Gå til innhold

Tore Weldingh

Members
  • Innholdsteller

    20
  • Ble med

  • Siste besøk

Tore Weldingh's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. PPL-A kommer på over 50000 etter de nye JAR-FCL bestemmelsene
  2. Det kan jo være en mulighet for at dette er en kameratgjeng som har gått sammen denne ene gangen bare for morro skyld da.....?
  3. Orionflyet hadde med seg KS 2/2 elever fra Luftkrigsskolen på sightseeing. Det var ikke superpuma på Persaunet, men en Lynx fra 337. Det fløy transportoppdrag i forbindelse med skvadronsjefmøte på Luftkrigsskolen. I tillegg fløy en 412 over Trondheim, men denne landet ikke.
  4. Artig! Hvor flyr du nå Hans-Petter? Hehe, Carl er også i "miljøet", drar allerede neste år, men han driter i nye jagerfly han, så lenge han får fly df734 [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]
  5. Påstår du fortsatt at vi har valgt å vente på JSF Fredrik? Vi har jo ikke foretatt noe valg ennå, det står fortsatt mellom EF og JSF.
  6. quote: Opprinnelig postet av Jan Haakon Ore: Jeg hadde ønsket JSF for de er så enormt effiktive på bombing og luftkamp men de består av Boeing X35 og Lockheed Martin X32 men håper det blir x32 [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image] Det er Boeing som har X-32 og Lockheed Martin som har X-35, ikke omvendt. Pentagon har bestemt at Lockheed Martin fikk kontrakten med sitt X-35. Men for at Boeing skal ha mulighet til å fortsette sitt utviklingsarbeid på jagerflyfronten får de bygge en brøkdel av X-35 flyene. Mvh Tore
  7. quote: Opprinnelig postet av Fredrik Edvardsen: MLU prosjektet er så og si ferdig selv om det kanskje er noen fly igjen som ikke er oppdatert,men jeg tviler på det vil bli oppdatert noe mere. Hvordan kan du tvile på det vil bli oppdatert noe mere? De oppdaterer jo hele flyparken til MLU, ikke bare noen fly! [ 03-01-2002: Endret av: Tore Weldingh ]
  8. Jeg tror ikke det er kvaliteten på flyet som til slutt blir avgjørende. Politikken vil avgjøre jagerflykjøpet. Derfor tror jeg vi kommer til å kjøpe JSF av Big Uncle, fremfor EF2000, som er et samarbeidsprosjekt mellom flere land. Noen videre oppdatering av F-16 etter MLU er nok helt utelukket. Våre fly er nå 21 år gamle i Norge, men ble utviklet på slutten av 70-tallet. Som Tom-Erik sier er det et gammelt og meget slitt skrog. Forsvarets flytryggingblader er fulle av rapporter om snags på F-16. Dette er feil jeg tror forekommer fordi flyet er gammelt og slitt.
  9. Hallo Jarle! Jeg vet ikke om du tenker på "store" eller "små" fly, men jeg kan jo fortelle litt om hvordan den brukes på saab safari.(småfly) Her har vi såkalt constant speed propeller. Det betyr at man setter turtallet med prop.controllen, også justerer propellen seg etter hvor fort flyet flyr. Ved avgang er det liten angrepsvinkel på propellen(fin pitch) fordi flyet ikke har noen hastighet. Dersom det her hadde vært stor angrepsvinkel på propellen(grov pitch) ville propellen steilet ut(propellen er jo som kjent utformet på samme måte som en flyvinge). Etter hvert som hastigheten øker må propellbladene vries mer og mer til grov pitch. Dette skjer automatisk, i og med at du har stilt inn turtallet med prop.control. Ved avgang brukes prop. full forward, og etter 300 fot settes turtallet ned til 2500 rpm. Under cruise brukes grov pitch fordi nå må propellene på en måte grave seg mere fremover i lufta. Når man skal lande stiller man prop.full forward igjen fordi hastigheten er liten ved landing, og man trenger all kraft man kan få dersom man må ta en go-around. Håper det hjalp litt. Mvh. Tore Weldingh
  10. Hallo Karl! Jeg tror ikke det blir svart på fordi det er litt tungvint å forklare med tekst. Den er egentlig ganske simpel. Dersom du studerer den litt finner du det nok ut. Enkelt forklart setter du alle verdier opp mot hverandre der det står airspeed calculations. Så leser du av den IAS'en du har på innerste skala, og overfor denne står TAS.
  11. Always Carl [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Lykke til i morra!
  12. Hei! Såvidt jeg husker fra flyskolen er det en huskeregels som skrives: I__C______T ______E___ I: IAS:INDICATED AIRSPEED: Indikert på enkel måler C: CAS:CALIBRATED AIRSPEED: IAS er kalibrert for posisjonsfeil. Dvs at luftstrømmen ikke er korrekt rundt pitotrøret E: EAS:EQUIVALENT AIRSPEED: Her er CAS kalibrert for kompresjonsfeil som skjer i lufta før det entrer pitot T: TAS:TRUE AIRSPEED: EAS er kalibrert for lufttettheten som avtar. [ 03-12-2001: Endret av: Tore Weldingh ]
  13. AIP Norge ligger vel på download'en her på flightsim.no et sted.
  14. Grunnen til at Lockheed P-80 ikke er nevnt er fordi den ikke hadde noen betydning i WW2. En skvadron kom seg til Italia like før krigens slutt, men flyet anses ikke for å ha deltatt i WW2. I den påfølgende Koreakrigen gjorde den imidlertidig en solid tjeneste.
×
×
  • Opprett ny...