Gå til innhold

Hvilken Windows?


Marius Stedjan

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg sitter her med forholdsvis bra med RAM og WinME. Har oppe IE, Adobe Photoshop. Skal ha opp Utforsker, NEIMEN! heisann, der dukker det opp en melding om at det ikke er nok minne til å kjøre programmet! Dette er tillogmed etter at jeg har trykket ctrl-alt-del hundre-og-tre ganger og avsluttet alt annet enn nødvendig..

Jeg har hørt rykter om at WinME eter (spiser, for de som ikke skjønte det [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] ) opp rammen. Noen som kan bekrefte dette.

Et annet stort irritasjonsmoment er at når data'n går i hvilemodus, begynner HD lampa å lyse som et diskotek, og HD'ene går i hundre. (Psst... det bråker!) Noen som vet hva dette skyldes?

Jeg bygde opp et par maskiner som var like som min bortsett fra at jeg installerte Win2k istede for ME. Disse bråkte ikke i det hele tatt. Er dette M$ sin feil, eller?

Noen som vet noe?

Ok, til mitt egentlige spm.

Noen som har noen synspukter på hvilken windows som egner seg best til FS2002?

Selv kjører jeg en data oppbygd av:

AMD T.bird 1,4 Ghz

KT7A-RAID hovedkort

512 MB SDRAM [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

TNT2 Ultra (ikke le!!)

2 stk IBM 75GXP 60GB disker

++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey!

Jeg la akkurat inn Windows XP! Denne synes jeg er kjempe bra! Den er veldig stabil! FS 2002 går flott i XP! Jeg har 384MB ram, GeForce 2 64MB og en PIII 500Mhz, ikke det store å skryte av.. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Da jeg hadde inn Win 98 bråkte også maskinen min mer...

Jeg synes alt går bra i XP, som sagt, mer stabilt! Så jeg ville sagt FS2002 og Win XP!

JAV [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jarle Vidtun:

Hey!

Jeg la akkurat inn Windows XP! Denne synes jeg er kjempe bra! Den er veldig stabil! FS 2002 går flott i XP! Jeg har 384MB ram, GeForce 2 64MB og en PIII 500Mhz, ikke det store å skryte av.. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Da jeg hadde inn Win 98 bråkte også maskinen min mer...

Jeg synes alt går bra i XP, som sagt, mer stabilt! Så jeg ville sagt FS2002 og Win XP!

JAV [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

JArle: MAnge sier at man mister masse ting når man kjører fs2002 i winXP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for tiden kjører jeg WinME og faktisk (bank i bordet) så går det smertefritt. Har testet ut XP og må bare si meg kjempefornøyd med den og tror nok at om ikke alt forlenge så blir det vel et bytte.

Satte sammen ny pc med b.la DDR-minne og har etter dette ikke hatt noe memory-problem med WinME. Som jeg har nevnt tidligere så kjører jeg ofte vedlikehold med Norton Utilities, og heller ikke installerer jeg masse små "piss"-programmer som roter til i winreg. m.m.

På min tidligere PC hadde jeg problemer med avslutt/hvilemodus men etter at microsoft la ut fix for dette høre nå dette fortiden til. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Marius Stedjan:

Heisann!

Jeg har hørt rykter om at WinME eter (spiser, for de som ikke skjønte det [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] ) opp rammen. Noen som kan bekrefte dette.

Hei

Jeg jobber til daglig med data, HW support, og har ikke hørt om noen som har spist rammen sin ?! Det må være noe galt med PCn din, kanskje du har en rotte eller noe som bor inni den [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Har du kjøpt PCn på Komplett eller Dyrego? hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Marius Stedjan:

Har oppe IE, Adobe Photoshop. Skal ha opp Utforsker...

Adobe Photoshop krever ganske mye å kjøre, så det kan være her problemet ditt ligger. I Photoshop 6.0 brukes en såkalt "Scratch-disk", dvs. den bruker deler av harddisken som minne. Når jeg åpner et bilde, om det så bare er på noen få kilobyte's, så opprettes en .tmp fil der hvor jeg har definert at "scratch-filen" skal ligge, og den er på minst 50mb!! og hvis jeg driver litt heftigere bilderedigeringer med for eksempel .tif filer på 50 - 100mb så blir denne scratch-filen ENORM!!!

Kan det være at ditt Photoshop ikke bruker denne funksjonen, men bare bruker av RAM'en? Det kan jo kanskje forklare hvorfor du går tom for minne... (?)

Gå inn i "Preferences" og sjekk! Husker ikke nøyaktig hvor det lå, men skal ikke være vanskelig å finne. (i 6.0 ihvertfall).

 

Når det gjelder hvilken Windows-versjon, så går jeg helt og holdent for XP! Ingen problemer i det hele tatt.

Men du bør passe på å sjekke at du har XP-kompatible drivere til komponentene dine før du bytter!! Last evt. nye ned fra internett. De fleste har kommet med XP-kompatible drivere, men hvis du har "eldgamle" komponenter så kan det være du må kjøpe nytt. Modemet mitt for eksempel, var så gammelt at produsenten sluttet med å legge ut nye drivere da Windows 98 kom ut...

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kjensgjerning at hver ny Windows-utgave stiller større krav til maskinen (mer diskplass, mer RAM, osv.). Dessuten tar det tid før alle leverandører får ut drivere til sine tilleggskort.

Selv kjører jeg Windows 98 SE på en 800MHz Pentium III med 256 MByte RAM. Maskinen går virkelig raskt, og jeg slipper å bruke ekstra ressurser til operativsystemet. Kjører både Windows NT, 2000 og XP på jobben, og vet at de belaster maskinen mye mere.

Både FS98 og FS2002 trives svært godt i Win 98SE. Med et ATI Rage 128 grafikkort har jeg en hyggelig framerate.

Etter min mening er det ikke alltid det nyeste er det beste, og det skal mye til før jeg "oppgraderer" mitt operativsystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg bruker Windows XP Professional. FS2002 går meget bra på XP. Ingen vil greie å få meg til å bytte tilbake til WIN98SE/ME/2000/NT mere. Nå er det BARE xp SOM GJELDER når jeg kjører fs2002.

Jeg har AMD 1.4Ghz@1.5Ghz (overklokka), 512 MB DDR-DIMM ram, Geforce 2 Pro 64 MB. Fps er låst på 24 fps og der ligger den og "koser" seg.

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...vi nær identisk innmat i PC'n ser det ut for Jan Roar. Men jeg kjører win98 SE. Har ikke sett så mye på performance, men kanskje jeg burde gjøre det og vurdere WinXP. Win98 er jo ikke akkurat kjent for å være feilfritt eller stabilt [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Har sett for meg at XP ville suge systemressurser, men her ser det ut til at jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Ketil Wikdahl:

Kjører Windows ME nå... stabil som f*.

har tenkt og legge inn XP...

Men, funker Force Feedback i XP? Hadde dårlig erfaring med det i Win2000, der funka IKKE ForceFeedback... [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Jeg kjørte winME før jeg tenkte jeg skulle teste hvordan winXP var.

Nå er det kun winXp aldri i verden om jeg går tilbake til winME.

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første møte med ME var som en kjørelærers første møte med ei 80 år gammal kjerring på kjøreskolen. Full stopp for annenhvert vindu. Jeg kjører en selvbygget maskin, Pentum4, 1,7 Ghz, 512 RDRAM på et ABIT IDE 133 hovedkort, 40 Gb Western Digital hardisk 7200rpm, og et Golden Sample GeForce 32 Mb TwinWiew skjermkort.

Nå går min nyervervede FS2002 så det suser, med fps låst på 24 og alt på full guffe. Jeg trodde at NT-baserte operativsystemer hadde problemer med flysimulatorer, og at XP'en bare er jåleri? Hva er det XP'en har som skulle være så mye bedre enn f. eks ME?

Don't fix it if it ain't broken, that's my motto. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

William skriver lengre opp i diskusjonen:

JArle: MAnge sier at man mister masse ting når man kjører fs2002 i winXP

Noen som vet hva det er man "skal" miste på FS 2002 under Win XP? Har kjørt Win XP norsk og engelsk i lengre tid nå og må bare si meg strålende fornøyd dette OS'et. Kan ikke se jeg har mistet hverken grafikk eller annet kontra Win98 SE eller Win Me.

- helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg joiner klubben av de som mener XP fungerer godt. Jeg har ingen problemer, flott framerate på 25 nesten hele tida, og med det meste på max av grafikk. (1280x960)

Det eneste jeg ikke vet årsaken til, er at XP under oppstart ofte ikke kommer helt opp, og mange ganger mangler Joystick-driveren i Game-oppsettet, sånn at jeg må "kaldstarte" maskinen et par ganger før alt er med.

Irriterende, men er usikker på om dette peker til XP eller om det er noe hardware-problem.

Helt ny maskin (se under) fra Komplett. Veldig fornøyd ellers!

BPET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens *S*

Ser dere diskuterer OS'er

Jeg har selv en IBM Aptiva 733, m/256 MB RAM, nVidia TNT2, og jeg kjører XP Professional uten store problemer, det eneste er et usb isdne adapter som er noe ustabilt fordi det ikke blir godkjent av XP.

Men når det gjelder "stikka", så fant XP den med en gang, har MS FFB2.

Så til det Håkon Aarøen spør om: Det kan synes som om CPU'en din er noe liten......... men sjekk alltid kompatibilitet hos MS "FØR" installering av XP, de har en egen side som heter hcl- Hardware compatibility list.

Dette er veldig viktig, ifølge en jeg snakket med, som har testet maskiner og systemer mot winXP!

http://www.microsoft.com/hcl/

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...