Gå til innhold

Bullshit fra PSS


Frode Skibrek

Anbefalte innlegg

Det har kommet en redegjørelse på PSS sin side, hvor nesten ALL skyld for konkursen blir lagt på brukere av The Pirate Bay.

 

Quote: PSS have experienced severe difficulties both of a personal and financial level that unfortunately at this time cannot be remedied. The financial difficulties are mainly caused by the individuals who preferred to use sites like pirate bay instead of paying to support the growth and continuation of PSS and then clogging up our forums with technical support queries for products you don’t actually own , You know who you are! As a result of this former CEO Graham Waterfield has been left with no alternative but the closure of the company and early retirement. Unquote.

 

Tror nok ikke det har særlig med konkursen å gjøre, men bare er en unnskyldning fra PSS for å gi sine egne brukere ett spark fra graven. De kunne heller senket prisene sine, så hadde de fått flere kunder. Samme gjelder PMDG og flere andre produsenter.

 

Men det kommer gode nyheter oppi dette og.

Quote: However, I Antony Waterfield son of Graham along with an investment consortium are in the process of establishing a new company and acquiring the rights, intellectual property & existing customer base from PSS in order that we may keep the company alive and progress it to a higher level.In the mean time a limited version of the former PSS website system will be available shortly so existing customers can gain access to previously purchased products and we are taking steps to reintroduce a basic temporary technical support system.

 

Unquote

 

Les hele innlegget her: http://www.phoenix-simulation.co.uk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gir ikke skylda bare på folk som bruke TPB, men "sites like pirate bay".

 

Og jeg kan faktisk forstå dette, det er jo flere tusen som bare laster ned produktene deres gratis istedenfor å betale, uansett pris. I tillegg drar piratene til PSS sine forum og ber om hjelp. Dette er jo sant, og det kan være grunn til at de går konkurs.

Forstår PSS på denne saken og kommer aldri til å si at de kommer med bullshit, det er derimot piratene som kommer med bullshit.

 

Mvh Alex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder PSS så er det mange som kjøper ett produkt hos dem, å ser at kvaliteten kunne vært mye bedre. Enkelte freeware modeller er bedre enn PSS sine modeller, og dette gjør nok at folk ikke gidder bruke mye penger på overpriste produkter fra PSS.

 

Men, at torrent sider er med i denne saken skal jeg si meg enig i. Er mange verdier som går tapt, men dette er en del av pakken i disse dager, alle som har nedlastinger de skal ta betalt for opplever at det blir lagt ut torrenter av dem.

 

Jeg for min del har kjøpt 2 produkter fra dem A320 og B777 og er någenlunde fornøyd med B777'en. A320 er ett kapittel jeg ikke gidder ta opp i denne posten.

 

At dem nå har stengt ned, og gjort at jeg ikke får lastet ned liveries er en del som irriterer meg grenseløst, samtidig at det ikke har vært mulig å få tak i dem på e-post det siste året uansett hvor mange man har sendt tar det bestandig 2 mnd før man får svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg kan faktisk forstå dette' date=' det er jo flere tusen som bare laster ned produktene deres gratis istedenfor å betale, uansett pris.[/quote']Veldig mange, meg selv inkludert, mener at uoffisielle add-ons ikke er ting man skal betale for, uansett pris...jeg syns i det store og det hele at det er ganske frekt å ta seg betalt for add-ons til noe andre har laget, og når folk etterhvert tar seg fett betalt for alt som har med fs å gjøre (alt fra "read mes" til fly) så syns jeg det går for langt. FS er også det eneste spillet hvor dette er såpass utbredt...og en av grunnene til at jeg spiller lite FS.

 

At et av disse "firmaene" blir borte syns jeg bare er bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit å ta seg betalt for ting, men da bør det være av samme kvalitet som PMDG eller i allefall i nærheten. Hvis ikke har det ikke noen verdi. Det er alt for mange useriøse (Les: abacus)som slenger ut dårlige fly og tror de kan få betalt for det.Noen burde gi Abacus salgsforbud....

 

De fleste firmaene har hatt så god tid til å lære seg programmering og tilvirkning av add-ons at det faktisk overrasker meg at Level-D og PMDG fortsatt er alene på tronen sin . Wilco er rett i nærheten siden de har mye bra, men ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange, meg selv inkludert, mener at uoffisielle add-ons ikke er ting man skal betale for, uansett pris...jeg syns i det store og det hele at det er ganske frekt å ta seg betalt for add-ons til noe andre har laget, og når folk etterhvert tar seg fett betalt for alt som har med fs å gjøre (alt fra "read mes" til fly) så syns jeg det går for langt. FS er også det eneste spillet hvor dette er såpass utbredt...og en av grunnene til at jeg spiller lite FS.

 

JØSS!!! Er det eneste ordet jeg kommer på når jeg leser dette.

 

Dersom du er imot at noen skal ta seg betalt for å gi ut addon til et spill laget av andre så er det jo enkelt å greit bare å benytte seg av default FS.

Uansett hvor mye du mener det er feil å ta seg betalt så er ikke det unskyldning for å laste den payware gratis via piratsider.

 

Enn så lenge så er det ingen lover som sier at man ikke kan lage addons til spill laget av andre, så da er det ikke så veldig mye mer å gjøre med det. Det er derimot lover mot å stjele og det og laste ned piratvarer....

 

De som lager disse addonene, det være PMDG, Level-D, Wilco, Aerosoft(ja listen kan være lang), bruker mye tid på å lage disse produktene. Noen bruker også en del penger på kildedata for å kunne lage et addon så realistisk som mulig(eksempel Orbx FTX), penger som de har hentet fra egen lomme. Å omgjøre denne dataen til et fullverdig addon tar lang tid og mange, mange timer. Jeg synes det bare er rett og rimelig at disse dedikerte folkene skal få lov til å ta seg betalt for produktet når det er ferdig. Om DU vil kjøpe det er DIN sak, og det samme gjelder enhver simmer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg sagt at jeg personlig laster ned pirat-software? Jeg sa simpelthen at jeg ikke har noe til overs for å betale for uoffisielle add-ons...

 

De som lager disse addonene, det være PMDG, Level-D, Wilco, Aerosoft(ja listen kan være lang), bruker mye tid på å lage disse produktene. Noen bruker også en del penger på kildedata for å kunne lage et addon så realistisk som mulig(eksempel Orbx FTX), penger som de har hentet fra egen lomme. Å omgjøre denne dataen til et fullverdig addon tar lang tid og mange, mange timer.

Ja...og det samme gjør alle andre som lager add-ons til andre spill...forskjellen er at de gjør det som en tjeneste for communityet og ikke for å tjene penger på det. Tror du f.eks det var gjort på èn kveld å lage Counter-Strike? Neppe, likevel ble det gitt ut gratis til communityet (ihvertfall helt til Valve selv kjøpte det opp). Tror du Red Viper- og Open Falcon-modene til Falcon 4 var gjort på et par timer? Tvilsomt, da så og si hele spillet ble skrevet om, i tillegg til at så og si hver eneste modell i spillet ble byttet ut...og prisen for alt dette? Gratis! Er det gjort på et øyeblikk å lage alle add-onene på LockOnFiles? Nei! Koster det noe å laste dem ned og bruke dem i spillet? Nei!

 

Husker du mod-communityet som oppstod rundt det første Half-Life spillet? Utrolig mange fantastisk gode mods, som i bunn og grunn var helt nye spill og som folk uten tvil hadde brukt tusenvis av timer på å utvikle, og alt ble sluppet "free of charge" til communityet (senere fikk selvfølgelig endel av disse mod-folkene jobb hos Valve og lager nå offisielle add-ons som koster penger, men det er greit).

 

For et par uker siden så sa en reprensentant fra Alphasim, på det offisielle Lock-On-forumet, at de gjerne skulle laget add-ons til Lock-On, men det kom de ikke til å gjøre...hvorfor? Fordi Eagle Dynamic (utviklerene av Lock-On) ikke vil la tredjepartsutviklere ta seg betalt for add-ons til spillet deres. Hvaslags holdning er det å ha at man skal ha penger for hver minste lille ting man gjør? For ikke å snakke om hvor regelrett elendige en god del av disse add-onene til FS er...

 

Jeg syns som sagt det er en kvalm trend og regelrett frekt å ta seg betalt for add-ons til noe andre har laget...men heldigvis så ser det ut til at trenden i det minste ikke sprer seg, da det hovedsaklig er FS-folk som skal ha betalt for å skrive en read me, eller pusse litt på noen textures.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir vel et spørsmål om man vil ha addon som folk har laget på hobby-basis, eller profesjonelle utviklere. Synes det er provoserende når enkelte tilbyr produkter som holder lavere standard enn gjennomsnittlig freeware, men å kjøpe slikt er vel en tabbe man fort lærer seg å unngå å gjenta. Men må si jeg er glad for at det finnes proffe utviklere ( og jeg gleder meg som en liten unge til aerosoft sin f16 kommer :D ).

 

Har alldri kjøpt (eller prøvd) noe fra pss, men det finnes løsninger som forhindrer både urettmessig nedlasting og bruk av support-forum. Akkurat som at en bank/butikk bør gjøre noen investeringer for å beskytte kontantbeholdningen sin, blir det kanskje litt for enkelt av pss å kun skylde på tyver for at de går konk. For meg virker det heller som en dårlig unnskyldning/forklaring, det er jo rett og slett ikkke alle selskap som har livets rett...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av MANGE som har blitt rammet av dette hos PSS. Uten noen form for informasjon i forkant blir servern som instalsjonsprogrammet bruker for å laste ned filene stengt, å vips sitter en hel haug med simmere med et produkt dem ikke får brukt, dette til tross for at man har kjøpt å betalt vær eneste fil til eneten B757,777, Concorden eller hva det nu måtte være slaks fly man har kjøpt av PSS.

 

Hadde folkene bak PSS hadd et lite snev av forståelse ovenfor sine kunder hadde dem informert oss, og laga en oflineinstaller, eller rett å slett gjort som fyrene bak B747-200 reddy for pushback pakka, og gjort produktene om til freeware å lasta de opp på for eksempel avsim.

 

Jeg har sakt på forumet deres inne på avsim akkurat hva jeg synes om fremgangsmåten til PSS i denne saken. Ufattelig nok er det eneste man får servert i retur, back up filene dine. Men i svarte da. Jeg har backup av instalasjonsprogrammet, og har lagra brukernavn og pass på en trygg plass. Under "Normale" forhold så er back up av instalasjonsprogrammet godt nok i massevis. Men ikke for tuffsene bak PSS. Dem mener at man skal ta backup av vær eneste fil ifra FS9 mappa som har med PSS å gjøre. Å legge dem inn manuelt. Greit nok, men dette er ingen fullgo løsning da denne fremgangsmåten gjør at fuelplaner å load editor ikke fungerer som dem skal grunnet manglene licens og registerinformasjon.

 

Løsninga for meg etter hd crash på systemdisken for en måndes tid tilbake ble å kjøpe B757 og 777 pånytt gjennom Justflight for at jeg fortsatt skulle få brukt mine favorittfly i fs.

 

Alt i alt har jeg betalt mellom 500 og 600kr extra for å få bruke fly jeg har kjøpt å betalt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par uker siden så sa en reprensentant fra Alphasim' date=' på det offisielle Lock-On-forumet, at de gjerne skulle laget add-ons til Lock-On, men det kom de ikke til å gjøre...hvorfor? Fordi Eagle Dynamic (utviklerene av Lock-On) ikke vil la tredjepartsutviklere ta seg betalt for add-ons til spillet deres.

 

Og det er noe jeg takker ED for herfra til evigheten! Dette er egentlig samme posisjon som 1C/Maddox i sin tid tok, selv om det har kommet tillegscampaigns til IL2 som er payware. Og jeg ville ALDRI betalt for dette, noe jeg vil tippe at mange andre i Lock On-community'en også mener.

 

Å umiddelbart stemple Fredrik, eller noen andre av samme mening, som pirater er veldig utbredt blant folk her inne. Jeg tør omtrent vedde på at INGEN av Flightsim.no's medlemmer ikke har en eller annen form for piratvare på maskinene sine, være det FS-addons eller andre programmer. Uttrykk som stein i glasshus, å pisse i buksa for å holde seg varm og lignende er ting som går igjennom hodet mitt hver eneste gang jeg ser dette temaet kommer opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke quote hele innlegget til Fredrik.

 

Først og fremst så må jeg bare si at jeg beklager så veldig mye dersom jeg fikk det til å virke som at DU har lastet ned piratvare. Det var i så fall ikke meningen. Jeg har ingen forutsetning for å vite om du har gjort det.

 

Mulig jeg leste ditt innlegg feil og at jeg dermed antok at du støtter pirat-nedlasting, beklager dette også.

 

Mitt syn på folk som velger å laste ned payware fra piratsider er uansett det samme.

 

Jeg skjønner dog etter dit siste innlegg at det er prinsippet payware du er motstander av og respekterer ditt syn i den saken. Du har selvfølgelig full rett til å ha dine meninger om det og ingen skal få fortelle deg noe annet.

Jeg synes det er fantastisk at enkelte bruker timer på timer, om ikke dager, på å utvikle addons og tilleggsprogrammer for så å gi det ut gratis. Mange av disse addonene er rett og slett nydelige og danker lett ut enkelte payware. FS-verden hadde rett og slett ikke vært den samme uten disse personene. Tar av meg hatten og bukker pent for dem.

 

Vi lever heldigvis i en del av verden der det er lov for mennesker å ha forskjellige meninger og det er jeg glad for. Min mening er at det er helt greit at noen velger å lage addons å ta betalt for det, da kjøperen selv bestemmer om han faktisk vil bruke penger på det eller ikke. Med addons mener jeg fly, scenery og programmer(Active Sky, FE osv).

 

Jeg deler din mening om folk som tar betalt for guider og slikt fjas. Spesielt når guidene består av info som alle kan finne på nettet dersom de ønsker. Jeg tviler på at forfatterne av disse guidene sitter inne med informasjon som utviklerne av FS selv ikke har. Og let's face it, stort sett alle tweaker og andre tips kommer fra utviklerne på en eller annen måte.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en komentar til Frode S.

 

PMDG og Level-D er produkter jeg gledelig betaler det de vil ha for sine fly, og de er faktisk verd vær eneste krone. Dette gjelder delvis også PSS. Tenker her på B757 som kom med over 80 liverys sammen med selve flyet.

 

Når det gjelder Wilco, ja så har de med sine siste utgivelser bevsit ettertrykkelig at de ikke ønsker noen mere penger ifra meg, å det får dem ikke heller, med mindre de legger om kvalitetskontrollen KRAFTIG.

 

Ellers er jeg enig med Stian. Hva hadde vel FS 98 og fram til FS9 vert foruten Norske Flyplasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kunne heller senket prisene sine' date=' så hadde de fått flere kunder. Samme gjelder PMDG og flere andre produsenter. [/b']

 

Jeg er enig i at PSS har kunne senket prisene sine en del, men når det kommer til produkter fra PMDG og Level D så er de flyene verdt hver eneste krone, det er iallefall min mening.

 

Både PMDG og Level D lager Addons til Flightsim som en hobby virksomhet, de har både jobb, familie og andre ting å ta seg av ved siden av å lage høy kvalitets addons til en flysimulator, det er vel også mesteparten av grunnene til at de bruker så lang tid på å utvikle addons, men du verden for en kvalitet det er på de når de først slippes :)

 

Nå husker jeg ikke eksakt hvor mye PMDG'd 747-400 kostet å utvikle, men det var en ganske høy sum som de har tatt ut av sine egne lommer og at de skal få dekt utgiftene og kanskje også få litt inntekt for tiden de har brukt, syns jeg er helt greit. Jeg ser fram til den kommende MD-11 og kjøper den så snart den er lansert for FS9 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå husker jeg ikke eksakt hvor mye PMDG'd 747-400 kostet å utvikle' date=' men det var en ganske høy sum som de har tatt ut av sine egne lommer og at de skal få dekt utgiftene og kanskje også få litt inntekt for tiden de har brukt, syns jeg er helt greit. Jeg ser fram til den kommende MD-11 og kjøper den så snart den er lansert for FS9 :) [/quote']Hadde de senket prisene hadde det ikke gjort annen forskjell for PMDG at de hadde brukt litt lengre tid på å tjene like mye på produktene.....300 i stedet for 500 og ett eler annet .... gjør ikke stor forskjell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde de senket prisene hadde det ikke gjort annen forskjell for PMDG at de hadde brukt litt lengre tid på å tjene like mye på produktene.....300 i stedet for 500 og ett eler annet .... gjør ikke stor forskjell...

 

Sier bare en ting. Kvalitet å pris henger veldig ofte sammens. Og er kvaliteten BRA, ja da driter jeg i om flyet koster 20dollar eller 60dollar.

 

Kan til en viss grad si meg enig i at prisene til PSS var stive. Spesielt på B777 der man ikke fikk med et eneste livery foruten dreamlinerfarvene.

 

B757 ifra PSS ga etter min mening full valutta for prisen den kostet. I utgangspunket trengte man ingen extra livery, da den var full av livery.

 

To andre produkter som etter min mening er overpriset er Wilco sin Airbusserie Vol 1 og 2. Selv etter over et år på markede har dem ikke fått sikk på Vol1 sine problemmer med autoland å decent. I Vol2 har dem de samme problemmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også på leting etter liveries til PSS modeller' date=' og ble anbefalt å prøve AVSIM, men det ligger så lite der. [/quote']

 

Grunnen til at det ikke ligger på AVSIM er at man iflg. PSS policy ikke hadde lov til å laste opp user repaints av de flyene de allerede solgte. Husker de var strenge på dette når jeg jobba i AVSIM.

 

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...