Gå til innhold

Det peneste helikopteret?


Kai Inge Rokstad

Anbefalte innlegg

Heisann,

Er dere interessert i å se flotte helikopter, bør dere ta kikken i Eurocopter sin kolleksjon. F. eks EC 155, siste utgave av den berømte delfinen.

Hei då

Roger Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Hans Nikolai Førde:

Apropos Airwolf: Er det noen som vet eksakt hvilken modell de har brukt i TV-serien?

 

Som sagt over var det en Bell 222.

Det aktuelle helikopteret ble solgt da TV-serien ble lagt ned, og havarerte desverre en tid etterpå.

Airwolf video kan fåes på VHS og DVD.

http://www.blackstar.co.uk/circle/display/eighties_airwolf

[ 28-11-2001: Endret av: Geir Gundersen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Vel... Bell 222 er ikke akkurat beregnet for leking sånn som man ser i Airwolf da... Lek litt for mye med en sånn, og rotor-disken hogger av halen din...

Joda, men film er film [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] . Siden du nevner det Kenneth, jeg så på nettet en plass en MPEG sak som viser et stort amerikansk militærhelikopter som under tanking i luften kommer inn i så heftig turbulens at helirotoren kutter helikopterets fuelbom som stikker ut fra undersiden av helikopteret.

 

På den annen side så jeg for en tid tilbake et program om en tysker som hadde modifisert et Messerschmitt B0105 (samme type helikopter som bl.a benyttes av Norsk Luftambulanse) til akrocopter som klarte å utføre de fleste kjente akroøvelsene. Ser vel ikke bort fra at også Airwolf 222'en kan ha vært en smule modifisert for oppdraget hvis man da ikke bygget alle halsbrekkende manøvrer i studio. Jeg husker nesten ikke serien og hvordan flystunt scenene så ut på telli'en.

Uansett, her er et litt artig bilde:

Airwolf 222 i formasjon med to B25

[ 28-11-2001: Endret av: Olav M. Rønningen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bell412 er et fint helikopter. Har en egen forkjærlighet for dette helikopteret etter at vi i kosovo ble hentet opp av 4 canadiske 412 og ble transportert taktisk inn i en by som skulle ransakes for våpen. Fløy i formasjon og takstik med dørene oppe og gunneren sittende ut av døren. Det var et kick det!!! Manglet bare sangen fra acop. now [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på litt tynn is her, men Bell 222 har vel bare to blader og løs disk, så det er vel en heller tam maskin i lufta? Til tross for at den ser flott ut.

Westland Lynx derimot, går som en kule og kan gjøre det meste! Tøff lyd er det også i motsetning til bankingen til de gamle Bellmaskinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Karstein Lerang:

..snip..Westland Lynx derimot, går som en kule og kan gjøre det meste! Tøff lyd er det også i motsetning til bankingen til de gamle Bellmaskinene.

Må si meg enig med Karstein.

Har flere ganger sett Lynx'n til Kystvakta loope og rolle.. (Reglementært? Neppe..)

Siste gang var på flystevne på Ørlandet på begynnelsen av '90 tallet.

Morsom lyd, enda morsommere å sitte inni.. Ta med milkshake sier jeg bare.. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Mvh,

Kay-Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...