Øyvind Grassdal Skrevet 11. mai 2007 Skrevet 11. mai 2007 Se her . Hverken den 74 år gamle instruktøren eller den 27 år gamle flyeleven merket at de røde varsellysene og hornet varslet om at hjulene ikke var slått ut Siter
AMO Skrevet 11. mai 2007 Skrevet 11. mai 2007 Helt siden opptrekkbart understell ble konstruert, har flykonstruktører forsøkt - hittil forgjeves - å lage avanserte varselsystemer som vil gi pilotene en klokkeklar beskjed som ikke er til å misforstå, om hjulene ikke er ute. Herregud, det er da bare å innføre voice-warning over intercom som aktiveres hvis flyet er i landingskonfigurasjon uten hjulene ute, så får pilotene beskjed tvert på øret. Men greit nok, enda et verdensproblem blir løst av Aleksander Olstad Skal melde meg på "Skaperen: Aviation Edition" når det kommer. Siter
Petter Callin Skrevet 11. mai 2007 Skrevet 11. mai 2007 Er det ikke slikt man har sjekklister for? Siter
Hans Christian Lindgren Skrevet 11. mai 2007 Skrevet 11. mai 2007 Har man ikke hørt såkalte varslinger via intercomen, hvis man kommer for lavt med beskjeder som "pull up", gjerne av en kvinnestemme, som psykologer( les amerikanske) mener beroliger herremenn som flyr raske fly :grin: Det er allerede oppfunet, men koster sikkert masse penger Siter
Kai R Sivertsen Skrevet 11. mai 2007 Skrevet 11. mai 2007 Ja , nemelig Checklister , er det ikke vanlige checklist prosiduer man følger ? var jo egentlig litt morsom denne , men noe har gått galt.... eller feil om man vil , "Strange" Man kan jo bare tenke seg hva som er feil , eller hvem som hadde feil , men det gikk jo bra , og takk for det . Ha en fin fly opplevelse alle sammen . MVH Kai Siter
Steinar Grindstein Skrevet 12. mai 2007 Skrevet 12. mai 2007 Men i alverden da. Trengte flyplasbrannbilen 4 minutter på å komme fram? For meg høres dette mye ut. Trodde da virkelig at Røros var av en slik art at de hadde bemanet brannstasjon på flyplassen. Siter
TOS Skrevet 12. mai 2007 Skrevet 12. mai 2007 Hmmm har faktisk høyrt om fly med RG som skulle ta touch and go. Og piloten, utan å sjå på va han røskar i når han skal ta opp flapsen, faktisk slår opp hjula. Og då er det fort gjort å høyre ein sånn "pangpang skraaaaap" lyd ifrå buken. Siter
Reidar Fredrik Skrevet 12. mai 2007 Skrevet 12. mai 2007 dette er jo for over et halvt år siden. var der selv da det skjedde. ikke morsomt nei LN-AEV var jo leid inn av rørosfly. det er jo ikke så morsomt å ødelegge noe man leier. de har leid inn et nytt fly. samme typen tror jeg eller så er det en Piper. ikke gjør dette hjemme!! Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 12. mai 2007 Skrevet 12. mai 2007 Leid inn ? Dem eide den vel ? Piperen eier dem også, den ble kjøpt mens jeg gikk der. Forøvrig, det er UTROLIG lett å glemme dette i en stressende landingsrunde. Det er mye som skal skje på kort tid. Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 12. mai 2007 Skrevet 12. mai 2007 Etter som jeg vet så eier de den ja. Den er oppe og går igjen nå, sammen med en annen Cougar som de har kjøpt. Har hørt rykter om at de skal kjøpe en SE til også. Siter
Marcus Krogtoft Skrevet 12. mai 2007 Skrevet 12. mai 2007 Det er jo både lyd og lys i de aller fleste ordentlige fly. Dette trigges av Power Lever i Flight Idle, Flap i App eller Down, og Landing Gear Selector up. Man kan mute warning hornet hvis man bare har Flap app, men er Flap i down posisjon så er muting umulig. Allikevel er det ingen problem å prestere å gjøre en gear up landing... Siter
Geir-Tore Aunmo Skrevet 12. mai 2007 Skrevet 12. mai 2007 Det er Rørosfly som eier dette flyet. De har fått en erstatter for LN-AEV som er LN-VYM (Grumman GA-7 Gougar). Når det gjelder disse fire minuttene det er snakk om, har jeg liten tro på at det stemmer. At det ordinære brannmannskapet i Røros brukte fire minutter, har jeg mer tro på, da de må kjøre 2-3km. Instruktøren har ved en tidligere anledning uttalt at det rett og slett ble avglemt og at han hadde en meget dykitg elev som han kanskje stolte vel mye på. Det var instruktøren som var fartøysjef og derfor hadde ansvaret. Men det er en hektisk del av flygingen og det er menneskelig å gjøre feil. Det har skjedd mange ganger før og det vil skje mange ganger i fremtiden. Det kan vel bekreftes fra flere her på forumet som har skolet på Røros at det i tillegg kan være en svært krevende innflyvning/landing på 14. Siter
David Gabrielsen Skrevet 12. mai 2007 Skrevet 12. mai 2007 huff og huff, slik er skremmende, bra at det gikk bra med pilotene ihvertfall. Husker en historie jeg ble fortalt da jeg var stasjonert i Bodø i militæret da en F-16 pilot glemte å ta ut hjulene, og gjorde en ellers prikkfri landing, hvor sentertanken skrapa bortover centerline. Det værste var at da han til slutt stoppa opp så hadde han fremdeles ikke merka at han hadde glemt å ta ut hjula, og meldte fra til tårnet om at muligens nesehjulet var punktert. Om historien er sann aner jeg ikke. Uansett, så sier man at det finnes to typer piloter : de som har glemt å ta ut hjula ved landing, og de som kommer til å glemme det. Siter
Arild Oldervoll Skrevet 12. mai 2007 Skrevet 12. mai 2007 Jeg har selv flydd en del tomotors fly, og jeg er ikke overrasket over at det faktisk går, og de er jo langt fra de første som har landet med hjulene oppe. Jeg vil tippe at dem landet med en simulert motor-failure. La oss si han fikk "failure" i det han svingte crosswind. Da kommer gear-warning horn på, men det er for tidlig å ta ut hjulene da man trenger den performance man kan få. Så da er man passe stresset og flyr med landing warning horn på. Da blir man vant til å høre på denne varselen og tenker ikke mer over den. Legg også til ekstra "stressfaktorer" som crosswind, terreng og turbulens. Da er det helt avhenig av at man følger prosedyren, men den vil alltid være litt forskjellig fra standard prosedyrer under engine failure. En av Norges kanskje beste og mest erfarne flygere som instruktør, som vurderte eleven som en veldig dyktig flyger, og det skjer allikevel. Klart det er mulig! Siter
Reidar Fredrik Skrevet 12. mai 2007 Skrevet 12. mai 2007 var der i påsken. snakket med sjefen i NAK på Røros Ole Jørgen Kjellmark. hyggelig fyr det! han tok noen bilder da det skjedde.han sa at det var leid inn. Rørosfly ville ikke si noe om det etter det hadde skjedd. jeg liker ikke så godt han som er sjef der. jeg synes han er litt sur. svarte meg frekt en gang og! Avinor på Røros er noen træjginger. hehe kule biler har de da. RF Siter
Geir-Tore Aunmo Skrevet 13. mai 2007 Skrevet 13. mai 2007 Supp: I AIP er det kunngjort at ved ENRO ytes brann/redningstjeneste kun etter forespørsel. Siter
Rune Koppen Skrevet 13. mai 2007 Skrevet 13. mai 2007 Rørosfly har begge gougar LN-VYM og LN-AEV, AEV er under oppbygging og står på norrønafly i Rakkestad Siter
Jon Berg Jørgensen Skrevet 14. mai 2007 Skrevet 14. mai 2007 Rørosfly har begge gougar LN-VYM og LN-AEV' date='AEV er under oppbygging og står på norrønafly i Rakkestad [/quote'] Var på Røros og filmet i tårnet ifb med et prosjekt på skolen i midten av april, da stod AEV i Rørosflys hangar og var operativ. (Filmet den i parkert tilstand også viss du vil ha dokumentasjon ) Siter
Reidar Fredrik Skrevet 14. mai 2007 Skrevet 14. mai 2007 kan du sende meg denne filmen?? liker ENRO godt. kjenne alle som jobber der Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.