Jakob Arne Brønstad Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 hva betyr egentlig det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Haabeth Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Taxe ned til enden av rullebanen og snu for så å ta av. Det gjøres der det ikke er taxebaner ned til enden av rullebanen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Aspelund Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 I teorien betyr det aa takse tilbake paa den banen man har landet paa, altsaa gjoere en 180 graders sving for saa aa takse tilbake i motsatt retning av det man landet. I praksis brukes backtrack ved de fleste takse-instruksjoner paa rullebanen, for eksempen "via taxiway sierra, enter runway, backtrack, line up and wait runway 34." Dette betyr altsaa at man skal takse paa rullebanen for man liner opp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mads Hjemmen Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 tror backtrack er når et fly taxer ut på RWY, må taxe til andre ende av RWY, snu og lette mot den veien det kom fra...er usikker...men tror det....Det var dette som førte til den store Tenerife dicaster. Der 2 747 crash på RWY.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Evt. taxe tilbake på banen etter landing. For å si det enkelt(håper jeg), du beveger deg på banen i motsatt retning av det som er i bruk for avgang/landing. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Hvis du står på ENTO og skal ta av fra 18. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Egil Ursin Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 For å være pinlig nøyaktig er backtrack når man takser tilbake på rullebanen etter landing. Det er ikke når man takser tilbake på rullebanen før avgang, men brukes ofte til det og.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Arne Beck Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Jeg har hørt om dette før og hvis vi da sier at jeg står ved holding point Alpha på kjeller og skal takse ut og ned til enden av runway 12 for depature fra runway 30, så skal jeg da egentlig ikke si "... will backtrack and line up runway 30." (selv om jeg tror de fleste ville skjønne hva jeg mente)? Men hvis jeg vil gjøre det helt klart at jeg kommer til å takse på rullebanen til begynnelsen av runway 30, hva ville dere sagt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 [...] o) *BER OM TILBAKEKJØRING REQUEST BACKTRACK p) TILBAKEKJØRING GODKJENT BACKTRACK APPROVED q) KJØR TILBAKE RULLEBANE (nummer) BACKTRACK RUNWAY (nummer) [...] FOR 2002-12-10 nr 1782: Forskrift om flytelefoniprosedyrer (BSL G 5-1). http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20021210-1782.html Tilbakekjøring, ref BSL G 5-1, høres unektelig ut som å kjøre tilbake, underforstått etter landing. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Berg Jørgensen Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Da Alpha var stengt på ENVA brukte de "backtrack." Om det er korrekt vet jeg ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jakob Arne Brønstad Skrevet 27. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2007 Tusen Takk:D da lærte vi noe nytt i dag også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 For å være pinlig nøyaktig er backtrack når man takser tilbake på rullebanen etter landing. Det er ikke når man takser tilbake på rullebanen før avgang' date=' men brukes ofte til det og.. [/quote'] og dette er du 100% sikker på? Man kan "backtracke" sin egen kurs, og man kan "backtracke" en rullebane. Derfor er det ikke feil å si backtrack rwy 17 før avgang. Ja jeg vet det er mange diskusjoner om saken Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Jon har 100% rett. At det har sklidd ut og benyttes ifm line up for avgang gjør det ikke til korrekt fraseologi for det. Man liner opp for avgang og backtracker etter landing. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Egentlig er backtrack til bruk i begge situasjoner like naturlig ord/fraseologi som bruk av BACKcourse LLZ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Egil Ursin Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 For å være pinlig nøyaktig er backtrack når man takser tilbake på rullebanen etter landing. Det er ikke når man takser tilbake på rullebanen før avgang' date=' men brukes ofte til det og.. [/quote'] og dette er du 100% sikker på? Man kan "backtracke" sin egen kurs, og man kan "backtracke" en rullebane. Derfor er det ikke feil å si backtrack rwy 17 før avgang. Ja jeg vet det er mange diskusjoner om saken slå opp i doc 4444 (vet ikke om noe sted å "linke" den), det står det under fraselogi brukt etter landing og såvidt jeg vet står det ingenting om untak fra standard (doc4444) i AIP mtp backtrack Edit: Back-taxi brukes i tekstsidene til Flesland: Sitat (side 5 i linken): ACFT requiring DEP FM turn pad at the RWY extremity, shall request this upon startup, and back-taxi shall not be executed unless a specific clearance has been obtained FM TWR. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.