Gå til innhold

Her var det rett før det smalt


Roy Halvorsen

Anbefalte innlegg

Hehe, meget mulig ;)

Poenget er: Det er veldig lett å mene noe om en situasjon, men å faktisk sitte i situasjonen selv er det som teller. De som flyr seilfly vet hvor mye det å se ut av vinduet har å si, mens de som flyr motorfly kanskje lærer det samme, men har mye mer instrumenter og faktisk også en motor å holde styr på. Ikke at de er bedre til å håndtere oppgaver, men det er faktisk lett å ikke få med seg alt utenfor vinduet når du selv sitter bak spakene. Som dette helikopteret, de hadde nok ATC's instruksjoner på øret, en sjekkliste de skal gjennom, og om det var en ukjent flyplass kanskje også et flyplasskart å titte på, samtidig som de skal få med seg trafikken utenfor vinduene. Samme med motorflyet, de har en sjekkliste å følge, de har ATC på øret og flere instrumenter de kanskje klargjør mens de takser til stand eller runway. Ikke alltid lett å få med seg trafikken utenfor. Det er fort gjort at sånt skjer, så ikke konkluder med at noen bør ha øynene med seg før de begynner å fly osv. Det er vanskeligere enn du tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe' date=' meget mulig ;)

Poenget er: Det er veldig lett å mene noe om en situasjon, men å faktisk sitte i situasjonen selv er det som teller. De som flyr seilfly vet hvor mye det å se ut av vinduet har å si, mens de som flyr motorfly kanskje lærer det samme, men har mye mer instrumenter og faktisk også en motor å holde styr på. Ikke at de er bedre til å håndtere oppgaver, men det er faktisk lett å ikke få med seg alt utenfor vinduet når du selv sitter bak spakene. Som dette helikopteret, de hadde nok ATC's instruksjoner på øret, en sjekkliste de skal gjennom, og om det var en ukjent flyplass kanskje også et flyplasskart å titte på, samtidig som de skal få med seg trafikken utenfor vinduene. Samme med motorflyet, de har en sjekkliste å følge, de har ATC på øret og flere instrumenter de kanskje klargjør mens de takser til stand eller runway. Ikke alltid lett å få med seg trafikken utenfor. Det er fort gjort at sånt skjer, så ikke konkluder med at noen bør ha øynene med seg før de begynner å fly osv. Det er vanskeligere enn du tror. [/quote'] jeg har da aldri konkludert noe som helst om at noen bør ha øynene med seg før dem begynner og fly osv . :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Litangen

Synes ikke utsaget til Kjetil er urimelig, jeg. Du skal ikke sitte og lese sjekklister mens du takser. Særlig ikke i det tempoet Cessna-maskinen holdt, og særlig ikke i et helikopter under hover-taxi. Instrumenter har vi ikke mer av enn at de kan få leve sitt eget liv mens vi fokuserer på å takse flyet.

 

Ingen av "unnskyldningene" dine (om jeg får lov til å kalle dem det) holder egentlig vann. Prioriteringslisten er klar, også på bakken;

 

1. Aviate

2. Navigate

3. Communicate

 

ATC sitter ikke og messer mer enn nødvendig, hvilket for et trent øre ikke skal ta særlig mye oppmerksomhet.

 

For å snu litt på det; det er ikke vanskelig som du tror. Ikke værre enn at det ikke kreves mye for å gjennomføre det på en sikker måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein, jeg svarte egentlig Kjetil :)

 

Og Børge; Det er detaljer du lister opp. Poenget mitt var at det er mye lettere å være etterpåklok og mene at man alltid skal se ut av vinduet, for i motorflyenes verden fungerer det ikke nødvendigvis sånn. Du vet jo det, du flyr jo! :) Poenget er som sagt at det er mye lettere å mene at andre skal se ut av vinduet enn det faktisk er å gjøre det, og det tror jeg mange er enige i :)

Angående hva man gjør hvor i flyvningens faser, så har jeg fløyet motorfly kun i pattern en gang for mange år siden, så det kan jeg ikke særlig mye om, så du får unnskylde meg der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Litangen

Du er unnskyldt ;) . Men detaljene skal en ikke kimse av. Sjekklisten inneholder ikke punkter du må gjøre mens flyet er i bevegelse på bakken.

 

Fra jeg begynte som fersk elev og til nå har det aldri vært snakk om annet enn å se ut under taksing. Jeg kan ikke tenke meg til noe vettugt arbeid en kan finne på å gjøre under taksing, annet enn å holde utkikk.

 

Jeg snakker av egen erfaring når jeg sier at det ikke er vanskelig å takse på en sikker og aktpågivende måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig :) Og dere motorflygere vet veldig godt hva dere gjør, så vi seilflygere skal ikke sette spørsmålstegn ved det, dere kan sakene deres! :D

 

Men flott å se hvor godt det helikopteret faktisk greide å bremse og snu, det var veldig imponerende faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æelig talt altså.. men det bør da være et krav at man bruker de øya man har til det de skal. Nemlig se seg om. Enten man sitter i et motorfly,helikopter,en bil eller trår på en sykkel. Ja,man er da forpliktet til det faktisk! Ser da ut til at også er fint vær og oversiktlig på den aktuelle filmen. Så at en av de to eller delvis begge ikke gjør det de skal er vel åpenbart for enhver. Om det ikke er det bør den/de da forøvrig aldri sette seg inn i et bevegelig kjøretøy på et sted hvor det er andre tilstede. Er da INGEN unnskyldning at man har mye å gjøre,eller at det er lett å bli distrahert?!!? Om så er tilfelle er man jo ikke skikket til å være fører for den farkosten,uansett slag, man kjører,flyr,kontrollerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt Svein, det er mye lettere å si at man skal se ut av vinduet og få med seg alt, enn å faktisk gjøre det. Lettere sagt enn gjort :)

Det forsvarer imidlertidig ikke hendelsesforløpet, men alle kan gjøre feil. Når piloter som krasjer med flyet sitt får fly igjen, så synes jeg det blir altfor hardt å mene at pilotene her ikke bør få fly igjen fordi de nesten krasjet under taxing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Alexander.. det jeg mente var at om du,eller noen andre ikke kunne se at de som i denne aktuelle filmen faktisk ikke gjør det de bør,og skal.. ja DA,bør man revurdere om man selv er skikket til å føre en farkost. Du virker jo fornuftig ellers.. men tror ikke helt det var fornuften din som ikveld/natt snakket :crazy:

For meg personlig er det veldig enkelt å se ut av det vinduet på den farkosten jeg fører. Så for meg er det ikke lettere å si enn å gjøre. Like enkelt begge deler. Slik BØR det være for alle. Hadde jo fort blitt veldig "texas" på en travel flyplass om halvparten tok lett på akkurat dette,eller? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at pilotene ikke gjorde noe galt :) Det er jo en grunn til at det nesten endte i kollisjon, eller hva? ;)

Jeg bare sier at det ikke skal veldig mye til før det faktisk er en reell sjanse for at det går galt! Men det er jo som du sier åpenlyst at noe gikk galt i dette tilfellet! Angående hvor flink du er til å se ut av vinduet kommer jo an på hvor erfaren du er og hvilke rutiner du har blitt lært opp og "vokst opp" med, så hvordan rutinene dine trenger ikke nødvendigvis være like eller felles med alle andres rutiner, det kommer helt an på opplæringen og ditt eget fokus på det.

 

Men jeg er enig, om man ikke ser at noe gikk galt her, så bør man ikke utføre denne hobbyen eller dette yrket selv, det er helt sikkert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men da begynner vi vel å bli enig da ;)

Og det du sier med opplæring og erfaring spiller jo selvfølgelig inn. Men noe må være galt med opplæringen om man ikke har lært å SE ut av vinduet. Som Børge poengterer: "hva annet har man å gjøre når man taxer?" Ja spesielt når man kommer til et holding point eller et sted hvor veien eller rullebane deler seg i flere. Men faktisk enda mer galt om man har lært å se ut men ikke REGISTRERER det man ser. Da er man jo ikke skikket til å gå på Karl-Johan en travel lørdag engang. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg, her var det virkelig "stå på" kultur! :o Syntes kanskje helikopteret kom litt raskt inn på den taxebanen, hvis piloten i småflyet var opptatt med hva enn det måtte være og bare skuet framover noen kjappe blikk skal det ikke mye til før ulykken er ett faktum. Helikopteret hovrer jo noen meter over bakken, og hvis man ikke virkelig ser etter det så er det ikke lett å få øye på noe som ligger 1-3 meter høyere enn ett fly som er på bakken..

 

Ennå godt det gikk bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok farlig å mene for mye og for sterkt her, ;) men kan det tenkes at pilotene både i helikopteret og Cessnaen ikke så hverandre på grunn av at de kom inn i hverandres blindsone? Jeg snakker ikke om skyld/uskyld her, men om at de kan ha vært maks uheldige med hvor de (nesten) traff hverandre. Når man sitter i Cessnaen og følger med på taksebanen, er det kanskje ikke så lett å få øye på et helikopter som kommer inn oppe på babord side? Og kanskje siktlinja til heli-pilotene (for det var vel to stykker?) ikke fanget inn Cessnaen før de var tett innpå?

 

Bare en teori - også denne nestenulykken er nok gjenstand for en havarikommisjons granskning.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ofte irritert på endel forumister som sitter på bakken og uttaler seg som om de har lang flyerfaring på nakken. Det er mange her som tror de kan alt fordi at de kan fly PMDG. Det er utrolig mange forhold som kan slå til som gjør at slike ting kan skje. Det er egentlig veldig lett å ikke se et fly. Jeg har opplevd det, har laget en illustrasjon over hvordan det var for meg. Ang. avstanden mellom meg og det andre flyet har jeg snakket med den andre piloten og det var det vi kom fra til.

 

103054.png

 

Som sagt så er det mange forhold som kan påvirke, her var det sol rett i øynene for meg, jeg skal love deg at det er vanskelig å se andre fly da. Du ser nesten ikke slepeflyet om man sleper mot sola. Nei, det er ikke noe du kan simulere i FS, solblending tror jeg aldri kommer på et realistisk nivå i flightsim.

 

Det var det jeg ville si. Det som er bra er at du lærer VELDIG mye av det, jeg ser nesten aldri på instrumentene når jeg flyr lengre. Det er utkikk, utkikk, utkikk. Akkurat det her kan skje den beste og det vil nok skje de fleste i løpet av en flygerkarriere.

 

Det er utrolig lett å sitte her på bakken å si ditt og datt, men vi var ikke der, vi vet ikke. Jeg velger og ikke skylde på noen, hverken helikopteret eller Cessnaen. Cessnaen burde sett helikopteret og helikopteret burde sett Cessnaen, men utifra taxefarten på den Cessnaen virker det ikke som om den tar hensyn til at det kan være annen trafikk der.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...