Gå til innhold

Har dere gått fra vettet?


Christer Elde

Anbefalte innlegg

Nå var jeg en tur på internett, på VG Nett`s sider, der stod det om "Virtuelle piloter gjenskaper terroraksjonen"

Mange Flight Simulator-entusiaster har sikkert tatt seg en ekstra tur over New York, det siste døgnet. Og det er helt greit, men å prøve å gjenskape ulykken for så å sende bildene over til landets største avis, både på internett og på papir. Det er idiotisk! Det gir et feil inntrykk av Flightsimulator-miljøet, og er helt totalt respektløst overfor USA og alle ofre og etterlatte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den här posten skriver jag i egenskap av President för Escape Airlines, och med andledning av artikeln på VG.

Escape Airlines uppmuntrar inte på något sätt våra piloter att simulera katastrofen i New York och Washington igår. Tvärtom tar vi officiellt avstånd från den typen av makabra lekar. Vi är självfallet mycket upprörda över gårdagens elände, inte minst med tanke på att flera av våra medlemmar är amerikanska medborgare. Just nu har vi också en kondoleans som startsida på vår hemsida.

Jag tycker också att det framkommer i artikeln att den av våra medlemmar som blir intevjuad, också är djupt upprörd över händelserna i USA. Att han valt att "rekonstruera" detta i simulatorn ser jag mest som en oövertänk handling av en ung man på blott 15 år.

Å sellskapets vägnar ber jag om ursäkt ifall detta har gjort någon upprörd.

/Patric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt anledning til å lese det som har foregått her, men jeg tror nok at de som har kommet med utspill om at USA fikk som fortjent osv gjorde dette mot bedre vitende.

Dette dreier seg om drap på flere tusen uskyldige mennesker, og nå er det også klart at 20 nordmenn er savnet i området.

Så la oss roe ned denne diskusjonen her i forumet i respekt for de omkomne, og la tankene gå til de som sitter igjen og ikke engang vet hva som har skjedd med sine kjære.

Ellers bør man være meget forsiktig med å signere innlegg i offentlige forum der man erklærer støtte til slike terrorhandlinger. Man skal lete lenge for å finne slikt i andre forum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor alle reagerer slikt på dette!! Jeg har bare forsøkt å rekonstruere ulykken! Det er ingen makaber lek, og det er heller ingen "uovertenkt" handling. Jeg har fått mange positive responser på at andre folk har gjort det samme. Det er ingen makaber lek!!!!!!!

Det er en rekonstruksjon!!!!!!!!!!

[image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Det gjør altså ingenting at de viser en rekonstruksjon på CNN, men når en femtenåring gjør det............oooohhhhh. Det virker som at folk tror jeg syntes at det var morsomt!!! Hvorfor det? Å dømme på forhånd kalles det! Og jeg har heller ikke på noen måte linket escape airlines opp mot dette her!! Så hvis noen skal bli sure, kan dere rette dette direkte mot meg, istedenfor å gå via Escape Airlines og Patric Moreau.

Det er også et poeng at folk dreper 100 000 japanere i et dataspill, men hvis jeg lager en rekonstruksjon av hendelsen som drepte 10 000 amerikanere, så er det nærmest en forbrytelse. Er ikke dette diskriminering? Tenk over det.....

Espen Grotmoll [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: jeg vil også si at det var ikke jeg som gikk til VG med dette..... Og jeg har heller ikke sendt inn de bildene, og jeg trener ikke daglig på å drepe mennesker, hvis det er det dere tror!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra sagt Espen! Jeg holder med deg! Det er helt opp til hver enkelt å gjøre hva pokker man vil! Det er terroristene som dreper og begår forbrytelser [image]images/icons/blush.gif" border="0[/image] og IKKE Espen....

NB: jeg nekter ingen i å si sin egen mening, men jeg syns det er helt på trynet at folk ikke kan snakke/diskutere eller simulere hendelsen....

[ 13-09-2001: Endret av: Jonas Rettum ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var meget postivit at du kom inn på teppet, Espen. Nok en gang har enkelte her på forumet gått ut og slaktet mennesker og hendelser de overhodet ikke har nok kjennskap til.

Jeg sikter bl.a. til hr. Moreau, som til tross for mangelfulle kunnskaper kaller denne saken «makaber», hvilket er makabert i seg selv.

Det skal bli spennende å høre hva den selvhøytidlige, ærede president Moreau sier til Espens kommentar...

[ 13-09-2001: Endret av: Hans Nikolai Førde ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en del ikke får med seg (eller vil få med seg) innholdet kritikken. Det jeg og mange andre reagerer på er TIDSPUNKTET og i enkelte tilfeller STEDET. En del postinger og kommentarer både her og i andre forum og medier har vært så tankeløse at jeg velger å tro at enkelte mangler en sperre som ville sagt "Denne meningen tar jeg en annen gang eller et annet sted".

Om noen føler seg truffet, såret eller krenket vil jeg bare si at stikker man hode frem så SINNSYKT langt ut som enkelte har gjort (tidspunkt og hendelser tatt i betrakning) bør man vente at noen svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Jeg har nettop registrert meg, og det første synet som møter meg er at dere har her en livlig diskusjon på gang!

Jeg har nå lest alle innlegg her, og jeg mener også, som Jonas Røttum, at Patric Moreau må svar på innsendingen fra Espen Grotmoll. Hva har han egentlig å si til dette?

Og jeg holder med Espen Grotmoll i at han sikkert ikke har "lekt" og "trent" på dette hjemme, for så og gå til VG med det!

Hilsen Pontus Heimstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk reagerer nok på det som oppfattes som en spekulasjon i underholdningsverdi ved å rekonstruere disse tragediene med en slik simulering.

Det er bra at Espen her sier klart fra at dette ikke er tilfelle, men han må da respektere at Moreau tar avstand fra denne form for simulering, når det i overskriften til artikkelen i VG generaliseres over VA-piloters intensjoner med senere henvisning til Escape Airlines.

quote:

Det er også et poeng at folk dreper 100 000 japanere i et dataspill, men hvis jeg lager en rekonstruksjon av hendelsen som drepte 10 000 amerikanere, så er det nærmest en forbrytelse. Er ikke dette diskriminering? Tenk over det.....

Å dra en mer respektløs sammenligning med dataspill, henvise til diskriminering, og i tillegg dra politikk inn som et argument for å oppnå en enda klarere rettferdiggjøring av simuleringen av denne ufattelige tragedien, er unødvendig og noe som klart virker mer mot, enn med sin hensikt etter min mening når en skal stå på egne bein og forvare et synspunkt under tiltale.

Personlig finner jeg ingen grunner til å ha noe som helst interesse av å foreta lignende simuleringer. Jeg mener det prinsipielt strider mot en markering som er nødvendig for å vise en moralsk støtteerklæring og holdning i form av avsky mot slike handlinger.

Mvh. Geir

[ 13-09-2001: Endret av: Geir Olav Johnsen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen alle sammen!

Jeg kan innrømme at det å trekke paraleller til andre dataspill kanskje var litt på grensa. Men jeg må si at jeg ikke har nevnt Patric Moreau i mine innlegg annet enn at folk ikke skal være sure på han!

Ellers får jeg en frekk melding fra en annen flightsimmer her, som tydeligvisikke heller har tenkt igjennom sin posting. Det å trekke inn en diskusjon om utropstegn er komplett idioti og en rett og slett meningsløs handling. Utropstegn er noe man bruker for å understreke noe eller tiltrekke litt oppmerksomhet, ikke for å vinne en argumentasjon Tilslutt vil jeg da bemerke spesiellt til denne flightsimmeren:

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

"God ide; la oss gå løs på en uskyldig ungdom som vi er mye sterkere enn"

Med meget vennlig hilsen

Espen Grotmoll [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også si at jg ikke har trukket inn politikk, diskriminering og sammenlignet med dataspill for å rettferdiggjøre denne typen simulering. Og hva er forressten "denne typen simulering"? Snakker vi om rekonstruksjoner her?

Av alle de meldingene jeg har lest her, var den siste den mest idiotiske. Utropstegn, overskrifter, anklagelser, osv. Jeg kan ikke noe for hva som står i overskriften av artikkelen. Det må da selv en idiot skjønne? Dessuten er det mye i den artikkelen som har blitt forandret på etterhånd. Jeg har heller ikke trukket parleller til escape airlines etterpå. Journalisten spurte meg ut om escape airlines i forkant, og jeg svarte da så godt jeg kunne. Jeg har heller aldri sagt at vi har innstilt slle våre avganger til New York....

Mvh.

Espen Grotmoll [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image] [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ROFLMAO!

Som om akkurat du trenger ekstra oppmerksomhet nå...

Det er jo selvsagt svært beklagelig at en kan bli sitert og "feilbehandlet" på den måten. Men det er en uunngåelig konsekvens av uttalelser til tabloidpressen.

Jeg synest det er trist at du svarer meg med å kalle meg en idiot, og registerer min veltrufne provokasjon.

Angående utropstegn... sorry, jeg var vel litt for hard vendingen og glemte at dette var et helt uformelt forum....setningen er herved slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at WTC-simuleringen er at terroristangrpene i USA er noe vi er midt oppe i. Mange nordmenn forsøker desperat å komme i kontakt med slektninger man vet er i New York og for øyeblikket vet vi om 20 nordmenn man ikke har fått kontakt med. I en slik situasjon er det totalt upassende og gå ut i VG på den måten det blir gjort. Jeg vil ikke begynne å spekulere i hvorfor 15-åringen gjorde dette.

Jeg har selv dundret i WTC med et helikopter ute av kontoll og vi har sikkert alle testet om bulding crash "fungerer" i FS2000. Kan tenke meg at mange sikkert har tatt seg en tur rundt NYC i FS2000 de siste dagene for å få et pilot/terrorist-perspektiv på tragedien. Men å gå ut i VG å si at dette er noe man "leker" og "trener" på viser total mangel på respekt for de som er rammet av dramaet.

Ang. bombing av Bagdad i Jane's er det et tilbakevendende tema. Når man lager spill og krigssimulatorer vil det alltid være en fiende og bad-boy. Jeg har full forståelse for at f.eks. russere føler seg ukomfortabel med at man ikke kan velge side i spillet Operation Flashpoint og dermed må angripe russere. Dette er en diskusjon man gjerne kan ta i et egnet forum og de siste dagers hendelse vil sikkert gi en del nye innspill på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke all reklame er god reklame. I aller, aller ytterste konsekvens kan Microsoft holde tilbake FS2002 pga tidspunktet, negativ publisitet eller om myndigheter har grunn til å tro at den brukes i terroristopplæring.

Jeg tror ikke at noe av dette skjer, det viser seg at noen av terroristene har tatt pilotutdannelse i USA, leid simulatorer etc. Muligheten for at du er blitt "lært opp" på MSFS er ikke så stor.

Uansett er ikke denne katastrofen noen jeg ønsker at FS og FS-miljøet skal bli assosiert med ("Flightsimer, er det ikke dere som gjennskaper terrorangrep samme dag som de skjer?") og denne oppmerksomheten kunne vi vært foruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen

Det er en veldig trist sak dette med terror-angrep.

Måten dette er gjort på hadde vel ingen på forhånd kunne tenkt seg.

At påstander om at man kan lære seg å fly 767 via FS2000 er journalistikk på høyt plan.

Les denne: http://msnbc.com/news/628194.asp?0si=&cp1=1#BODY"'>http://msnbc.com/news/628194.asp?0si=&cp1=1#BODY" TARGET=_blank>http://msnbc.com/news/628194.asp?0si=&cp1=1#BODY

Hilsen

Fred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var tragisk lesning. Vi "flightsimmere" vil jo gjerne skryte av at vi trolig ville kunne føre et passasjerfly om vi bare fikk sjansen, men nærmest å legge skylda på PC-simulatorer for disse terrorangrepene er for drøyt. Og som jeg har nevnt i et annet innlegg: Eric Ernst kan ikke ha det særlig godt nå. Ikke bare har han mistet pilot- (og andre) kollegaer i American Airlines; nå angripes han jo faktisk (mellom linjene i hvert fall) i amerikanske media for at han er en av hovedmennene bak PIC's 767. [Eric er jo "paneleksperten" siden han selv flyr denne flytypen hos American Airlines, samtidig som han er flysimulatoretusiast.]

La oss håpe at journalister flest snart tar til vettet!

Vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra en chat sessjon hos http://www.cnn.com/" TARGET=_blank>CNN.com

Robert J. Heibel is the Director of Mercyhurst College's Research/Intelligence Analyst Program in Erie, Pennsylvania, which trains students for work in the intelligence field. He is a retired agent of the Federal Bureau of Investigation, where he served as the Deputy Chief of Counter-Terrorism. Mr. Heibel joined the CNN.com chat room from Pennsylvania.

quote:

CHAT PARTICIPANT: Does it concern the FBI that retail software such as Microsoft's Flight Simulator can provide enough training for someone to pilot a commercial airliner?

HEIBEL: It may be a concern to the FBI but I doubt they would ever be able to do anything about it as far as restricting its sale. At least at this point.

Les hele chat'en http://www.cnn.com/2001/COMMUNITY/09/12/heibel/index.html" TARGET=_blank>her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Fred Solli:

At påstander om at man kan lære seg å fly 767 via FS2000 er journalistikk på høyt plan.


Som flere eksperter har uttalt den siste tiden, for å gjennomføre det terroristene har utført i USA trenger man ikke store flykunnskaper. Hverken take-off eller landing er interessant, kun basiskunnskaper om autopilot og FMS, navigering, climb/descent og bank.

En trener i en 727-simulator (eller var det 707) hadde noen av terroristene på 6-timers kurs tidligere. I flg han gikk de bort fra den regulere kursplanen og fokuserte på å holde flyet i luften, banks og approach.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg drittlei av at Tore Sætre angriper meg:

 

quote:

Uansett er ikke denne katastrofen noen jeg ønsker at FS og FS-miljøet skal bli assosiert med ("Flightsimer, er det ikke dere som gjennskaper terrorangrep samme dag som de skjer?") og denne oppmerksomheten kunne vi vært foruten.


Kan ikke denne herren vennligste holde tankene sine for seg selv, dersom han ikke kan sende inn en melding uten å blodkritisere meg? Dessuten er du ikke mye bedre selv, når du sier at du har krasjet i WTC selv, og "mange har vel selv testet building crash". Dette er kanskje noe du sa fordi du mener at det er sannheten. Men er det ikke nettopp det jeg sier også????

Jeg forventer et svar fra den høytidelige Tore

 

Mvh.

Espen Grotmoll [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

[ 14-09-2001: Endret av: Espen Grotmoll ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud Espen!

Synes du det går ann å sammenligne å fly rundt i newyork med et helikopter, og kanskje teste building crash'en med å bestemmt fly sammeruten, samme fly, tid og øve seg på å krasje den? [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Det er litt for dumt for meg altså!

En ting til er det du kopierte fra Tore's innlegg over.. Det at vi Simmere ikke vil bli sammenlignet med terrorister er vel noe de fleste med noe i toppen mener!

Fredrik [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke på tide å ta seg selv, og "leketøyet" (FS) litt mindre seriøst for mange her..? På tide å våkne opp og innse at det er et DATASPILL dere krangler om, ikke noe annet, uansett om det finnes paneler og flymodeller som er litt fancy og ligner på de virkelige. La folk få kræsje hvor de vil, og fortelle andre om det etterpå, hvis de vil. La journalistene få fråtse i sin uvitenhet om FS, hvis de vil. Det florerer jo med mer eller mindre perverse, blodsprutende, og massakre action/fly spill allikevel, og de fleste av oss spiller, eller har spilt disse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...