Gå til innhold

Endring av TAF-koding


Kim Jørgen Brenna

Anbefalte innlegg

-Eller er dette noe som er tvunget ned over hodene på Avinor som følge av JAR' date=' ICAO eller hva nivået over Avinor heter?[/quote']

Det var da svært... "tvunget ned over hodene"...

 

"New ICAO regulations bring along changes in format and routines for aerodrome forecasts (TAF)."

 

Men her er det i alle fall ICAO som er ute og går.

 

Ellers synest jeg det er en bra ting at Avinor følger opp slike reguleringer fra ICAO, uansett om det er "tredd ned over hodene" eller frivillig. Luftfarten har behov for standardiserte formater, blandt annet for å unngå forvirring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Godt mulig de lager TAF med 24t gyldighet, men som etter en generell sak legger til perioder med vær noe ala dette:

KLAW 021137Z 021212 VRB04KT P6SM SKC

FM1600 18008KT P6SM SCT250

FM2000 19012G16KT P6SM BKN250

FM0100 15008KT P6SM BKN250

Selv om det er en TAF fra en amerikansk flyplass i staten Oklahoma. -Men TAFen dekker 24t og deler i tillegg opp i perioder ved å fortelle hvordan været blir fra visse klokkeslett.

 

Slik går det jo an å få korttaf (FC) inn i langtaf (FT).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse endringene er et resultat av Amendment nummr 74 til ICAO Annex 3, som altså er "bibelen" for flygeværtjenesten.

 

Å endre måten å angi gyldighet er long overdue. Vi som har ansvar for diverse systemer som skal fremvise disse har utfordringer når gyldigheten angis som f.eks 021818, her må vi bruke assumptions. Når så enkelte land ønsker å gå over til 30 timers gyldighet er det nødvendig å gjøre noe. Denne nye måten å angi gyldighet blir også gjennomført i selve TAF-en, f.eks BECMG 0206/0212 osv....

 

Vi har også gjort en endring i IPPC hvor vi nå viser både "inneværende" TAF og den som ikke er gyldig ennå. Da vil sistnevnte stå under headingen TAF NOT YET VALID.

 

Fra og med 5/11 12UTC vil det kun bli utstedt en type TAF pr flyplass, de som har både FC og FT vil da kun få FT. Men den blir utstedt mye oftere enn dagens FT.

 

Mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dette formatet er noe vi etter hvert vil se i mer eller mindre alle ICAO land?

 

En annen ting som bare er halvveis på tema: Er det noen mulighet på IPPC for å se tidligere METARer? I USA kunne vi se METAR og TAF gitt ut siste 24 timer og dermed få et veldig bra bilde over endringene som har skjedd de siste timene og hva som er i ferd med å skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...