 TRD-ORD: DCT TRM UP855 ABADA/M082F340 DCT 66N000E/M082F340 69N010W/M082F360 70N020W 70N030W 70N040W 69N050W DCT DARUB/M082F380 DCT YFB DCT GW J552 PESLA/N0486F380 J552 SSM J548 TVC DCT PECOK DCT UFDUH DCT BITTR DCT WLTER DCT RHIVR DCT PAITN DCT Hentet fra IPPC. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Läser artikeln i adressa.no: Vi fikk beskjed om at den ene motoren hadde sluttet å virke og at vi skulle snu for å lande på Værnes. och Da den ene motoren sluttet å virke like etter avgang fra Stockholm. Dom gjorde väl 2 startförsök innan dom bestämde sig för att gå ner på TRD, undrar hur långt förbi TRD dom hann då eftersom dom skriver att dom fick "snu" ? Eller så är det bara lite missförstånd hos journalisten. Sen tycker jag nog det är lite väääl överdrivet när crew säger: For oss var dette en normal innflyging. Jaså? När började SAS stänga av sina motorer vid inflygning för att landa med bara 1 motor? Nej, tänkte väl det... då är det ingen NORMAL inflygning även om dom tränar på det i simulatorn. :whistle: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Hadde dette skjedd på en B777/B767 osv. ville det stått i manualene / sjekklistene for denne prosedyren - at man må foreta en "nødlanding"' date=' men teknologien er anderledes hos Airbus; der heter dette: førevarslanding, Airbus har nemlig langt enklere prosedyrer hvis en motor slutter å virke. I en Airbus er det ikke dermed heller ikke definert som en nødsituasjon. Man skal "planlegge å lande på nærmeste brukbare flyplass", men kun av sikkerhetsmessige årsaker. [/quote'] Hmm, ja det høres jo i såfall litt ut som en av mange sånne små "politiske" morsomheter innenfor flysikkerhetens verden? Husker det var en lengere diskusjon om noe liknende her, og hvorvidt det ble foretatt en nødlanding eller ikke, eller burde ha blitt erkært en nødsituasjon. Husker ikke helt, men det var vel snakk om en landing på Keflavik grunnet en motorstopp, eller noe sånt. For de som blir redde for å fly 777 etter å ha hørt om prosedyrene, så ser jeg at de i følge Wiki har flydd 6,5 timer på en motor med det flyet også. For meg som ikke er fagmann, og dermed kan synse og tro så mye jeg bare orker, velger jeg å tro dette er mer politikk, enn et signal om at det ene er teknisk overlegent det andre. The 777-300ER has been test flown with only one working engine for as long as six hours and 29 minutes (389 minutes) over the Pacific Ocean as part of its Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards (ETOPS) trials. 180 minutes of successful and reliable operation on one workable engine are required for the ETOPS 180-minute certification. Uansett, spiller vel ingen rolle hva jeg tror, og takk for en flott oppdatering Lars B. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 He he, enig der ja! Vurderte om jeg skulle ta med denne Boeing vs Airbus-delen, men som et lite apropos - synes jeg det passet inn. Media er jo så flinke til å hyle osv. å kalle alt "nødlanding", men de har heldigvis blitt noe flinkere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Kom dom iväg igår från TRD med A340 ? 330´n står fortfarande kvar eller ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Kom dom iväg igår från TRD med A340 ? 14:00 Chicago SK945 SAS Avreist 00:29 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 He he' date=' enig der ja! Vurderte om jeg skulle tamed denne Boeing vs Airbus-delen, men som et lite apropos - synes jeg det passet inn. [/quote'] Ja nei, jeg syns jo det var fint at du tok det med jeg altså, og syns sånt er litt interessant. Begge er jo i stand til å opprettholde flyvningen lenge på en motor, men ingen av de to flyene er vel spesielt kjekke å ha med å gjøre over tid, hvis begge motorer stopper. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åge Storli Berg Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Var på Værnes i dag, var ute og lufta en Piper Cub. Da så jeg dette flyet, som enda står her. Første bilde: Etter vi hadde vært inn i klubbhytta og fiksa diverse greier osv, og dro ut piper'n, så vi at de hadde dratt delvis inn i Braathens-hangaren, slik at tuppen på motorene akkurat sto innom. Kom også en svær trailer som sikkert inneholdt noen deler ellernosånn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Kom også en svær trailer som sikkert inneholdt noen deler ellernosånn. En motor eller noe sånn kanskje. Fint at det er noen som lufter Cub. Hvilken var det som ble luftet og ble den luftet skikkelig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Meget godt dokumentert, flotte bilder av A332-maskinen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Kom også en svær trailer som sikkert inneholdt noen deler ellernosånn. En motor eller noe sånn kanskje. Vilken butik i Trondheim säljer A330 motorer ? :grin: [size:8pt]Frågan är alltså: Vart har dom fått tag i en ny motor och behövs det ett relativt stort plan för att flyga dit en motor?[/size] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.