Gå til innhold

Namsos lufthavn


Vidar Solheim

Anbefalte innlegg

Det kan jo hende den har.

Men det er i såfall en av få norske flyplasser som ikke har noe lufhavn navn uten om steds navn da? :)

Ehh... De aller fleste flyplasser i Norge har bare stedsnavn som navn... f.eks Stavanger Lufthavn Sola... Du har ikke tenkt over at flyplassen ligger på Sola? Stedet flyplassen faktisk ligger på heter Sola... Slik er det på de aller fleste flyplasser i Norge. Hvertfall de jeg vet om. Er vel sikkert noen hvor det ikke er slik men men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh... De aller fleste flyplasser i Norge har bare stedsnavn som navn... f.eks Stavanger Lufthavn Sola... Du har ikke tenkt over at flyplassen ligger på Sola? Stedet flyplassen faktisk ligger på heter Sola... Slik er det på de aller fleste flyplasser i Norge. Hvertfall de jeg vet om. Er vel sikkert noen hvor det ikke er slik men men

Jeg tror du har ganske rett, se på Flesland, flyplassen ligger på et sted kalt Flesland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det har med at i de største byene ligger hovedflyplassen litt unna selve byen, dermed må også bynavnet tas med for å ikke skape forvirring. Så her heter det vel egentlig Sola Flyplass, men Avinor tar Stavanger med for at folk som ikke er kjent i området vet hvor de er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende den har.

Men det er i såfall en av få norske flyplasser som ikke har noe lufhavn navn uten om steds navn da? :)

Ehh... De aller fleste flyplasser i Norge har bare stedsnavn som navn... f.eks Stavanger Lufthavn Sola... Du har ikke tenkt over at flyplassen ligger på Sola? Stedet flyplassen faktisk ligger på heter Sola... Slik er det på de aller fleste flyplasser i Norge. Hvertfall de jeg vet om. Er vel sikkert noen hvor det ikke er slik men men

 

Selfølgelig er jeg klar over at den ligger på Sola!

(Er i Stavanger såpass ofte at det hadde vært rart om jeg ikke hadde fått

med meg)

 

Men, jeg bare lurte om den hadde et annet navn i tilleg, siden alle andre flyplasser har det! Å det hadde også Namsos, allikevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2004 gikk Luftfartsverket (nå Avinor) inn for å forenkle navnene til flyplassene til å være nærmeste by/sted. Eks. kutte ut Flesland og kalle flyplassen Bergen Lufthavn. Dette fikk Luftfartstilsynet til å steile. Navn på flyplasser er regulert av internasjonale regler. De kom med følgende pressemelding:

 

Luftfartstilsynet understreker at ingen norske lufthavner skal skifte navn. For eksempel skal det offisielle navnet på hovedflyplassen fortsatt være Oslo lufthavn, Gardermoen. Bakgrunnen for denne presiseringen er at flere medieoppslag har skapt inntrykk av at flyplasser over hele landet får nye navn. Navngiving av flyplasser er strengt regulert, og flyplassnavn endres svært sjelden.

code/image_article.jspNavngiving av lufthavner er basert på internasjonalt regelverk. Navnet skal normalt bestå av tre elementer:

 

Det første elementet er knyttet til nærmeste by eller tettsted (for eksempel Bergen)

Det andre elementet er enten lufthavn, flyplass, helikopterplass eller sj øflyplass (for eksempel lufthavn)

Det tredje er et lokalt stedsnavn som blant annet kan benyttes som kallesignal (for eksempel Flesland)

Samlet blir det korrekte navnet dermed Bergen lufthavn, Flesland.

 

Flyplassnavnet tildeles samtidig med at flyplassen får konsesjon. Den som innehar konsesjonen kan ikke selv endre det offisielle navnet på flyplassen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...