Svein _ Nilssen Skrevet 5. september 2007 Skrevet 5. september 2007 WOW , Det var jaggu sekunder om og gjøre der ja Siter
kjetil asphaug Skrevet 5. september 2007 Skrevet 5. september 2007 helt utrolig....... trodde det var et minste krav om å HA øyne for å å kunne fly. Siter
AMO Skrevet 5. september 2007 Skrevet 5. september 2007 Forsiktig gutter, VELDIG lett å være etterpåklok. Begge hadde sitt å være opptatt med, så det er ikke så vanskelig å havne i en sånn situasjon. Siter
Svein _ Nilssen Skrevet 5. september 2007 Skrevet 5. september 2007 Forsiktig gutter' date=' VELDIG lett å være etterpåklok. Begge hadde sitt å være opptatt med, så det er ikke så vanskelig å havne i en sånn situasjon. [/quote'] Gutt du , kunne sikkert vært faren din Ja vet har vært i en lignende situasjon før. dog ikke med fly da men. Siter
AMO Skrevet 5. september 2007 Skrevet 5. september 2007 Hehe, meget mulig Poenget er: Det er veldig lett å mene noe om en situasjon, men å faktisk sitte i situasjonen selv er det som teller. De som flyr seilfly vet hvor mye det å se ut av vinduet har å si, mens de som flyr motorfly kanskje lærer det samme, men har mye mer instrumenter og faktisk også en motor å holde styr på. Ikke at de er bedre til å håndtere oppgaver, men det er faktisk lett å ikke få med seg alt utenfor vinduet når du selv sitter bak spakene. Som dette helikopteret, de hadde nok ATC's instruksjoner på øret, en sjekkliste de skal gjennom, og om det var en ukjent flyplass kanskje også et flyplasskart å titte på, samtidig som de skal få med seg trafikken utenfor vinduene. Samme med motorflyet, de har en sjekkliste å følge, de har ATC på øret og flere instrumenter de kanskje klargjør mens de takser til stand eller runway. Ikke alltid lett å få med seg trafikken utenfor. Det er fort gjort at sånt skjer, så ikke konkluder med at noen bør ha øynene med seg før de begynner å fly osv. Det er vanskeligere enn du tror. Siter
Svein _ Nilssen Skrevet 5. september 2007 Skrevet 5. september 2007 Hehe' date=' meget mulig Poenget er: Det er veldig lett å mene noe om en situasjon, men å faktisk sitte i situasjonen selv er det som teller. De som flyr seilfly vet hvor mye det å se ut av vinduet har å si, mens de som flyr motorfly kanskje lærer det samme, men har mye mer instrumenter og faktisk også en motor å holde styr på. Ikke at de er bedre til å håndtere oppgaver, men det er faktisk lett å ikke få med seg alt utenfor vinduet når du selv sitter bak spakene. Som dette helikopteret, de hadde nok ATC's instruksjoner på øret, en sjekkliste de skal gjennom, og om det var en ukjent flyplass kanskje også et flyplasskart å titte på, samtidig som de skal få med seg trafikken utenfor vinduene. Samme med motorflyet, de har en sjekkliste å følge, de har ATC på øret og flere instrumenter de kanskje klargjør mens de takser til stand eller runway. Ikke alltid lett å få med seg trafikken utenfor. Det er fort gjort at sånt skjer, så ikke konkluder med at noen bør ha øynene med seg før de begynner å fly osv. Det er vanskeligere enn du tror. [/quote'] jeg har da aldri konkludert noe som helst om at noen bør ha øynene med seg før dem begynner og fly osv . Siter
Gjest Børge Litangen Skrevet 5. september 2007 Skrevet 5. september 2007 Synes ikke utsaget til Kjetil er urimelig, jeg. Du skal ikke sitte og lese sjekklister mens du takser. Særlig ikke i det tempoet Cessna-maskinen holdt, og særlig ikke i et helikopter under hover-taxi. Instrumenter har vi ikke mer av enn at de kan få leve sitt eget liv mens vi fokuserer på å takse flyet. Ingen av "unnskyldningene" dine (om jeg får lov til å kalle dem det) holder egentlig vann. Prioriteringslisten er klar, også på bakken; 1. Aviate 2. Navigate 3. Communicate ATC sitter ikke og messer mer enn nødvendig, hvilket for et trent øre ikke skal ta særlig mye oppmerksomhet. For å snu litt på det; det er ikke så vanskelig som du tror. Ikke værre enn at det ikke kreves mye for å gjennomføre det på en sikker måte. Siter
AMO Skrevet 5. september 2007 Skrevet 5. september 2007 Svein, jeg svarte egentlig Kjetil Og Børge; Det er detaljer du lister opp. Poenget mitt var at det er mye lettere å være etterpåklok og mene at man alltid skal se ut av vinduet, for i motorflyenes verden fungerer det ikke nødvendigvis sånn. Du vet jo det, du flyr jo! Poenget er som sagt at det er mye lettere å mene at andre skal se ut av vinduet enn det faktisk er å gjøre det, og det tror jeg mange er enige i Angående hva man gjør hvor i flyvningens faser, så har jeg fløyet motorfly kun i pattern en gang for mange år siden, så det kan jeg ikke særlig mye om, så du får unnskylde meg der Siter
Svein _ Nilssen Skrevet 5. september 2007 Skrevet 5. september 2007 Hehe ser det nå Tror jeg har fått litt for mye kaffe i meg. på tide og sove snart Siter
Gjest Børge Litangen Skrevet 5. september 2007 Skrevet 5. september 2007 Du er unnskyldt . Men detaljene skal en ikke kimse av. Sjekklisten inneholder ikke punkter du må gjøre mens flyet er i bevegelse på bakken. Fra jeg begynte som fersk elev og til nå har det aldri vært snakk om annet enn å se ut under taksing. Jeg kan ikke tenke meg til noe vettugt arbeid en kan finne på å gjøre under taksing, annet enn å holde utkikk. Jeg snakker av egen erfaring når jeg sier at det ikke er vanskelig å takse på en sikker og aktpågivende måte. Siter
AMO Skrevet 5. september 2007 Skrevet 5. september 2007 Enig Og dere motorflygere vet veldig godt hva dere gjør, så vi seilflygere skal ikke sette spørsmålstegn ved det, dere kan sakene deres! Men flott å se hvor godt det helikopteret faktisk greide å bremse og snu, det var veldig imponerende faktisk! Siter
Svein T. Henriksen Skrevet 5. september 2007 Skrevet 5. september 2007 Æelig talt altså.. men det bør da være et krav at man bruker de øya man har til det de skal. Nemlig se seg om. Enten man sitter i et motorfly,helikopter,en bil eller trår på en sykkel. Ja,man er da forpliktet til det faktisk! Ser da ut til at også er fint vær og oversiktlig på den aktuelle filmen. Så at en av de to eller delvis begge ikke gjør det de skal er vel åpenbart for enhver. Om det ikke er det bør den/de da forøvrig aldri sette seg inn i et bevegelig kjøretøy på et sted hvor det er andre tilstede. Er da INGEN unnskyldning at man har mye å gjøre,eller at det er lett å bli distrahert?!!? Om så er tilfelle er man jo ikke skikket til å være fører for den farkosten,uansett slag, man kjører,flyr,kontrollerer. Siter
AMO Skrevet 5. september 2007 Skrevet 5. september 2007 Som sagt Svein, det er mye lettere å si at man skal se ut av vinduet og få med seg alt, enn å faktisk gjøre det. Lettere sagt enn gjort Det forsvarer imidlertidig ikke hendelsesforløpet, men alle kan gjøre feil. Når piloter som krasjer med flyet sitt får fly igjen, så synes jeg det blir altfor hardt å mene at pilotene her ikke bør få fly igjen fordi de nesten krasjet under taxing. Siter
Knut Arne Nygård Skrevet 5. september 2007 Skrevet 5. september 2007 Kommentaren under bildet seier vel det meste: Bell 407 for refueling in Bonn-Hangelar EDKB, Germany. Although the tower told the pilot to watch out for an aircraft on the taxiway the situation became very dangerous. Siter
Svein T. Henriksen Skrevet 5. september 2007 Skrevet 5. september 2007 Vel, Alexander.. det jeg mente var at om du,eller noen andre ikke kunne se at de som i denne aktuelle filmen faktisk ikke gjør det de bør,og skal.. ja DA,bør man revurdere om man selv er skikket til å føre en farkost. Du virker jo fornuftig ellers.. men tror ikke helt det var fornuften din som ikveld/natt snakket :crazy: For meg personlig er det veldig enkelt å se ut av det vinduet på den farkosten jeg fører. Så for meg er det ikke lettere å si enn å gjøre. Like enkelt begge deler. Slik BØR det være for alle. Hadde jo fort blitt veldig "texas" på en travel flyplass om halvparten tok lett på akkurat dette,eller? Siter
AMO Skrevet 5. september 2007 Skrevet 5. september 2007 Jeg sier ikke at pilotene ikke gjorde noe galt Det er jo en grunn til at det nesten endte i kollisjon, eller hva? Jeg bare sier at det ikke skal veldig mye til før det faktisk er en reell sjanse for at det går galt! Men det er jo som du sier åpenlyst at noe gikk galt i dette tilfellet! Angående hvor flink du er til å se ut av vinduet kommer jo an på hvor erfaren du er og hvilke rutiner du har blitt lært opp og "vokst opp" med, så hvordan rutinene dine trenger ikke nødvendigvis være like eller felles med alle andres rutiner, det kommer helt an på opplæringen og ditt eget fokus på det. Men jeg er enig, om man ikke ser at noe gikk galt her, så bør man ikke utføre denne hobbyen eller dette yrket selv, det er helt sikkert Siter
Svein T. Henriksen Skrevet 5. september 2007 Skrevet 5. september 2007 Ja men da begynner vi vel å bli enig da Og det du sier med opplæring og erfaring spiller jo selvfølgelig inn. Men noe må være galt med opplæringen om man ikke har lært å SE ut av vinduet. Som Børge poengterer: "hva annet har man å gjøre når man taxer?" Ja spesielt når man kommer til et holding point eller et sted hvor veien eller rullebane deler seg i flere. Men faktisk enda mer galt om man har lært å se ut men ikke REGISTRERER det man ser. Da er man jo ikke skikket til å gå på Karl-Johan en travel lørdag engang. :grin: Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Hjelpe meg, her var det virkelig "stå på" kultur! Syntes kanskje helikopteret kom litt raskt inn på den taxebanen, hvis piloten i småflyet var opptatt med hva enn det måtte være og bare skuet framover noen kjappe blikk skal det ikke mye til før ulykken er ett faktum. Helikopteret hovrer jo noen meter over bakken, og hvis man ikke virkelig ser etter det så er det ikke lett å få øye på noe som ligger 1-3 meter høyere enn ett fly som er på bakken.. Ennå godt det gikk bra! Siter
Johan Holmseth Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Noen som brøt vikeplikten? :grin: så ikke noen forskjørs skilt til den Bellen.. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Noen som brøt vikeplikten? :grin: så ikke noen forskjørs skilt til den Bellen.. Når man ikke engang ser ett fly komme mot deg hjelper det vel lite med ett lite skilt? :cool: Siter
Knut Arne Nygård Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Helikopterpiloten hadde fått beskjed om å sjå etter flyet på taksebana, så han hadde nok fått skylda hadde det gått gale. Siter
Sindre Holberg Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Utrolig nærme der ja! Rart at han/hun ikke så flyet komme... Siter
Olaf Ghanizadeh Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Knut Arne, ikke nødvendigvis sikkert at det som står der stemmer. Jeg kommer tilbake med noe litt mer detaljert senere. Siter
Jan Gulliksen Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Det er nok farlig å mene for mye og for sterkt her, men kan det tenkes at pilotene både i helikopteret og Cessnaen ikke så hverandre på grunn av at de kom inn i hverandres blindsone? Jeg snakker ikke om skyld/uskyld her, men om at de kan ha vært maks uheldige med hvor de (nesten) traff hverandre. Når man sitter i Cessnaen og følger med på taksebanen, er det kanskje ikke så lett å få øye på et helikopter som kommer inn oppe på babord side? Og kanskje siktlinja til heli-pilotene (for det var vel to stykker?) ikke fanget inn Cessnaen før de var tett innpå? Bare en teori - også denne nestenulykken er nok gjenstand for en havarikommisjons granskning. Siter
Rasmus Bruvoll Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Prosedyren er grei: man sjekker ALLTID taxiway/runway/pad for trafikk og andre obstruksjoner før man entrer UANSETT hvor klarert man er og hvilke lover man har på sin side, og det kommer begge de der garantert til å gjøre fremover. Siter
Olaf Ghanizadeh Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Jeg blir ofte irritert på endel forumister som sitter på bakken og uttaler seg som om de har lang flyerfaring på nakken. Det er mange her som tror de kan alt fordi at de kan fly PMDG. Det er utrolig mange forhold som kan slå til som gjør at slike ting kan skje. Det er egentlig veldig lett å ikke se et fly. Jeg har opplevd det, har laget en illustrasjon over hvordan det var for meg. Ang. avstanden mellom meg og det andre flyet har jeg snakket med den andre piloten og det var det vi kom fra til. Som sagt så er det mange forhold som kan påvirke, her var det sol rett i øynene for meg, jeg skal love deg at det er vanskelig å se andre fly da. Du ser nesten ikke slepeflyet om man sleper mot sola. Nei, det er ikke noe du kan simulere i FS, solblending tror jeg aldri kommer på et realistisk nivå i flightsim. Det var det jeg ville si. Det som er bra er at du lærer VELDIG mye av det, jeg ser nesten aldri på instrumentene når jeg flyr lengre. Det er utkikk, utkikk, utkikk. Akkurat det her kan skje den beste og det vil nok skje de fleste i løpet av en flygerkarriere. Det er utrolig lett å sitte her på bakken å si ditt og datt, men vi var ikke der, vi vet ikke. Jeg velger og ikke skylde på noen, hverken helikopteret eller Cessnaen. Cessnaen burde sett helikopteret og helikopteret burde sett Cessnaen, men utifra taxefarten på den Cessnaen virker det ikke som om den tar hensyn til at det kan være annen trafikk der. Siter
Rasmus Bruvoll Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Joda... Du har rett i det med sola. Han har redusert sikt når han svinger av, men han virker litt vel lysten på å komme seg til parking med den farta der. Han gjør en feil, noe vi alle gjør... Men så er det slik at luftfarten ikke er så tilgivelig mot feil som de fleste andre yrker. Siter
Trond Meier Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Jeg blir ofte irritert på endel forumister som sitter på bakken og uttaler seg som om de har lang flyerfaring på nakken. Det er mange her som tror de kan alt fordi at de kan fly PMDG. :grin: :crazy: Siter
Petter Svendsen Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Hva er det nå da' date=' Trond? I motsetning til mange andre her inne, flyr jeg på ordentlig og ikke på datamaskinen. [/quote'] Når fikk du sertfikat a? LoL Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.