Håkon Aarøen Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Hei alle, Fløy Fokker100 fra Amsterdam til Oslo med KLM her om dagen, noe som egentlig var en ganske artig tur.. Jeg har aldri vært borti denne flytypen i norske selskaper, og det slo meg umiddelbart som en gammel og skranglete fugl idet vi kom inn i kabinen.. Men det overrasket meg at flyet var såpass behagelig, stabilt, støysvakt og faktisk føltes ganske "sportslig" når pilotene ga litt brått ekstra gass i innflyvningen.. (antagelig for å snike seg inn i en landingskø).. Noen som vet noer mer om historien til dette flyet? Er det anerkjent for gode eller dårlige egenskaper? Hvorfor ble/blir det ikke valgt av norske selskaper? -H Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rasmus Spanne Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Dette er et fint fly ja Har hatt litt erfaring med KLM sine og synes at de er svært behagelige å fly med. Jeg er ikke så kjent med historien til dette flyet, men vet at et nederlandsk selskap rekkof (fokker baklengs) planla å samle midler til å starte opp produksjonen av en slags next gen fokker 70/100 uten at jeg hvet hvor langt de er kommet i denne prosessen. Men håper de holder ut noen år til, for dette er noen solide arbeidshester som jeg gjerne tar en tur med Har ikke widerøe (kan være jeg tar feil) leid inn en fokker 100 midlertidig som følge av Dash 8 ulykkene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Bachke Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Widerøe har leaset to stykk fokker 50 fra Denim Air Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åge Storli Berg Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Også flyr BlueLine med Fokker 100 for Widerøe fra Værnes iallefall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian Wålberg Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Ja fokkere er morsomme maskiner Her nede i Kabul har vi også en Fokker 50 fra Denim Air. De flyr overalt i verden de gutta der. Utrolig morsomt fly syns jeg. Har til og med fått lov til å prøve spakene oppe i lufta Denim Air gutta er det bare tommel opp på, utrolig bra crew. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Pettersen Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Fokker 100 og Fokker 70 (som er noe kortere)er en videreutvikling av Fokker F-28 Fellowship,som ble benyttet av Braathens SAFE fra 1969 til 1986. Fokker 50 er en videreutvikling av Fokker F-27 Friendship,som også ble benyttet av Braathens SAFE,fra 1958 til 1977. Fokker gikk konkurs i 1996. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Fokker 50 ble benyttet av SAS comuter i Nordnorge for en del år siden. Husker godt da de kom. SAS hadde merket dem med Nordlink, men på folkemunne fikke de navnet Nordsink. Grunnen var at SAS da de fikk disse flyene hadde de STORE problemmer med dem, sepesielt på vinterstid, så at disse flygingene var forsinket%instalit ble ettervert en del av hverdagen her oppe i en periode etter at disse flyene ble satt i traffik. En liten merkelig sak i denne sammenheng. Hva er det egentlig med SAS og Propellfly? Da de fikk Fokker 50 hadde de veldig mange problemer, og da de fikk Dash8-Q400 fikk de også mye problemmer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Men det overrasket meg at flyet var såpass støysvakt Beklager at jeg har klippet bort det meste i den setningen, men det jeg ville fram til var at jeg regner med at du ikke satt på noen av de bakerste rekkene i flyet. Der er F100 langt ifra støysvakt, samme som DC9/MD80 og tilsvarende fly med motoren montert bak på kroppen. F100 oppleves faktisk som mere støyende enn F70 bak i kabinen. Ellers er nok F100 et OK fly, men de er noe langsomme på cruise til å være jet. Selv om de er raskere enn BAe 146/Avro. Og stuerne er vel heller ikke helt fornøyde med den etter hva jeg har forstått. Mener Kenneth har ytret seg i den retning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon Aarøen Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Satt rett foran vingen. Det samme gjorde jeg med KLM 747 fra Johannesburg, og der var støyen mye kraftigere. Var rett og slett en behagelig siste innspurt til Norge :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Ericsson Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Fløy med KLM sin Fokker 70 for en stund siden, og synes det var knall å fly med det. Bråker lite og er litt som å en sitte på i en sportsbil kontra en buss som feks 777 osv. Fokker 50 flyr jeg ofte med, synes de er helt topp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Bernes Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Fokker 50 flyr jeg ofte med, synes de er helt topp Har heller ikke flydd Fokker70 eller 100, Men flyr også Fokker50 mye så eg skal si meg enig Even at Fokker50 er helt topp.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Å sitte på de bakerste radene i Fokker 70/100 er noe av det mest støyende jeg har opplevd i passasjerfly av den størrelsen og oppover. Vi har også mange passasjerer som klager over nettopp dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
H S Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Å sitte på de bakerste radene i Fokker 70/100 er noe av det mest støyende jeg har opplevd i passasjerfly av den størrelsen og oppover. Helt enig, det er like ille som å sitte bakerst i en DC-9/MD-80. Meget ubehagelig. Får man derimot sete langt fremme i en F28/70/100, B727 eller DC-9/MD-80 finner man vel ikke noe mer behagelig måte å reise på når det gjelder støy, det er nå min erfaring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Satt ved nødutgangen på en MD80 i påsken, lite støy og god plass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gert Andreas Barring Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Angående støy i MD80. Jeg husker når jeg var under 12år og reiste alene Trondheim - Oslo t/r, så satt flyvertinnene oss barn alltid bakerst i flyet ved motorene.. En ting at det bråket, men det gikk ikke å se ut av vinduene heller! Men de satt vel oss der for å slippe og høre oss bråke :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Jøss, det var litt av en plassering av UM'er. Husker når jeg fløy som UM (med tilhørende "Jeg flyr alene"-mappe rundt halsen) med Braathens SAFE, ble man alltid plassert på første rad (som oftest på babord side) - aj aj.. mimre mimre.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.