Gå til innhold

FrP Vil legge ned 20-25 Flyplasser i Nord Norge


Anbefalte innlegg

Jeg blåser lett ut av munnen og sørger for å få med noen finfine spyttpartikler og sier jaaaaaaaa på en særdeles ironisk måte!

 

Dette er ett typisk "jeg fikk ikke sove i natt, klarte ikke tenke på noe annet" forslag fra en bedrøvet politiker. Det er faktisk lov å tenke igjennom alle vinklinger før man hoster opp ett slik forslag, der mistet FrP alle stemmene fra Namsos og nordover, godt jobbet kjære politiker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste dette i morges, og min første tanke var at godeste Sandberg er den som har rappa sokkene mine og røyka dem etter å ha fyllt dem med en blanding av Karva Blad og fleinsopp.

 

Bare det å kun ha godstrafikk på Nordlandsbanen og Bergensbanen er totalt høl i huet. Å tro at man kan få bygd ut stamveinettet til å dekke det de 20-25 flyplassene dekker i dag er nok et bevis på at man ikke trenger å være hjernedød for å være høytstående FRP-politiker, men du dæven og det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan kanskje tenke oss litt om og vurdere om vi trenger alle disse flyplassene? I Norge er det ca 11 flyplasser pr. millioner innbyggere (ca 60 i Nord-Norge), og sammenlignet med Sverige (5) og Danmark (2) så har vi mange flyplasser.

Vi har faktisk flest flyplasser fordelt på innbyggere i Europa, og enkelte steder som f.eks helgeland er det ikke langt mellom disse flyplassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg lite om hvor tett flyplassene ligger ellers rundt om i Nord-Norge, men der er nok helt sikkert mange vi kunne klart oss fint uten. Her i lofoten ligger Leknes og Helle bare en time fra hverandre. En enkel større flyplass midt i Lofoten hadde vært uproblematiskt idag mener jeg. Særlig HVIS veiene kunne blitt rustet opp til en grei standard. Greit nok at det var en flyplass på hver øy her før det ble fast veiforbindelse igjennom hele Lofoten. Nå kan vi jo også kjøre til Evenes fra Svolvær på knapt 2 timer. Framnes er vel også en litt unødvendig flyplass med Evenes rett rundt svingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Vesterålen/lofoten og Helgeland hadde klart seg med en større flyplass en all de små man har idag. Lofoten har Svolvær og Leknes, mens Vesterålen har Andenes og Skagen. Nå stiller det seg slik at Andenes også har en millitær rolle.

 

Allefall i Vesterålen, og spesielt på Andøya er det noen som vil ruste opp Andenes Lufthavn å legge ned Skagen. Men Øksnes, Bø, Hadsel og Sortland Kommune ønsker å satse på Skagen. Senest idag uttalte ordførern i Hadsel (FRP mann) at dette utspillet til Sandberg ikke ville ramme Skagen, Tvertimot sier han at Skagen skal utvides. Det jobbes idag med å få til privat delfinangsiering for utvidelse til 1199 meter. Kostnadsbergnet til ca 22mill

 

Lofoten hadde nok lenge klart seg med Leknes. Svolvær å Leknes ligger innenfor ca en times biltur ifra hværandre. Andesnes-Skagen er knapt to timers biltur. Skagen-Evenes er ca 2t30min kjøring. Med fare for stengte veier på vinterstid pga rasfare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...