Tom Arild Hansen Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Hei! Fant denne artikkelen på Dinside. Det fikk meg til å lure på hva slags flytyper som kan holdes i lufta så lenge? Hvordan kan flyene lette med så fullastede tanker som de må ha for en sånn tur? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir G Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 B777LR har jo den muligheten, men SA har ikke LR (så vidt jeg vet) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Singapore Airlines bruker sin Airbus A340-500 på de lengste rutene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Raaum Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Noen som vet hvor mye bensin som går med på en 18,5 timer lang flytur? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 De bruker A340-500 på denne ruten ja, 18t 40min fra EWR til SIN og 19t blank tilbake. Stakkars passasjerer sier jeg, selv om det er Singapore Airlines dette. Måtte inn å sjekke i rutetabellen om de virkelig fløy så lenge som Jansson skriver her. Ble nemlig skikkelig skeptisk til noe som ellers sto i artikkelen hans Jet lag skyldes ofte at du har blitt dehydrert om bord på flyet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Eliassen Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Jet lag skyldes ofte at du har blitt dehydrert om bord på flyet. :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Teigo Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Dehydrering er et symptom på jet lag, ikke en årsak. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Også en B747-400 klarer opp mot 15/16-timer non-stop på langflyvninger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Arne Beck Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Damn, det må være mye crew ombord på de flightene :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Stabell Kuloe Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Artig med flyturer som går nesten halve jorda rundt: hver natt går det en Thai rute 791 forbi Oslo sånn i to-tida, den går fra New York til Bangkok, og flyr stille i natten over Oslo, jeg ser den blinke på kveldshimmelen, passerer rett over GRM VOR. Så tenker jeg at den har fløyet seks-syv timer allerede, alle som har reist fra USA til Europa vet at det er en lang tur. Men deres tur har jo nettopp startet, de skal til Bangkok, og dermed fly i elleve timer til. Så turen over Atlanterhavet er jo som en SID å regne! Europe three bravo departure, liksom. Artig å tenke på at hvis man ikke skal fra New York til Bangkok, men fra Chicago til Bangkok, ja da må man fly andre veien, altså vestover. For da er det kortere. Så syv-åtte tusen nautisk mil er en lang tur. Med en fuel flow på fem tonn i timen e.l blir det jo fryktelig mye fuel. Dette er hva de sier om ruta fra KJFK til VTBD: "Thai say that the new Airbus 340-500 operates with 4 pilots and 15 flight attendants for this near 7,500nm flight " Mvh, Tore Stabell Kulø Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Erik Johnsen Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Verdens lengste flytur ble gjort i 1958-1959 med en Cessna 172... http://thelongestlistofthelongeststuffatthelongestdomainnameatlonglast.com/long219.html How long was the world's longest airplane flight? Amazingly the record for the longest airplane flight dates back all the way to 1958 - 1959. On December 04 1958 Bob Timm and John Cook left Las Vegas, NV in a Cessna 172 and didn't land again until February 07 1959. In the 64 days 22 hours 19 minutes and 5 seconds they were airborne they manage to cover a distance comparable to flying six times around the Earth. During the trip they were constantly refueled in flight and swooped down to grab water and food from a chase car that followed them. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Arild Hansen Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 I all verden! Det der hørtes rimelig sykt ut Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mwalther Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Når pleier den å kalle opp Oslo control? markus Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Noen som vet hvor mye bensin som går med på en 18' date='5 timer lang flytur? [/quote']En A340-500 kan laste litt over 171 tonn fuel (etter det jeg kan huske. Mulig jeg har bommet med et par tonn fra eller til). Vil ikke tro de tar med noe særlig mindre enn det på en 19 timer lang flytur, spesielt når de kun tar med rundt 180-200 passasjerer for å holde vekta nede. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Noen som vet hvor mye bensin som går med på en 18' date='5 timer lang flytur? [/quote']Skal se om jeg får rotet opp et estimat når jeg kommer hjem fra ferie på mandag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Noen som vet hvor mye bensin som går med på en 18' date='5 timer lang flytur? [/quote']En A340-500 kan laste litt over 171 tonn fuel (etter det jeg kan huske. Mulig jeg har bommet med et par tonn fra eller til). Vil ikke tro de tar med noe særlig mindre enn det på en 19 timer lang flytur, Tallet Andreas kommer med stemmer ganske bra for hva de tar med av fuel på disse flightene, på returen fra LAX til SIN kan de ha med opptil 168 tonn fuel, litt avhengig av rutevalg, mens når de flyr østover fra SIN vil de redusere denne mengden noe. En non-HGW A345 kan ta ~168,6 tonn fuel, mens de nyere HGW-versjonene kan ta opptil 175,2 tonn fuel (avhengig av størrelsen på rear centre tank.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.