Stig Are Pettersen Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Sto akkurat og tok meg en røyk på trappa og hørte jagerfly i det fjærne, høyt opp ut mot havet... Plutselig smalt den noe inn i ******! Nattaktivitet på øvelsesfronten. Måtte bare si ifra... 5 minutter siden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Solheim Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Det var vel det eneste fornuftige du fikk ut av den røyken! hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Are Pettersen Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 Tror du jeg ble stående en stund til eller....? Var svært mye jagerflyaktivitet rundt her ikveld. Synd at det var så overskyet. Var mer bulder før i tiden. År og dag siden sist jeg har hørt noe slikt. Lurer på om det er "lov" å bryte lydmuren nå for tiden? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai Dreyer Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Nei er ikke låv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Members Ivar Hestnes Skrevet 10. september 2007 Members Del Skrevet 10. september 2007 Et godt stykke ut fra kysten er det vel lov og bryte lydmuren da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Mindt-Soot Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Mulig jeg bommer grovt, men mener å husker at det er lov med supersonisk fart over FL300? Vil vel også anta at under øvelser hvor det avsettes egne områder at det kan være andre lover der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai Dreyer Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 FL370 er det vel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Are Pettersen Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 Det var vel noen fartsglade utlendinger som brøt lydmuren over Andøya under øvelsen der for ikke så lenge siden. Kan godt ha vært et av de utenlandske flyene som ble litt overivrig. Amerikanerne er jo glade i fart og spenning. Uansett det kan ikke ha vært langt unna siden jeg hørte flyene meget godt både før og spesielt etter det smalt. Det var noe annet i "gammle" dager, da var det texas. :cool: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Jeg tok vist TOTALT feil! Max fart lav høyde=1.5mach Høy hyde= 2.5+ MachMen det stemmer nok at der er i forbindelse med øvelsen, da de har brukt R187 Area North i kveld. Fra GND til FL500. Ref AIP SUP om Bold Avenger 07. De vil forøvrig være i Area North i morgen 10-12sept 22:30 til 00:00 og 13sept 11:30-13:00 Her er forresten en del bilder i forbindelse med BAR07 BAR07 Bildearkiv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Vel nå kan vel ikke F-15 bryte lydmuren eller tar jeg helt feil? Du tar helt feil... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Are Pettersen Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 Jeg tok vist TOTALT feil! Max fart lav høyde=1.5mach Høy hyde= 2.5+ MachMen det stemmer nok at der er i forbindelse med øvelsen' date=' da de har brukt R187 Area North i kveld. Fra GND til FL500. Ref AIP SUP om Bold Avenger 07. De vil forøvrig være i Area North i morgen 10-12sept 22:30 til 00:00 og 13sept 11:30-13:00 [/quote'] Da er det bare å spisse ørene i morgen kveld også da... :eek: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Berg Jørgensen Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Sivil luftfart med ovelrlydshastighet er forbudt ("Kongen" kan gi tillatelse) . Ref. Luftfartsloven kapittel II § 2-4 og definisjonen i § 2-1 Fannt ingen ting om mil. luftfart i supersoniske hastigheter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Nei er ikke låv. Kjekt med alle ekspertene her inne. BML (B) Bestemmelser for Militær Luftfart (ugradert) sier følgende: 7.4.5 Flyging med overlydshastighet 7.4.5.1 Generelt Disse bestemmelser gjelder for all øvingsflyging. De kan i nødvendig utstrekning fravikes under oppdrag i den politimessige overvåkingen av norsk luftterritorium. All overlydsflyging skal være taktisk/operativt begrunnet. Overlydsflyging skal' date=' når det er mulig, foregå under kontroll eller flight following av radarstasjon. 7.4.5.2 Overlydsflyging over land Minste høyde for overlydsflyging over land er flyge¬nivå (FL) 300. Så lenge flyet har hastighet over Mach 1 skal det manøvreres slik at områder med tett bosetting blir minst mulig berørt. 7.4.5.3 Overlydsflyging over åpent hav Minste høyde for overlydsflyging over åpent hav er FL 150 under forutsetning av at: a) Flyet er mer enn 10 nm fra land og har kurs ut fra land, eller b) Flyet er mer enn 30 nm fra land. Tilfredsstilles ikke de nevnte betingelser, er minstehøyden som for overlydsflyging over land.[/i'] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paul Thomas Kvam Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Du skal ha takk for klar og tydelig info om dette spørsmålet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Are Pettersen Skrevet 11. september 2007 Forfatter Del Skrevet 11. september 2007 jess... Der ble vi alle litt klokere. Takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørn Mikalsen Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Det var vel noen fartsglade utlendinger som brøt lydmuren over Andøya under øvelsen der for ikke så lenge siden. Kan godt ha vært et av de utenlandske flyene som ble litt overivrig. Amerikanerne er jo glade i fart og spenning.Uansett det kan ikke ha vært langt unna siden jeg hørte flyene meget godt både før og spesielt etter det smalt. Det var noe annet i "gammle" dager' date=' da var det texas. :cool: [/quote'] Jeg tjenestegjorde på øya under cold response...I andøyposten dagen etter stod det at ei rute hadde fått sprekker på grunn av dette. Ryktene sier en dansk f-16 var synderen. Blei en del pepper på dem vistnok.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.