Gå til innhold

Backtrack?


Jakob Arne Brønstad

Anbefalte innlegg

I teorien betyr det aa takse tilbake paa den banen man har landet paa, altsaa gjoere en 180 graders sving for saa aa takse tilbake i motsatt retning av det man landet.

 

I praksis brukes backtrack ved de fleste takse-instruksjoner paa rullebanen, for eksempen "via taxiway sierra, enter runway, backtrack, line up and wait runway 34." Dette betyr altsaa at man skal takse paa rullebanen for man liner opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om dette før og hvis vi da sier at jeg står ved holding point Alpha på kjeller og skal takse ut og ned til enden av runway 12 for depature fra runway 30, så skal jeg da egentlig ikke si "... will backtrack and line up runway 30." (selv om jeg tror de fleste ville skjønne hva jeg mente)?

 

Men hvis jeg vil gjøre det helt klart at jeg kommer til å takse på rullebanen til begynnelsen av runway 30, hva ville dere sagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]

o) *BER OM TILBAKEKJØRING REQUEST BACKTRACK

p) TILBAKEKJØRING GODKJENT BACKTRACK APPROVED

q) KJØR TILBAKE RULLEBANE (nummer) BACKTRACK RUNWAY (nummer)

[...]

FOR 2002-12-10 nr 1782: Forskrift om flytelefoniprosedyrer (BSL G 5-1).

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20021210-1782.html

 

Tilbakekjøring, ref BSL G 5-1, høres unektelig ut som å kjøre tilbake, underforstått etter landing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være pinlig nøyaktig er backtrack når man takser tilbake på rullebanen etter landing. Det er ikke når man takser tilbake på rullebanen før avgang' date=' men brukes ofte til det og.. [/quote']

 

og dette er du 100% sikker på? :) Man kan "backtracke" sin egen kurs, og man kan "backtracke" en rullebane. Derfor er det ikke feil å si backtrack rwy 17 før avgang. Ja jeg vet det er mange diskusjoner om saken :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være pinlig nøyaktig er backtrack når man takser tilbake på rullebanen etter landing. Det er ikke når man takser tilbake på rullebanen før avgang' date=' men brukes ofte til det og.. [/quote']

 

og dette er du 100% sikker på? :) Man kan "backtracke" sin egen kurs, og man kan "backtracke" en rullebane. Derfor er det ikke feil å si backtrack rwy 17 før avgang. Ja jeg vet det er mange diskusjoner om saken :)

 

 

slå opp i doc 4444 :) (vet ikke om noe sted å "linke" den), det står det under fraselogi brukt etter landing og såvidt jeg vet står det ingenting om untak fra standard (doc4444) i AIP mtp backtrack :)

 

Edit:

Back-taxi brukes i tekstsidene til Flesland:

 

Sitat (side 5 i linken):

ACFT requiring DEP FM turn pad at the

RWY extremity, shall request this upon startup,

and back-taxi shall not be executed unless

a specific clearance has been obtained FM

TWR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...