Gå til innhold

Noen som flyr modellfly her?


Jarle Kristiansen

Anbefalte innlegg

Må man ha sertifikat til å fly modellfly. Det høres enkelt ut det er da bare å trykke rundt på knappene på fjernkontrollen [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke et generellt krav til noe slags sertifikat når det gjelder modellfly. Noen klubber derimot har innfør regler som tilsier at man skal vise at man kan fly før man får fly fast på klubbens bane.. Eventuelt da få opplæring hos klubben om man ikke kan det..

 

Nåe jeg snakket om sertifikat så er det noe man får i Forsvarets Dronetjeneste, og det gir deg rett til å fly de militære "modellflyene"..

Bilder av disse UAV'ene eller Dronene som det også kalles finner du her: http://www.angelfire.com/ks/Dronetjenesten/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Har fløyet modellfly i 4 år nå, og komme til å fortsette lenge. Mye seil, men også litt motorfly, men da med elektromotor.

William: Dette er noe mange nybegynnere brenner seg på. Kjøper et fly, bygger, ut på jordet, tar av og rett i bakken. Som alt annet her i verden trenger man trening for å kunne mestre et modellfly. Du må lærer deg å sykle, og du må lære deg å fly modellfly av noen som kan det fra før, før du begynner på egenhånd.

mvh

Henrik Wingerei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver også med modellfly. Har drevet med det i ca. 6-7 år. Det er kjempegøy! Jeg flyr alt mulig. Har både seilfly og motorfly. Driver akkrurat nå med en sværing..En "Bllet" motorfly med vingespenn 2,20 og kropp 1,90 cm!! Trenger noen kraftige servoer, og motoren som skal sitte i den, jo det er en US engine 41 ccm!! Skal bli gøy å få den i lufta! Ellers har jeg en nydelig Supermarine Spitfire MK IX med alle detaljer som skal opp i løpet av vinteren. Vingespenn på den, er 1.88 cm. Så har jeg 15-16 modeller til som alt fra Cap til F3A fly! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Kenneth G. Sørensen skrev:

Men jeg vedder på at jeg er den eneste her med militært sertifikat på modellfly!


Nei, det er du absolutt ikke! Jeg ble autorisert droneflyger etter å ha fullført kurset ved SSTN Vigdel i november 2000 [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

 

Har flydd modellfly siden 1996. Mitt siste prosjekt er en P-51D mustang i skala 1:5, som såvidt har vært i lufta.

Har vært flightsimmer siden 1998...

Hilsen Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble desverre ikke droneflyger i militæret. Skulle jeg ha blitt det måtte jeg ha ventet i 2 år før jeg kom inn og det passet dårlig. Men det hadde vert helt sinsykt kult å fly et modellfly som blir skutt ned.

For noen år siden så fløy jeg et fly rett i toppen på et kjempe tre. Det var helt umulig å få det ned siden noen tynne greiner hadde tvinnet seg rundt propellen. Det begynte å regne og vi kastet stein på flyet i over en time og jeg var rimelig irritert. Til slutt hentet jeg hagla og fyrte av et par skudd. Da ramlet flyet ned. Det var bare en servo som ble ødlagt + flyet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og flyr modellfly. Har gjort det i 2-3 år, men det er ikke ofte jeg får til å fly.

Angående kurs i modellflyging, så er det veldig lurt. Jeg begynte med et lite fly, fikk noen istruksjoner på et ark om hvordan eg skulle fly. Og det gikk ikke bra! Det er et nybegynnerfly, men ikke så lett å styre. Det har bare side og høyderor. Kan ikke en gang stille inn motoren!

Men, jeg gav opp etter ett par-tre stygge krasj, og begynte på kurs. Der lærte jeg veldig mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jarle Kristiansen:

Ble desverre ikke droneflyger i militæret. Skulle jeg ha blitt det måtte jeg ha ventet i 2 år før jeg kom inn og det passet dårlig. Men det hadde vert helt sinsykt kult å fly et modellfly som blir skutt ned.


Ja det var en ganske spesiell opplevelse å fly imellom en drøss med sporlys fra en 20mm luftvernskanon.. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] ...eller å se drona eksplodere fordi et sporlys fra en 7,62mm MG-3 hoppet av i den nesten tomme tanken... Hehe.. ...eller å gjøre verdens mykeste innflyging fordi en 12,7mm på luftmåls-stativ presterte å treffe inn forkanten av vingen og ut bakkanten, og da er det ikke mye igjen som holder vingen hel....

Jeg hadde gjerne tatt et år til i den jobben jeg.. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

- Kenneth, Var du drone flyger?

- Jepp... Bedre tjeneste får man ikke...


Tja.. er nå ikke helt 100% enig med deg.. Fredag er jeg ferdig på rekruttskolen på Værnes, og har blitt beordret til Kjevik hvor jeg skal gå F-16 Crew Chief Ass. - kurs på 3 uker, for så og bli plassert på en operativ F-16 skvadron hvor jeg skal drive med klargjøring av F-16 før flight.. Høres ikke det spennede ut???

Skal også nevne at jeg drev med Modellfly når jeg gikk på undomsskolen, men sluttet med hobbien etter det fordi jeg rett og slett ikke hadde tid. Hjemme støver mine 3 fly ned og det er litt synd synes jeg, hadde vært morsomt og få dem på vingene igjen en dag!!

Jeg håper på og få prøvd meg litt igjen mens jeg er på Kjevik, fordi de etter som jeg har skjønt har en modellflyklubb der... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ikke å anbefale og prøve å få opp flyet på egen hånd. Da jeg begynte med mod. fly fikk jeg en kar til å bygge en Junior 100 for meg. Flyet ble fint bygget men han kunne ikke fly så det fikk jeg gjøre selv, siden jeg bodde langt utpå landet. Hver gang så var det bånn spiker og flyet var høyt og lavt og ingen kontroll. En gang kom flyet imot meg i stup og jeg fikk helt panikk og kastet fra meg radion og løp. Flyet dundret rett i snøen en ca 10 meter unna meg. Vennene min holdt på å le seg skakke siden det hele var så komisk. Det hele var jo livsfarlig. Hadde flere turer med det flyet og det ble stadig tyngre og tyngre pga lim. Flygingen var like dårlig. Kjøpte så et litt større fly og med den minste motoren jeg kunne ha på det. På fotball banen lettet jeg en meter og slo av gassen og landet. På den måten lærte jeg å fly. En gang så kom flyet litt for høyt og jeg oppdaget at jeg ikke ville rekke å lande det igjen. Ga så på motor og fløy rettfrem og tok en sving og fløy tilbake og fikk landet det. Litt hard landing og hjulet ble ødlagt. Det var en helt fantastisk følelse jeg hadde i kroppen. Jeg var helt fra meg av lukke og hoppet og danset og skalv i hele kroppen. Det var en helt utrolig stor opplevelse.

Her i byen er det mange som holder på med mod. fly. Den enkleste måten å lære seg dette på er å la en erfaren flyger ta opp flyet også kan en prøve litt selv og la den erf.flygeren lande det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tormod Ihlen:

Tja.. er nå ikke helt 100% enig med deg..

Ikke vær sikker før du er ferdig.. Kjenner to stykker som har hatt den stillingen, og det var gøy i et par måneder, før de innså at det ble ganske kjedelig rutine (ikke for å ødelgge noen forhåpninger altså)...

quote:

Fredag er jeg ferdig på rekruttskolen på Værnes, og har blitt beordret til Kjevik hvor jeg skal gå F-16 Crew Chief Ass. - kurs på 3 uker, for så og bli plassert på en operativ F-16 skvadron hvor jeg skal drive med klargjøring av F-16 før flight.. Høres ikke det spennede ut???

Skal også nevne at jeg drev med Modellfly når jeg gikk på undomsskolen, men sluttet med hobbien etter det fordi jeg rett og slett ikke hadde tid. Hjemme støver mine 3 fly ned og det er litt synd synes jeg, hadde vært morsomt og få dem på vingene igjen en dag!!

Jeg håper på og få prøvd meg litt igjen mens jeg er på Kjevik, fordi de etter som jeg har skjønt har en modellflyklubb der... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

 

Droneflygingen ble aldri rutine, for det skjedde noe nytt hver gang, og det ble aldri kjedelig fordi man jo faktisk fikk betalt for å holde på med hobbyen sin...

Nå er jeg stuer i Widerøe, og det innebærer klargjøring av KLM Cityhopper's Fokker 70 før flygning (engine covers, låsepinner i understellet, o.l.), de-iceing av fly, og til tider tauing av fly, samt ramp access på Torp Flyplass som gir fine muligheter for å ta flybilder.. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fly modellfly er noe av det enkleste jeg har gjort.

jeg begynnte med helikopter i sommer og jeg skal si dere at det er ikke så vanskelig.

jeg har alltid trodd at det var dritvanskelig.

mekka det perfekt.

Nå har jeg en F-16B fighting falcon med norske dekaler.

Har bygget den selv...........fikk hjelp av far da.

med en ducted fan motor så er den ganske rask.

har hatt litt problemer med landingen.

er det vind så skal det ikke mye til før den blåser ut av kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jarle Kristiansen:

Har vurdert helikopter. Dette tror jeg er svært vankelig i begynnelsen. Hvordan lærer en seg dette best?. Kan PC opplæring gi fin trening? Hvordan gikk du frem?

Skal ikke svare for andre, men RC helikopter er garantert en god dose vanskligere enn fly, du har en del mer å holde styr på. Når det er sagt, ser det fantastisk tilfredsstillende ut å fly dem riktig. En gang var jeg på RC oppvisning, og en type fløy helikoptret sitt opp ned ca 1m over bakken.. DET krever is i magan! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Jeg ble selvfølgelig grenseløst imponert da, skulle bare mangle.

På den tiden hadde den første RC simmen på PC kommet, prøvde den hos Norwegian Modellers. Kræsj, kræsj, oii jeg flyr! hehe. Kan ikke se noen grunn til å ikke skaffe noe slikt om man vurderer RC flyging som hobby. Man får en autentisk kontroller og programvare, så kobler man kontrolleren til PCen. Den gangen kostet det 3-4.000,- tror jeg, er sikkert billigere i dag.

 

Mvh

 

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...