Gå til innhold

BA vil knekke SAS-dominans


Helge Bø

Anbefalte innlegg

Må si meg ening med Helge Bø.

Det er sunt med litt konkurranse.Håper British Airways mener alvor med denne uttalelsen og satser på flere ruter i Norden.

Mvh

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tor Harald Tessem:

Jeg håper at sas få konkuranse slik at det ikke koster nermere 6000 å fly til nordnorge. Det er jo helt sinsyke priser nå til dags. . [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

må bare minne om at det fra Vadsø til Oslo tur retur koster 7700kr. moa over 6000kr [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen forståelse for at mange synes det burde være "subsidier" på ruter til/fra Nord Norge. Det er svært langt fra Kristiansand til f.eks. Kirkenes, og da koster det deretter. Det er ikke en menneskerett med billige flyreiser innenlands.

Jeg synes forøvrig at SAS er et glimrende flyselskap, og har aldri hatt annet en fine erfaringer med dem. Min teori om Helge Bø`s besettelse ang. SAS hendelsene i det siste, er at han antakeligvis har søkt jobb der, og (selvfølgelig) fått kontant avslag. Det drieide seg sikkert om jobb som flyvert, stuer, de-icer e.l.

 

Kenneth

[ 14-08-2001: Endret av: Kenneth Warren Berg ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser ut at det har utviklet seg til "flyselskapsrasisme" på dette forum og jeg synes at man bør slutte mens "leken" er god.

Er Helge Bø "Flyselskapsrasist" eller "purk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Kenneth Warren Berg:

Jeg har ingen forståelse for at mange synes det burde være "subsidier" på ruter til/fra Nord Norge. Det er svært langt fra Kristiansand til f.eks. Kirkenes, og da koster det deretter. Det er ikke en menneskerett med billige flyreiser innenlands.

Så du synes ikke det er dyrt med 7700,- tur retur Vadsø? Hadde det ikke vært for avgiftene som visse politiske partier pusher på det norske markedet, så kunne det jo faktisk vært billigere å fly innenlands.

quote:

Jeg synes forøvrig at SAS er et glimrende flyselskap, og har aldri hatt annet en fine erfaringer med dem.


Selv om du har vært heldig, så kan du ikke skyve under teppet at SAS regelrett har driti seg ut med alle hendelsene (og noen uttalelser) i det siste. - I hvert fall ikke kom med negative replikker til folk som bare påpeker dette.

quote:

Min teori om Helge Bø`s besettelse ang. SAS hendelsene i det siste, er at han antakeligvis har søkt jobb der, og (selvfølgelig) fått kontant avslag. Det drieide seg sikkert om jobb som flyvert, stuer, de-icer e.l.


Hva har dette med saken å gjøre? For det første: helt usaklig å si. For det andre: mener du at flyvert eller stuer osv. er et "mindre verdt" arbeid? Siden du åpenbart prøver å nedverdige Helge med ditt utsagn..

Ole Martin

[ 14-08-2001: Endret av: Ole Martin Walberg ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, er enig i at over lengre distanser har flyselskapene større utgifter enn på korte distanser... men i sommer fløy jeg til canada, det kosta 6500 kr.... OVER 1 stor BILLIGERE enn en reise innad i norge... har du for eksempel sjekket prisene oppe i finnmark? der skal de faen meg ha 5000 spenn for en reise mellom vadsø og hammerfest... [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS-ledelsen fikk i går et nytt slag i trynet, da British Airways kunngjorde at selskapet planlegger å etablere flere faste ruter i det nordiske markedet...bl.a mellom de nordiske hovedsteder. Det er BA's samarbeidspartner Sun Air som skal betjene rutene.

I tillegg vurderer BA å gjenoppta ruten Heathrow-Stavanger.

Vel ingenting er bedre, vi vil ikke ha noe SAS-monopol her...

Ser ellers at VG skriver at SAS bør etterhvert endre navn til SOS, varke dum den...men regelrett mobbing kanskje [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jakob Jakobsen:

joda, er enig i at over lengre distanser har flyselskapene større utgifter enn på korte distanser... men i sommer fløy jeg til canada, det kosta 6500 kr.... OVER 1 stor BILLIGERE enn en reise innad i norge... har du for eksempel sjekket prisene oppe i finnmark? der skal de faen meg ha 5000 spenn for en reise mellom vadsø og hammerfest... [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

Den der var litt drøy... en fullpris Vadsø - Hammerfest tur/retur koster ca 2300kr. Mens fra Vardø blir prisen en helt annen da en da må innom tre ulike selskaper for å komme til Hammerfest, hvis en da ikke gidder å kjøre de 7 milene mellom Vadsø og Vardø [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, har du hatt noen traumatiske opplevelser i forbindelse med SAS, Helge? Det virker som at du griper absolutt alle sjanser du får til å rakke ned på eller påpeke negative hendelser for selskapet. Mon tro hvor mange tråder du har igangsatt i forbindelse med SAS nå...:-)

Ellers har jeg liten eller ingen tro på at det vil gå bra med Sun Airs (BA) spede forsøk på å få litt markedsandel i Norge og Norden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Lars Chr. Hansen:

må bare minne om at det fra Vadsø til Oslo tur retur koster 7700kr. moa over 6000kr [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Wow heheh det er mye penger det og. Synd at det skal være slike priser når de påstår at fly er den sikreste reise måten. Tenk hvor mindre bil det hadde blitt på veien vis det hadde vært billigere og fly. Jeg hadde brukt mer fly da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Oddbjoern Nilsen:

For meg ser ut at det har utviklet seg til "flyselskapsrasisme" på dette forum og jeg synes at man bør slutte mens "leken" er god.

Er Helge Bø "Flyselskapsrasist" eller "purk".

Hehe...flyselskapsrasist [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

For ordens skyld, jeg har ikke noe generelt hat mot SAS...ønsker dem lykke til videre med den nye sjefen fra Stavanger [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Det jeg reagerer på er alt rotet i dette flyselskapet, og det faktum at flysikkerheten i SAS er svekket de siste årene. Les denne artikkelen så forstår du hva jeg mener: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=4193417" TARGET=_blank>www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=4193417

Ellers er det helt riktig at det var lite klokt av Kenneth Berg å henge ut disse yrkesgruppene...hva var meningen med det?

Forøvrig har jeg ikke søkt jobb i SAS, har mer enn nok å henge fingrene i der jeg jobber.

Og bare for å ha det sagt, ingen har noengang betalt meg for å gjøre annet arbeid mens jeg skriver et innlegg her. Det får begrense seg til fritiden [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

SAS' 11 uhellsepisoder på tre uker skyldes lavere teknisk standard på flyene enn før, mener flyteknikere i selskapet. -Det er en kjensgjerning at arbeidspresset er for stort på vedlikeholdssiden. SAS flyr med en lavere flyteknisk standard nå enn på 1980-tallet, sier Thuv.


Vel leste den artikkelen ja, men jeg får det ikke helt til å stemme. Ser ut for meg som teknikerne gir ris til egen bak, og sier indirekte at når arbeidspresset er for stort hopper de over det meste på kontroll-sjekklistene.

Her er et godt eksempel på mekanikerfeil:

http://www.airdisaster.com/photos/sas2000/3.shtml"'>http://www.airdisaster.com/photos/sas2000/3.shtml" TARGET=_blank>http://www.airdisaster.com/photos/sas2000/3.shtml

Og Helge, du liker ikke SAS ser jeg, og ser i tillegg at du har offentliggjort bruddet for alle her på forumet (11-08-2001 18:08)

quote:

Nei SAS...over og ut.


regner med det var for din egen del du mente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja, jeg synes nå det bare er bra at det er sas, og ikke braathens, som får alle disse problemene. sas har jo tross alt litt og gå på (stort internasjonalt selskap), mens braathens er nær bunnen. det ville vært trist uten "the norwegian flag carrier", ikke sant? [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Ole Martin Walberg:

Hva har dette med saken å gjøre? For det første: helt usaklig å si. For det andre: mener du at flyvert eller stuer osv. er et "mindre verdt" arbeid? Siden du åpenbart prøver å nedverdige Helge med ditt utsagn..

Ole Martin


 

Det var vel heller at han ikke "holdt mål" han mente, men det kan jo være det samme....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Geir Olav Johnsen:

Og Helge, du liker ikke SAS ser jeg, og ser i tillegg at du har offentliggjort bruddet for alle her på forumet

Skandale Alt Sammen liker jeg ikke nei...Braathens er uten tvil Norges beste flyselskap, ikke sant? [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Skandale Alt Sammen liker jeg ikke nei...Braathens er uten tvil Norges beste flyselskap, ikke sant? [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Jeg synes Helge skal få en gratis reise jeg heheh. Nei uff sorry helge nå er jeg stygg. Men tenkte bare siden du skrøyta litt om sas

[image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image] [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tor Harald Tessem:

Jeg håper at sas få konkuranse slik at det ikke koster nermere 6000 å fly til nordnorge. Det er jo helt sinsyke priser nå til dags. . [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

Prisnivået innenlands er hinsides all fornuft. Dette er typisk for dette avgiftsnorge. Å betale kr.6000-7000 for å fly innenlands er helt sykt. Jeg flyr 2 ganger i året til Cuba, en reise som tar ca. 12 timer hver vei. Pris ca. kr. 6500,- t/r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg støtter helge litt!!

Jeg skjønner ikke hvorfor alle velger SAS framfor Braatens...

Braatens er jo bedre (så lenge man sitter på Best [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] )

Men alikevell, jeg kommer da til å savne Braatens standar dersom SAS kommer å tar over styringa...

Jeg flyr ikke så alt for mye, men det jeg har flydd har gitt meg en pekepinne...

 

Men alt i alt så er det fadern som brifer meg om sine flighter med SAS og braatens.....

Ja ja.... [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Anyway... SAS er ferdig med sin uhell kvote, nå må det vel være braatens sin tur [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jan Erik Kristoffersen:

Har ikke så mye valg hvis man bor i finnmark og skal sørover [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Du kan jo bruke det eminete flyselskapet Widerøe til Tromsø og så ta Braathens derfra da [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Men som du sier bor man i Finnmark og skal sørover så er det nok SAS det går i ja. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jo, når man ikke har mye valg så, men da jeg dro sørover:

Braatens: nån å 50 passasjerer, gik 5-10 min før sas.

Og SAS flyet var fult.

Braatens dro da tidligere, og da går jeg ut fra at det kom fra tidligere også.

Så hva er det da som får folk som reiser i 7 tiden på morgenen til å ta SAS som kommer fra 5-10 min senere en braatens??

Dere må jo innrømme at det er litt rart!!

Kan det være at de fleste liker vertinnene i SAS bedre en vertinnene i Braatens [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig mange faktorer som spiller inn når en velger hvilket selskap man velger der både SAS og Braathens har parallelle ruter.

-Jeg tør påstå at flertallet av passasjerene ikke betaler billettene sine selv, og dermed er bundet av en bedriftsavtale med et av selskapene.

-Bonusopptjeningen kan variere, så noen kan velge å "humpe" rundt i en F50 istedet for å fly lange strekk direkte. Jeg hadde en tur fra Trondheim til Bardufoss som jeg fikk 7500 bonuspoeng for!

-Skulle du være en av dem som betaler selv, er det selvfølgelig prisen som avgjør hvis ikke det billigste selskapet har et så frynsete rykte at du heller betaler mer for å slippe å fly med dem.

Konkuranse er sunt, og jeg skulle gjerne sett flere aktører på kortbanenettet i Finnmark slik at de som bor der får redusert billettprisene betraktelig.

mvh

Geir Tore Gravdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei av SAS monopolet, og bruker Ryan air på de fleste av min reiser til England. Vær klar over at SAS utnytter monopolet sitt maksimalt, og viser deg i praksis fingeren! Få inn flere konkurrenter!

Til deg som liker å betale overpris til SAS:

Enten jobber du i SAS, eller så har du for mye penger.

Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Lars Chr. Hansen:

Du kan jo bruke det eminete flyselskapet Widerøe til Tromsø og så ta Braathens derfra da [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Men som du sier bor man i Finnmark og skal sørover så er det nok SAS det går i ja. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Det alternativet blir vel dyrere siden Widerøe i praksis er den del av SAS. Fra Finnmark er man vel bundet til SAS/Widerøe.

Dere snakker om 8000kr. En del av dere er vel under 26 år, og flyselskapene har jo ungdomspriser med solide rabatter...

Men myndighetene reagerer jo også nå på det høye prisnivået mellom sør og nord...får håpe det hjelper. De bør jo starte med å redusere avgiftene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Postet av Peter Andersen:

Jeg er lei av SAS monopolet, og bruker Ryan air på de fleste av min reiser til England. Vær klar over at SAS utnytter monopolet sitt maksimalt, og viser deg i praksis fingeren! Få inn flere konkurrenter!

Til deg som liker å betale overpris til SAS:

Enten jobber du i SAS, eller så har du for mye penger.

Jeg vet ikke helt hvilke monopol du sikter til.Når du kan velge Ryan air er det vel ikke noe monopol...?

Når det gjelder innenlandsruter i Norge hvor både SAS og Braathens traffikerer tar de nøyaktig samme pris.f.eks.OSLO-TROMSØ t/r; 5941,- OSLO-FLESLAND t/r; 3256,-

Det er samtidig innlysende at prisene vil gå ned der flere aktører er inne på samme rutenett.Minner om hva som skjedde med prisene da Color Air var inne,prisene raste og førte til at en gikk konkurs.Det samme skjedde jo i USA da det ble "fritt fram" på markedet,Prisene raste og var i perioder latterlig lave.Kjempefint.....,helt til de fleste gikk konkurs og de satt igjen med 4-5 store aktører som kunne prise hvordan de ville og det ble dyrere enn noen gang.Samtidig er det ihvertfall sikkert at når prisene dumpes og selskapene i lange perioder taper penger,selv med fulle fly,vil dette gå utover kvaliteten på vedlikeholdet.De har rett og slett ikke råd til å holde ønsket standard hvis de vil "henge med på galoppen".

Bare noen refleksjoner fra en enkel gutt fra landet.... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

[ 19-08-2001: Endret av: Vidar Øverli ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Det alternativet blir vel dyrere siden Widerøe i praksis er den del av SAS. Fra Finnmark er man vel bundet til SAS/Widerøe.

Dere snakker om 8000kr. En del av dere er vel under 26 år, og flyselskapene har jo ungdomspriser med solide rabatter...

Men myndighetene reagerer jo også nå på det høye prisnivået mellom sør og nord...får håpe det hjelper. De bør jo starte med å redusere avgiftene...

Problemet med Ungdomsprisene til SAS er det i utgangspunktet er for få av dem. I og med at SAS har tre avganer med MD8x fra Alta og To avganger fra Kirkenes, utenom sommeren, vil det tilsi at flyene blir fylt opp av fullprisbetalene i hovedsak. Men hvis du reiser fra Tromsø, Oslo, Bergen, Stavanger, Ålesund, Bodø hvor både Braathens og SAS flyr vinge om vinge har du flere avganger å velge mellom og dermed også flere ungdomsbilletter. I hovedsak så er man i Finnmark bundet til Widerøe/SAS og enkelte til Arctic Air

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...