Gå til innhold

Jetfly i 1945?


Tore Rasch-Olsen

Anbefalte innlegg

Hey alle sammen.

Hadde historie i dag, (går 3. året på allmenn) og vi hadde om 2. verdenskrig. Læreren min sa at tyskerne tok i bruk jetjagere i siste fasen av krigen mot Spitfirene... Er dette sant? Trodde at jetflyene ikke kom før etter krigen var over.. I og med at de kom så sent ut i krigen med jetflyene, hadde de ikke så stor virkning, sa han. Noen som har peiling her? Læreren min flyr selv seilfly i Hokksund, og han har litt peil, så jeg ville ikke begynne å diskutere med han......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tore Rasch-Olsen:

Hey alle sammen.

Hadde historie i dag, (går 3. året på allmenn) og vi hadde om 2. verdenskrig. Læreren min sa at tyskerne tok i bruk jetjagere i siste fasen av krigen mot Spitfirene... Er dette sant? Trodde at jetflyene ikke kom før etter krigen var over.. I og med at de kom så sent ut i krigen med jetflyene, hadde de ikke så stor virkning, sa han. Noen som har peiling her? Læreren min flyr selv seilfly i Hokksund, og han har litt peil, så jeg ville ikke begynne å diskutere med han......

De hadde vel ME 262 og HE 280 som var jetfly.

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloen!

Jeg vet at tyskerne satte inn ME 262 i 1944, et tomotors jagerfly. Det var hurtigere enn spitfiren, men i dogfight var spit'en mer manøvrerbar.

Har ikke hørt så mye om hvordan det gikk med britenes program. De fikk iallefall ingen fly som markerte seg. 262 markerte seg vel heller ikke i så mye grad. Focke-Wulf 190 var tyskernes beste kort mot slutten av krigen.

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Me 262 prosjektet startet tidlig under krigen. Men Hitler var noe skeptisk, og da Me 262 ble ferdig, så forsinket han prosjektet i over ett år pga. at han ville bygge det om til bombefly. Me 262 var forut sin tid, og ville lett ha vunnet luftkamper mot det første amerikanske jetflyet som ble brukt under Korea (tror den heter noe som P-118) Dette flyet hadde ikke tilbaketrukne vinger som Me 262 hadde). Det ble også laget en toseters nattbomber med radar (Me 262 B-1A).

Videre så hadde tyskerene også Me 163 (Komet) som var et rakettfly. Dette var et lite fly som brukte en rakettmotor for å komme seg opp, og angrep bombere i glideflukt. Me 163 og Me 262 kom i drift i 1944.

Tyskerene laget også et bombefly (Arado 222) som også kom i drift fra 1944. Dette kunne frakte en bombelast på 1.500 Kg. Engelskmennene kom også med et jagerfly i 1944 (Gloster Meteor). Dette hadde "ordinære" vinger og maksfart på 668 km/t. (Me 262 hadde maksfart på 870 km/t). Meteor var så vidt jeg vet aldri i luftkamp med tyske jagerfly. Flyet ble brukt mot V1-bomber.

Jeg har ikke bøkene mine her, så jeg får ikke sjekket alt. Kan komme tilbake med mer detaljert informasjon senere, hvis noen ønsker det.

Mvh

Egil Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Egil Johnsen:

Tyskerene laget også et bombefly (Arado 222) som også kom i drift fra 1944. Dette kunne frakte en bombelast på 1.500 Kg.

Hei!

Det mest kjente bombeflyet het vel Arado Ar.234 Blitz.

"For å berge flest mulige av de siste restene av Luftwaffe, ble en hel del av flyene sendt fra Nord-Tyskland og Danmark til norske flyplasser 5. mai. Til Sola kom for eksempel de første jetfly noensinne denne dagen.

Det var 18 to-motors jetdrevne rekognoseringsbombere av typen Arado Ar. 234 Blitz som landet etter å ha blitt fløyet hit fra Danmark. Jetflyene var blant de mest avanserte og nyeste i tysk tjeneste. De kunne fly i hele 750 km i timen i 33 000 fots høyde. Ett av flyene ble samme dag sendt på speidertokt over britiske militæranlegg i Skottland.

Oppdraget var sannsynligvis det siste tyske fly utførte over Storbritannia under krigen. Etter at det landet på Sola ble ti av Ar 234 holdt operative, mens åtte ble satt i reserve på Forus.

Da Milorg og de britiske fallskjermsoldatene som kom til landet overtok de tyske forsvarsanleggene, sto jetflyene fint parkert på Sola og Forus. Bortsett fra to fly som senere havnet i Storbritannia og USA, fikk ingen av flyene her i distriktet noen lang levetid.

De aller fleste ble regelrett ødelagt. De merkeligste episoder foregikk de det fullt brukbare flymateriellet ble slått til pinneved og dumpet i et stort utgravet krater på Forus."

Fra Kampen om Sola, Jan-Petter Helgesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Øyvind H. Hansen:

Me-262 var også et vedlikeholdsmessig mareritt,

Nå er jeg på tynn is, men mener å huske at motorene på Me262 hadde en gj. levetid på 14 timer før de måtte byttes ut... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] (korriger meg hvis jeg tar feil!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akselerasjonen på en Me -262 var elendig så den trengte eskorte under take off og landing. Flyet kunne derfor bare brukes i "hit and run" angrep, noe som gjorde den elendig som dogfighter.

Ingen har nevnt den amerikanske P-80 (forløper til T-33). Den hadde rette vinger, men var en god allround fighter i forhold til Me-262.

Jens-Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første operative(NB!) skvadron oppsatt med Gloster Meteor F.I,var 616,Culmhead Somerset,12 juli 1944.Første tokt var den 27 juli samme år.

Ingen engelske og tyske jetfly møttes i kamp under den annen verdenskrig.

En av de mest kjennte tyske jet jagerflygerene under krigen var oblt.Walter Nowotny,som på et tidspunkt i 1944 hadde kommandoen over bla.100 ME 262,i en alder av 22år!

Han ble skutt ned 15/3-45 av en ving med Hawker Tempest jagere ledet av Pierre Closterman (fransk ACE),mens han fløy en ME 262.

Førøvrig:både Tyskland,England og USA hadde langt flere typer jetfly enn det som er nevt i innleggene her.

De som er interessert i å lese om bla.ME 262,anbefales "Luftens Ørner" av Pierre Closterman.

mvh

Hans Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Alle.

Kan føye til at Me262 faktisk hadde Junkers Jumo motorer, og det var endel problemer med disse. Men det som virkelig ødela karrieren til Me262 var Hitler sin beslutning om å bruke den som bombefly. Hadde Me262 fått fritt spilllerom som jagerfly, hadde de allierte hatt et STORT problem.

Omtrent på samme tid var Englands Gloster Meteor på vingene.

Tror motoren ble utviklet av en Frank Whittle, nå død.

Meteor kom så sent at den fikk ikke gjort de store sprellene under krigen, men ble brukt lenge etterpå. Den kom først med rammmecocpit, men fikk siden "Bubble Canopy".

Aerodynamisk sett var likevel Me262 lysår foran Meteoren.

Andrew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

262 en kunne stige noe helvetes raskt, noe pilotene utnyttet maksimalt i kamp mot f.eks Mustang.

JV-44 (Jagd verband 44) som var ledet av Adolf Galland hadde blant annet en staffel av FW 190-D9 underlagt seg som top cover ved take off og landing. En av de tyske flygerne skal også ha passert mach1 i stup.

Tsjekkoslovakia brukte egenproduserte 262er langt uti 50 årene.

Den første rebuilden av 262 skal visstnok fly senere i år.

http://www.stormbirds.com

http://www.stormbirds.com/classic -rebuild prosjektet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...